به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۶:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۶۹۳۲۱

هشداری که برای ۲۵ استان کشور صادر شد

هشداری که برای ۲۵ استان کشور صادر شد
گروه جامعه: سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۴ استان از آب‌گرفتگی، سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی ۲۵ استان خبر داد. چهارشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق کشور و ارتفاعات البرز بارندگی ادامه می‌یابد و در جنوب، شرق و جنوب شرق کشور نیز افزایش ابر، وزش باد شدید و رگبار پراکنده انتظار می‌رود. بارش‌ها در این روز برای استان‌های گیلان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شدید خواهد بود.

پنجشنبه در استان‌های واقع در شمال غرب کشور از شدت بارش کاسته می‌شود و در سواحل دریای خزر شمال شرق دامنه و ارتفاعات جنوبی البرز شامل استان‌های البرز، تهران و سمنان رگبار، رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد که شدت بارش در مازندران و خراسان رضوی خواهد بود. همچنین طی این روز وزش باد شدید در شرق و جنوب شرق کشور همراه با کاهش نسبی دما پیش‌بینی شده و در اواخر وقت نیز سامانه بارشی از شرق کشور خارج می‌شود.

جمعه و شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما حاکم است و تنها در روز جمعه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و ارتفاعات مازندران و شنبه در شمال آذربایجان غربی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

لازم به ذکر است طی این دو روز در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید ادامه خواهد داشت. تا روز چهارشنبه دریای خزر، امروز شمال خلیج فارس و از بعدازظهر فردا تا جمعه مرکز و شرق خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی
زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک
منطقه اثر:
سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل.
اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی.

توصیه: پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار خسارت به کشاورزان
زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ
منطقه اثر:
سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، قم، تهران، البرز، سمنان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان.
اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی
توصیه:
تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.
دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.
عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.
تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.
محافظت از دپو‌های گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.
خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سم‌پاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.
آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).
زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی‌جات.
کنترل دما و رطوبت انبار‌ها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آن‌ها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.
جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.
پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.
خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.
عایق‌بندی و محافظت از کندو‌ها در مقابل بارش و باد شدید.
استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.
عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا (با تأکید بر رگبار باران و رعد و برق)
زمان پایان: ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای بیش از ۳۰ نات (باد جنوب شرقی) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر در مناطق ساحلی و فراساحلی (با تأکید بر رگبار باران و رعد و برق)
منطقه اثر:
سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.
توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.
برچسب ها: هواشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها