کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظر صادق زیباکلام درباره ماهواره تماشاکردن مردم

زیباکلام: مدت‌هاست تلویزیون نمی‌بینم

28 آذر 1392 ساعت 8:14

گروه فرهنگي: صادق زیباکلام، پژوهشگر تاریخ و علوم سیاسی، گفت: صدا و سیما با روایت‌های سیاست‌زده‌ای که از تاریخ ارایه می‌دهد مخاطب فرهیخته و آگاه خود را دلسرد می‌کند و گروهی از مردم هم به همین سبب به شبکه‌های ماهواره‌ای که به‌گونه‌ای دیگر دروغ‌پردازی می‌کنند روی می‌آورند. به اعتقاد من بهتر است مردم باید به‌جای تماشای چنین آثاری کتاب‌های ارزنده تاریخی بخوانند.


درباره فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی تلویزیون ايران اظهار کرد: خوشبختانه یا متاسفانه مدت‌هاست تلویزیون نمی‌بینم به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی که جنبه تاریخی دارند، و دلیل آن نیز روایت سیاست‌زده‌ای است که در آن‌ها از تاریخ معاصر ایران ارایه می‌شود. در بسیاری از این سریال‌ها به جای تاریخ با تحریف و دروغ مواجهیم. فردی که از تاریخ اطلاع دارد، به‌سادگی این تحریف‌ها را می‌فهمد. گزیده ای از گفتگوی زیبا کلام با ایبنا را در ادامه مي‌خوانیم:

- سریال ها، از کیف انگلیسی تا کلاه پهلوی تلاش دارند بگویند تنها یک قشر در فکر مبارزه بودند و کت و شلواری‌ها و کرواتی‌ها، همگی مزدور، خائن و وابسته به قدرت‌ها یا فراماسون بودند و تلاشی برای خدمت به مردم نمی‌کردند و می‌خواستند فرهنگ مردم را نابود کنند.


- معتقدم بخش بسیاری از مردم که این روایت‌ها را از تاریخ می‌بینند، باور نمی‌کنند اما تماشای چنین سریال‌هایی از فرط بیکاری و خستگی است. هنگامی‌که مردم سرگرمی دیگری ندارند و از کار روزمره خسته‌اند، نیاز به تفریح دارند، بنابراین به تلویزیون و سریال و فیلم‌های آن روی می‌آورند و با روایت‌های دروغینی از تاریخ و جعل واقعیت روبه‌رو می‌شوند.

- وقتی که صدا و سیما مخاطبان تحصیل کرده و فرهیخته را از دست می‌دهد، این قشر به شبکه‌های ماهواره‌ای روی می‌آورد و این شبکه‌ها نیز برنامه‌ها و مستندهایی پخش می‌کنند که اطلاعاتی را درست یا نادرست به بیننده می‌دهد اما نکته مهم این است که مردم باید آگاه باشند و بدانند آن‌چه صدا و سیما پخش می‌کند و آن‌چه شبکه‌های ماهواره‌ها ارایه می‌دهند، هر دو برخاسته از نگاه ایدئولوژیک‌ است.


- حکومت‌هایی که به جهان و هستی از پشت قاب ایدئولوژی نگاه می‌کنند، هر چه را صرفا در چارچوب ایدئولوژی است مجاز می‌دانند و غیر آن را باطل می‌شمارند. مجموعه تمدن و اندیشه و غرب را باطل و نادرست معرفی می‌کنند و معتقدند همه چیز آن‌ منحرف است، بنابراین فیلم‌ها و سریال‌هایی را می‌سازند تا بر اساس آن تعریفی که دولت از تاریخ دارد، نگاه مردم و روابط بین‌المللی را شکل دهند.

- مردم باید به جای این‌که عقل، چشم، گوش و فهم خود را به‌دست سریال‌های تلویزیونی و رسانه‌ها بسپارند، سعی کنند کتاب‌های ارزنده تاریخی و مجله‌های پربار بخوانند و اگر فرصت نمی‌کنند کتاب بخوانند سعی کنند شبکه‌هایی را ببیند که در بیان حقیقت و واقعیت از شبکه‌های ماهواره‌ای پیش‌تر باشند.


کد مطلب: 25183

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/25183/زیباکلام-مدت-هاست-تلویزیون-نمی-بینم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir