به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۴۶۹۴۳۰

اهتزاز پرچم اسرائیل بر گذرگاه رفح

اهتزاز پرچم اسرائیل بر گذرگاه رفح
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل بخش هایی از رفح واقع در جنوب غزه را بمباران کرد. دلیل انجام این حملات آن‌ هم چند ساعت پیش از مذاکرات جدیدی که قرار است در مصر ادامه پیدا کند، افزایش فشار بر حماس عنوان شده است.
ارتش اسرائيل اعلام كرد در جریان عملیات شبانه خود «کنترل عملیاتی» گذرگاه رفح واقع بخش جنوبی نوار غزه در مرز با مصر را از آن خود کرده است و نیروهای ویژه ارتش در این مکان حضور دارند. رسانه‌های اسرائیلی همزمان تصاویری را پخش کرده‌اند که پرچم اسرائیل را در این منطقه نشان می‌دهد. ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد به اهتزازدرآوردن پرچم این کشور خودداری کرده است.
ارتش اسرائیل ادعا کرده  «عملیات هدفمندی» را در شرق رفح انجام داده که در نتیجه آن دست‌کم ۲۰ عضو حماس کشته شده‌اند. در جریان این عملیات همچنین ۳ تونل مخفی کشف شده است. این در حالیست که مقامات فلسطینی می‌گویند دسترسی به مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه همچنان میسر نیست و بخش غربی رفح  به‌طور پیوسته زیر آتش بمباران نیروهای اسرائیلی قرار دارد.
جهاد اسلامی، متحد حماس نیز اعلام کرد که در پاسخ به این حملات، راکت‌هایی از غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک کرده است.
به گفته این منابع، استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی گذرگاهی در جنوب نوار غزه در همسایگی مصر موجب بیم مصر از هجوم گسترده فلسطینی‌هایی شده که از خشونت‌های رفح می‌گریزند. مصر، مجرای اصلی کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه، میانجی کلیدی در تلاش‌های آتش‌بس بوده و قاطعانه با هرگونه جابجایی دسته جمعی پناهجویان از نوار غزه به داخل خاک خود مخالفت کرده است.یکی از مقامات هلال احمر فلسطین در شرق رفح،  گفت: «ساکنان با وحشت در حال تخلیه مناطق هستند.»
اسرائیل پس از عملیات در شهر غزه و سپس خان یونس، هفته هاست که تهدید کرده است که حمله زمینی خود را تا رفح به عنوان آخرین سنگر حماس و محل استقرار ۱.۲ میلیون فلسطینی که اکثریت آنها به دلیل جنگ آواره شده بودند، ادامه می‌دهد. با این حال، روز دوشنبه، پس از اینکه مذاکرات در قاهره به توافق آتش بس منجر نشد، ارتش اسرائیل عملیات تخلیه ده‌ها هزار نفر از رفح را آغاز کرد.

پذیرش پیشنهاد آتش بس توسط حماس
 حماس به مصر و قطر به عنوان کشورهای میانجی با ایالات متحده، اطلاع داد که «پیشنهاد آنها برای توافق آتش بس» با اسرائیل را تایید کرده است، اما دفتر نخست وزیری بنیامین نتانیاهو این پیشنهاد را «به دور از خواسته‌های اسرائیل» دانسته بود به همین منظور کابینه جنگ اسرائیل به اتفاق آرا تصمیم گرفت «عملیات رفح را به منظور اعمال فشار نظامی بر حماس با هدف پیشرفت در جهت آزادی گروگان‌ها و دستیابی به سایر اهداف جنگ ادامه دهد.»در عین حال اسرائیل اعلام کرد که «با هدف حداکثر کردن شانس دستیابی به توافق بر سر شرایط قابل قبول برای اسرائیل، هیئتی عالی‌رتبه را به مصر اعزام خواهد کرد.»
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود چندین بار در پاسخ به سئوال خبرنگاران از مطالعه پاسخ حماس خبر داد.  میلر بدون اشاره به جزئیات این پاسخ و احتمال تفاوت آن با پیش‌نویس مورد تائید واشنگتن، تصریح کرد که ایالات متحده در همکاری با شرکای منطقه‌ای خود و در راس آن‌ها مصر و قطر و اسرائیل در حال برررسی دقیق این پاسخ است.
اندکی پس از این بیانیه، قطر نیز از اعزام هیاتی به قاهره برای «از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف، با امید به دستیابی به توافقی برای آتش بس فوری و دائمی» و «مبادله زندانیان و گروگان‌ها » خبر داد.به گفته خلیل الحیه، مقام ارشد شاخه سیاسی حماس در غزه، این پیشنهاد شامل سه مرحله است که هر مرحله ۴۲ روز به طول می انجامد و شامل عقب نشینی کامل اسرائیل از خاک، بازگشت آوارگان و تبادل گروگان ها با هدف «آتش بس دائمی» می‌شود.
اسرائیل تاکنون با خروج کامل نیروهای خود از غزه و آتش بس دائمی مخالف بوده و معتقد است که ابتدا باید عملیاتی را در رفح برای «شکست دادن» حماس انجام دهد و اطمینان حاصل کند که عملیات ۷ اکتبر دیگر تکرار نخواهد شد.
درحالی که هشدارهای بین المللی نسبت به عواقب تهاجم زمینی اسرائیل به رفح، واقع در مرز با مصر، طی ساعات گذشته به اوج خود رسیده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد تهاجم اسرائیل به این شهر «غیرقابل تحمل» توصیف کرد و از اسرائیل و حماس خواست تا برای دستیابی به توافق آتش‌بس تلاش کنند.ارتش اسرائیل  از ضرورت انهدام «چهار گردان آخر» حماس در نوار غزه خبر داد و مدعی شد بیش از ۵۰ هدف  را در این شهر هدف قرار داده است.
همچنین روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده که دولت جو بایدن فروش هزاران سلاح و مهمات را به اسرائيل در ماه‌های اخیر به تعویق انداخته است.بر اساس این گزارش واشنگتن با هدف جلوگیری اسرائيل از انجام حمله به رفح چنین اقدامی را انجام داده است.
از سوی دیگر ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید حمله اسرائيل به رفح در نوار غزه باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان خواهد شد.جوزپ بورل در گفتگو با رسانه‌ها اضافه کرد که اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدارهای صریح خود را در این خصوص به مقام‌های اسرائيلی داده‌اند.او همچنین اضافه کرده که جامعه جهانی از نتانیاهو خواسته‌اند چنین عملیاتی را انجام ندهد. او در ادامه افزود: «من نگرانم که چنین حمله‌ای باعث پدید آمدن تلفات زیاد در میان غیرنظامیان شود و دیگر هیچ منطقه امنی در غزه وجود نخواهد داشت.»

مقام اسرائیلی:  توافق در دسترس است
نماینده سابق پارلمان اسرائیل از حزب «لیکود»، حزب بنیامین نتانیاهو، معتقد است اگر حماس در پذیرش توافقی که منجر به آزادی همه گروگان‌ها شود جدی باشد، اسرائیل نیز از این توافق استقبال خواهد کرد.مایکل کلاینر، که هم‌اکنون رئیس دادگاه داخلی حزب لیکود است، گفت: «تا زمانی که همه گروگان‌ها به خانه‌هایشان بازنگردند، اسرائیل نمی‌تواند در جنگ با حماس اعلام پیروزی کند.»او همچنین گفت: «مقامات اسرائیلی در حال بررسی هستند تا ببینند که حماس تا چه اندازه در پذیرش پیشنهاد آتش‌بس جدید غزه و آزادی گروگان‌ها جدی است.»
 کلاینر، همزمان تاکید کرد عملیات اسرائیل در رفح تشدید نخواهد شد و این عملیات را یک «اقدام آماده‌سازی» توصیف کرد و نه یک «جنگ تمام‌عیار».او گفت اگر یحیی سنوار، از رهبران حماس در غزه، در تصمیمش جدی باشد توافق حاصل خواهد شد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها