به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۶۹۲۶۶

تبدیل یک کلیسای دیگر به‌ مسجد در تركیه 

تبدیل یک کلیسای دیگر به‌ مسجد در تركیه 
گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک کلیسای دوران بیزانس در استانبول را به‌عنوان یک مسجد افتتاح کرد.
این اقدام دولت ترکیه که انتقاد یونان را به دنبال داشت، پس از ۴ سال از بازگشایی مسجد ایاصوفیه که پیش از آن ابتدا کلیسا و سپس موزه شده بود، انجام شده است.
ترکیه در سال ۲۰۲۰ طرح تبدیل کلیسای تاریخی «چورا» به مسجد را آغاز کرد. این کلیسا که به «کاریه» نیز معروف است در دوران عثمانی به مسجد و در سال ۱۹۴۵ توسط شورای وزیران ترکیه به موزه تبدیل شد.اگرچه طرح بازگشایی مسجد کاریه در سال ۲۰۲۰ آغاز شد اما این اتفاق برای تکمیل کار مرمت این بنا تا به امروز به تعویق افتاده بود.
تغییر کاربری دو بنای تاریخی ایاصوفیه و چورا به مسجد اگرچه با استقبال مسلمانان ترکیه همراه شد اما یونان و برخی از کشورها با انتقاد از این اقدام دولت ترکیه، از این کشور خواستند از بناهای تاریخی مهم دوران بیزانس محافظت کند. دو بنای تاریخی ایاصوفیه و چورا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.
 اردوغان از طریق ویدئوکنفرانس در مراسم بازگشایی این مسجد شرکت کرده بود.
بنای تاریخی چورا که در نزدیکی دیوارهای باستانی استانبول قرار دارد، به‌خاطر کاشیکاری و نقاشی‌های دیواری خود که قدمت آن‌ها به قرن چهارم پس از میلاد می‌رسد، مشهور است.
برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که دولت اردغان با تغییر کاربری دو بنای تاریخی ایاصوفیه و چورا به مسجد در تلاش بوده است تا پایگاه هواداران محافظه‌کار و مذهبی حزب حاکم ترکیه را در بحبوحه رکود اقتصادی در این کشور تقویت کند.
گفته می‌شود که به‌هنگام بازگشایی مسجد ایاصوفیه در استانبول، حدود ۳۵۰ هزار نمازگزار برای شرکت در نمازجمعه در این بنا و اطراف آن حاضر شده بودند.

 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها