به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۲۵۱۸۳
نظر صادق زیباکلام درباره ماهواره تماشاکردن مردم

زیباکلام: مدت‌هاست تلویزیون نمی‌بینم

گروه فرهنگي: صادق زیباکلام، پژوهشگر تاریخ و علوم سیاسی، گفت: صدا و سیما با روایت‌های سیاست‌زده‌ای که از تاریخ ارایه می‌دهد مخاطب فرهیخته و آگاه خود را دلسرد می‌کند و گروهی از مردم هم به همین سبب به شبکه‌های ماهواره‌ای که به‌گونه‌ای دیگر دروغ‌پردازی می‌کنند روی می‌آورند. به اعتقاد من بهتر است مردم باید به‌جای تماشای چنین آثاری کتاب‌های ارزنده تاریخی بخوانند.
زیباکلام: مدت‌هاست تلویزیون نمی‌بینم
درباره فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی تلویزیون ايران اظهار کرد: خوشبختانه یا متاسفانه مدت‌هاست تلویزیون نمی‌بینم به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی که جنبه تاریخی دارند، و دلیل آن نیز روایت سیاست‌زده‌ای است که در آن‌ها از تاریخ معاصر ایران ارایه می‌شود. در بسیاری از این سریال‌ها به جای تاریخ با تحریف و دروغ مواجهیم. فردی که از تاریخ اطلاع دارد، به‌سادگی این تحریف‌ها را می‌فهمد. گزیده ای از گفتگوی زیبا کلام با ایبنا را در ادامه مي‌خوانیم:

- سریال ها، از کیف انگلیسی تا کلاه پهلوی تلاش دارند بگویند تنها یک قشر در فکر مبارزه بودند و کت و شلواری‌ها و کرواتی‌ها، همگی مزدور، خائن و وابسته به قدرت‌ها یا فراماسون بودند و تلاشی برای خدمت به مردم نمی‌کردند و می‌خواستند فرهنگ مردم را نابود کنند.


- معتقدم بخش بسیاری از مردم که این روایت‌ها را از تاریخ می‌بینند، باور نمی‌کنند اما تماشای چنین سریال‌هایی از فرط بیکاری و خستگی است. هنگامی‌که مردم سرگرمی دیگری ندارند و از کار روزمره خسته‌اند، نیاز به تفریح دارند، بنابراین به تلویزیون و سریال و فیلم‌های آن روی می‌آورند و با روایت‌های دروغینی از تاریخ و جعل واقعیت روبه‌رو می‌شوند.

- وقتی که صدا و سیما مخاطبان تحصیل کرده و فرهیخته را از دست می‌دهد، این قشر به شبکه‌های ماهواره‌ای روی می‌آورد و این شبکه‌ها نیز برنامه‌ها و مستندهایی پخش می‌کنند که اطلاعاتی را درست یا نادرست به بیننده می‌دهد اما نکته مهم این است که مردم باید آگاه باشند و بدانند آن‌چه صدا و سیما پخش می‌کند و آن‌چه شبکه‌های ماهواره‌ها ارایه می‌دهند، هر دو برخاسته از نگاه ایدئولوژیک‌ است.


- حکومت‌هایی که به جهان و هستی از پشت قاب ایدئولوژی نگاه می‌کنند، هر چه را صرفا در چارچوب ایدئولوژی است مجاز می‌دانند و غیر آن را باطل می‌شمارند. مجموعه تمدن و اندیشه و غرب را باطل و نادرست معرفی می‌کنند و معتقدند همه چیز آن‌ منحرف است، بنابراین فیلم‌ها و سریال‌هایی را می‌سازند تا بر اساس آن تعریفی که دولت از تاریخ دارد، نگاه مردم و روابط بین‌المللی را شکل دهند.

- مردم باید به جای این‌که عقل، چشم، گوش و فهم خود را به‌دست سریال‌های تلویزیونی و رسانه‌ها بسپارند، سعی کنند کتاب‌های ارزنده تاریخی و مجله‌های پربار بخوانند و اگر فرصت نمی‌کنند کتاب بخوانند سعی کنند شبکه‌هایی را ببیند که در بیان حقیقت و واقعیت از شبکه‌های ماهواره‌ای پیش‌تر باشند.

کوروش
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۸:۲۸
درود بر زیبا کلام (189523)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۸:۲۹
از نظر ما غرب منشا فساد در جهان هست هر بدبختی دنیا متعلق به غرب هست اما مثلا کره شمالی هیچ مشکلی ندارد چون یک کشور انقلابی هست !!! همین چند وقت پیش تشیع را در مالزی مذهب انحرافی اعلام کرده بودند درحالیکه در انگلیس پوسترهای تبلیغ تشیع را حتی در خیابان زده بودند انوقت از نظر ما ایرانیها مالزی یکه کشور دمکراتیک و پیشرفته هست انگلیس دیکتاتور و جنایتکار !!! حتی به خودمان نگاه کنیم رانت و رشوه در ایران بیداد می کند اما در همین کشورهای غربی به شدت پایین هست درست هست خصومتی هست وانها نیز به جهان ضرر زده اند اما اگر منصف باشیم بهترین عملکرد درجهان متعلق به انهاست بهار تورو خدا درج کن (189525)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۸:۳۲
درود برصادق زیبا کلامصدا وسیمایی که همش سخنرانی لاریجانی ها رو پخش میکنه وفتنه فتنه میکنه همون بهتر که انسان نگاه نکنه (189529)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۸:۵۴
تلاش دارند بگویند تنها یک قشر در فکر مبارزه بودند و کت و شلواری‌ها و کرواتی‌ها، همگی مزدور، خائن و وابسته به قدرت‌ها یا فراماسون بودند و تلاشی برای خدمت به مردم نمی‌کردند و می‌خواستند فرهنگ مردم را نابود کنند....
صدا و سيما يادآور همان چوپان دروغگوست كه حناش ديگه رنگي نداره. (189544)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۹:۲۵
درود برصادق زیبا کلام (189564)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۹:۴۳
بنده هم مدت مدیدی است که قید بسیاری از بخش های تلویزیون را زده ام، از زمان پخش سریالی که برای مولا علی ساخته بودند و متاسفانه میدیدم که چقدر فیلم در جذاب نشان دادن قطامه موفق بود! و نهایتا هم شهادت علی(ع) را نتیجه عشقی ناپاک نشان داد!! ترجیح می دهم تحریف تاریخ را از دریچه تلویزیون شاهد نباشم، اما با بسیاری از کسانی که چنین سریال های آبکی را تماشا می کنند مباحثه دارم، هنوز یک نفر را پیدا نکرده ام که بگوید: چون سریال تاریخی است می بینم!!! اکثر بینندگانی که من با آن ها مراوده دارم عنوان می کنند: این هم داستانی است مثل بقیه داستان ها!!!
ای وای برما که تاریخ کشور و دینمان به اینجا رسیده است! (189579)
فرداد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۰۹:۴۷
اگر ما به حدی رسیدیم که یک تلویزیون مستقل که از تمام تفکرات ایرانی در ان کار کنند داشته باشیم انوقت میتوان گفت یک رسانه ملی داریم ولی الان یک رسانه تمام اصولگرا مایل به تندرو داریم و بکار بردن اسم رسانه ملی برای ان توهین به شعور ملت ایران است (189582)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۰:۰۴
استاد این تنها شما نیستید که تلویزیون نمی بینید این رسانه در طول این سالها قریب به اکثریت مخاطبان و بینندگان خودرا از دست داده است در یک نظام مردم سالار یک سازمان هزینه اش را از خزانه کشور تامین میکند نمی تواند اینقدر نسبت به قضاوت مردم بی تفاوت باشد افسوس که چنین رویکردی در صدا و سیما ما نیست و متاسفانه کسانی هم که از این دستگاه و مدیریت آن دفاع میکنند گمان میکنند مردم فقط کسانی هستند که آنها دوست دارند باشند (189596)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۰:۱۲
احساس و برخورد من هم به عنوان مدرس دانشگاه همین است. هر کس آشنائی اندکی از تاریخ معاصر ما داشته باشد همین احساس را دارد. این سریال ها برای انسان های غارنشین مناسب هستند!!!! (189602)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۰:۲۷
منم از تلویزیون ناراضی ام
اما ... شما که مدت هاست که تلویزیون نمیبینی از کجا فهمیدید که جزییات سریال ها چیست؟
آیا کسی هر روزه اینها را می بیند و برای شما تعریف می کند؟ (189619)
دلسوز مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۰:۳۷
درود بر شرفت جناب دکتر زیبا کلام (189627)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۱:۵۵
ایت الله هاشمی در سفر به کرمانشاه خیلی زیبا به صداوسیما تیکه انداخته بود (189689)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۲:۴۳
تازه زیبا کلام شده مثل ما (189732)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۲:۵۰
من که حال و حوصله شنیدن خبری از دوستان به نقل از تلویزیون را ندارم چه برسد به نگاه کردنش . راستش برخی همکاران وقتی خبری یا رویدادی از تلویزیون را می خواهند برایم بگویند با اینکه می دانم رفتار خوبی نیست ولی بلافاصله به آنها می گویم خواهش می کنم از تلویزیون فتنه برایم نگویید. (189738)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۲:۵۴
ولی ما شما را داخل تلویزیون می بینیم. برنامه زاویه شبکه چهار همین دو ماه قبل. (189742)
فلفلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۵:۳۶
اینکه نگاه نمیکنه دلیل نمیشه صدای خودشو خفه کنه باید از هر راهی برای رسوندن صدای خودش به مردم استفاده کنه حتی یک رسانه مغرض
ابو ریحان بیرونی: من از یافتن حقیقت از هر منبع که بیابم رویگردان نیستم
در ضمن تکرار همین برنامه زاویه رو من از ماهواره دیدم بسیار روشنگرانه بود (189910)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۵:۲۹
ای ول گفتی! من هم مدتهاست تلویزیون نمی بینم!
اصلا نگاه کردن به تلویزیون فرصتی برای فکر کردن به آدم نمی ده و اگه مدتی خاموش باشه تازه می فهمیم چه زمان گرانبهایی رو بیخود از دست دادیم! (189905)
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۱۷:۱۹
منم خيلي وقته تلويزيون نميبينم (189971)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۸ ۲۱:۱۰
من دقيقا" 4 سال و نيمه که از صدا و سيماي ميلي ضرغامي کلا" منفک شده ام، به ولله حتي به پسرم ميگم وقتي ميخواي مثلا" مسابقه فوتبالي رو نگاه کني، سعي کن از يه شبکه ماهواره اي گيرش بياري و نگاش کني، چون ممکنه اين سيماي ميلي ضرغامي، نتيجه بازي رو دستکاري کنه و از واقعيت، متفاوت نشون بده!!! (190082)