کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افراطيون در مجلس اصولگرا هم در اقليتند و منزوي

کابینه؛ فرصتي براي انتقام شکست در انتخابات!

20 مرداد 1392 ساعت 8:44

گروه سياسي: گرچه رئیس جمهور اعتدال سعی نمود جهت گشایش باب وحدت ملی از برخی گزینه‌های درجه اولش گذر کند ولی به نظر مي‌رسد جناح افراط هنوز اصرار بر کوبیدن طبل جنگ در رسانه‌هاي خود جهت تخریب مردمی‌ترین وزرای پیشنهادی دولت جدید را دارد. چنین تخریب‌هایی از آن جهت صورت مي‌گیرد که، به زعم عاملانشان، مجلسیان را تحت تأثیر قرار دهد و علاوه بر آن گروهی از نمایندگان وابسته به جریان افراط را از این حیث تغذیه و بهانه‌هاي لازم را برای آنها فراهم نماید.


اشکان بنکدارجهرمی


علیرغم تلاش این گروه اما به نظر نمي‌رسد توجیهات ضعیف این جریان که از "بگم؟ بگم؟"‌هاي سیاسی فراتر نمي‌رود بتواند اکثریت نمایندگان مردم را با خود همراه سازد چرا که مجلسیان نیز مانند هر قشردیگری از جامعه، مطمئناً صدای مطالبات مردم را شنیده‌اند. نمایندگان بیش از هر گروه دیگری مي‌دانند که فلسفه‌ي اختیار آنان در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی به سبب دفاع از خواست مردم است نه به جهت تأمین سهم جریان اقتدار گرا از دولت و این اختیار لزوماً به معنی اِعمال آن به هر شکل ممکن نمي‌تواند باشد.

ایدئولوژی پردازان گروه افراط که از ابتدا جمهوریت نظام را برنتابیده‌اند، این بار نیز به جهت ممانعت از حضور نیروهای تحول خواه از درِ خرج کردن دین وارد شده و ارجحیت رضای خدا بر نظر مردم را عنوان مي‌دارند. وا اسفا که پندار این گروه چنان است که گویی خواست اکثریت جامعه بر خلاف رضای خداوند در این انتخابات رقم خورده است!

در تازه ترین اخبار بازتاب یافته از این جریان در رسانه‌ها، شش وزیر پیشنهادی بیشتر از بقیه آماج حمله‌ي افراطیون قرار گرفته اند.که وزرای پیشنهادی علوم و تحقیقات، نفت، اطلاعات، کار و رفاه اجتماعی، راه و آموزش و پرورش را مي‌توان از این جمله بر شمرد. حتی اگر در فضای رسانه‌اي فعلی به برخی شایعات در زمینه‌ي تلاش جناح مغلوب برای حفظ رانتهای اقتصادی موجودش در وزارتخانه‌هایی چند که مورد هجمه‌ي بسیاری نیز واقع شده‌اند، اعتنایی نکنیم باز نمي‌توان عملکرد این گروه در مقابل کابینه‌ي منتخب روحانی را فارغ از مطالبات جناحی دانست.

جریان افراط که همیشه منافع جناحی خویش را در سیاست کشور بر منافع ملی و حتی نظام تر جیح داده و از خرج کردن از باورهای دینیِ مورد قبولِ مردم در این راه ابایی نداشته بی توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و سفرا در روز عید فطر و تأکید ایشان بر وحدت گروهها و جریانهای سیاسی در مسائل مختلف و پرهیز از اختلاف افکنی، شرایطی را پیش روی وزرای پیشنهادی قرار داده که جز صدمه به انسجام ملیِ مورد نظر رهبری نتیجه‌اي در پی نخواهد داشت.

افراد وابسته به این جریان همچنین در حالی از شرط پایبندی وزرای پیشنهادی به سیاستهای کلی نظام سخن مي‌رانند که رهبر گرامی انقلاب در این مورد در مراسم تنفیذ چنین فرمودند: "مردم احساس مي‌کنند بر سرنوشت خود در مدیریت کشور و در برنامه‌هاي کلان کشور آنها هستند که تصمیم گیر هستند و نظارت مي‌کنند و عمل مي‌کنند و این مردم سالاری دینی است."

افراد وابسته به این گروه در تفسیری خود ساخته از "وزیر صالح" نیز افراد خوش سابقه و باتجربه‌ي موفق از دولت آینده را طوری هدف قرار داده‌اند که گویی پیشینه‌ي کلّی درخشان این افراد دلیلی بر "صالح بودن" ایشان محسوب نمي‌گردد. افراد وابسته به جناح افراط که از ابتدا نه جمهوریت نظام و نه روحانی را قبول داشتند اکنون سراپا به دنبال یافتن و برجسته کردن ناکامی هایی در سابقه‌ي اجرایی وزرای پیشنهادی مي‌باشند تا به اتکای آن به زعم خود بتوانند ضمن جلب نظر اکثریت مجلس کابینه‌ي جدید را از ژنرالهایش تهی کنند.

مانور رسانه‌ي بر رد صلاحیت علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در نامزدی مجلس نهم توسط شورای نگهبان، نیز در حالی صورت مي‌پذیرد که مقام رهبری در این زمینه مي‌فرمایند "اين را من اعلام مي‌كنم، همه‌ افراد بدانند؛ اينهائى كه رد صلاحيت مي‌شوند، لزوماً آدمهاى بى‌صلاحيتى نيستند. اينجور خيال نشود كه حالا چون فلاني در انتخابات رد صلاحيت شد، پس ديگر بكلى از صلاحيت ساقط است؛ نه، طبق قانون، در انتخابات نمي‌تواند به عنوان نامزد شركت كند، اما ممكن است مقامى كه او را رد صلاحيت كرده، اشتباه كرده باشد. ممكن است براى اين كار صلاحيت نداشته باشد، اما صلاحيت‌هاى فراوان ديگرى داشته باشد. اينجور نباشد كه اگر كسى رد صلاحيت شد، اين معنايش اين باشد كه او ديگر از هستى ساقط شد؛ نه، صلاحيتهاى گوناگون ديگرى وجود دارد."

حملات علیه میلی منفرد، یکی از چهره‌ي شاخص علمی در عرصه‌ي آموزش عالی کشور نیز نمي‌تواند با بیانات رهبر معظم انقلاب بر توجه به مجاهدت و تلاش بی وقفه برای شتاب بیشتر علمی کشور به هدف اقتدار اقتصادی و سیاسی همخوان دانست. وی که شاید تنها ایرادش نداشتن قرابت فکری با اصولگرایان افراطی است! علاوه بر سابقه‌ي علمی پربار، دارای پیشینه‌ي مدیریتی موفقی نیز مي‌باشد که او را در تأمین فضای لازم جهت حضور گفتمان علمی در دانشگاهها بدون دغدغه‌هاي 8 سال گذشته فراهم مي‌نماید.

نتیجه اینکه، رأی و نظر مردم در انتخابات اخیر،که در فرمایشات رهبر انقلاب نیز بدان اشاره شد، بر تحول و تغییر قرار گرفته. و آنها که هنوز با رویکردی اقتدارطلبانه سعی بر حفظ منافع جناحی خویش دارند از مانع تراشی در راه تحقق مطالبات مردم جز گرفتار آمدن در دام خودخواهی و از دست دادن اعتماد مردم ترفی نخواهند بست.

با همه اين‌ها به نظر مي‌رسد اكثريت قاطع مجلس اصولگراي نهم نيز ياور دولت ندبير و اميد خواهد بود و افراطيون، همچون انتخابات 24 خرداد، در جريان راي اعتماد به هر 18 كانديداي وزارت نقشه‌هايشان را بر آب خواهند ديد. جريان افراط بايد دريابد كه ديگر حنايش براي جامعه ايران رنگ و لعابي ندارد و روز به روز بيشتر در انزوا خواهد رفت، گرچه مدام گرد و خاك كند و به غبار‌آلوده‌كردن فضا بيشتر همت نمايد، اما به زودي در خواهد يافت با تداوم اين روش و ادبيات سياسي و فرهنگي، به پرتگاه و حذف كامل از صحنه سياسي كشور نزديك‌تر خواهد شد.


کد مطلب: 14499

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/14499/کابینه-فرصتي-براي-انتقام-شکست-انتخابات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir