به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۱۹۵۶۸
معضل تحمیل شده بر اقتصاد کشور

علامت سؤال در پرداخت یارانه‌هاي نقدي

گروه اقتصادي: وزیر امور اقتصادی و دارایی مي‌گوید که دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی به شکل فعلی پول ندارد و قطع یارانه‌های نقدی نیز برای قشر فقیر و متوسط ممکن نیست، اما در عین حال با اطلاعات موجود نمی‌توان ثروتمندان را شناسایی و یارانه آنها را قطع کرد. علی طیب نیا همچنین با اشاره به کسری بودجه دولت در این زمینه بیان داشت که پولی که باید صرف ایجاد زیرساخت‌های کشور شود، صرف پرداخت یارانه نقدی مي‌گردد.
علامت سؤال در پرداخت یارانه‌هاي نقدي
اشکان بنکدارجهرمی

مسلماً یکی از معضلات تحمیل شده بر اقتصاد کشور، از سالها پیش، جای دادن مبلغ فوق العاده هنگفت یارانه‌ها در بودجه نفتی دولتهای وقت بوده است. معضلی که به نظر مي‌رسد برطرف نمودن آن از آرزوهای هر شخصی که آشنا با مسائل اقتصادی کشور است بوده و شاید هنوز نیز مي‌باشد اما جای تأسف بسیار دارد که دولت احمدی‌نژاد با اختلاط این امر و سیاست‌های عوام گرایانه فقط به ایفای دلبری‌های بی‌ پایه بر محمل آمارهای خود ساخته در صحنه اقتصاد کشور پرداخت و فرصت طلایی که قرار بود بیماری مزمن اقتصاد را درمان کند به راحتی تبدیل به معضلی بزرگتر که افسار گسیخته مي‌نمود، کرد.

اکنون دولت روحانی از یکسو وارث نوعی سیاست در پرداخت یارانه نقدی است که در صورت ادامه یافتن به همین شکل، پشت دولت را به راحتی خم خواهد نمود و از سوی دیگر به عنوان میراث دولت قبل، تورمی بر جامعه حاکم است که در صورت قطع یارانه ها، کمر بسیاری از اقشار کم در آمد را خواهد شکست. به نظر مي‌رسد در ماههای پیشِ رو، ذهن تیم اقتصادی دولت کاملاً معطوف به یافتن راه حلی بینابینی باشد. راه حلی که بتواند خون تازه‌ای را به کالبد بخش اقتصاد دولت تزریق کند و از آن سو نفس اقشار آسیب پذیر و حتی متوسط جامعه را نگیرد و آنها را جانی دیگر بخشد.

در نهایت تأسف، گاهی نظرات اقتصادی شخصی و حتی ظاهراً علمی بدون در نظر گرفتن جنبه‌هاي عملی و تأثیرات اقتصادی و روانی آن بر اجتماع به عنوان نظریه ای بی بدیل! مطرح مي‌گردد. محروم ساختن دهکهای مرفه جامعه از یارانه نقدی یکی از نظراتی است که بدون در نظر گرفتن اشکالات عمده آن که همانا ناتوانی در تشخیص این بخش از اجتماع است این روزها به صورت گسترده‌ای مطرح مي‌گردد. به نظر مي‌رسد هنوز در صحنه اقتصاد کشور افرادی هستند که به جای مباحث کاربردی تنها به فکر ایفای نقش دلسوز قشر کم در آمد از هیچ بحث رنگینی که درونش فاقد هر گونه جنبه عملی باشد دریغ نمي‌ورزند.

چنین نظراتی یا از ذهن‌های تئوری زده کارشناسان نشأت مي‌گیرد یا در حال و هوای همان سیاستهای پوپولیستی و به عنوان عقبه آن مطرح مي‌گردد. آیا نمي‌توان پیش بینی نمود که مانند زمان ابتدایی اجرای طرح، مبالغ و وقت بسیاری صرف تفکیک دهکهای مختلف جامعه گردد و در پایان با مردود شمردن همه آنها به پرداخت مساوی به همه مردم منتج گردد؟ آیا مي‌توان ادعا کرد که در کشوری که هنوز متولیان امور مالیاتی در بر آورد میزان در آمد افراد، ناکام همیشگی هستند به معیاری دقیق جهت تقسیم بندی مردم بر اساس ثروت و درآمد دست پیدا کرد؟

آیا معیارهای فرضی که به تفکیک مردم از نظر مالی مي‌پردازد نمي‌تواند اثرات روانی و اجتماعی شدیدی بر جامعه داشته باشد؟ تفکیک طبقات مردم از نظر دارایی که اکنون بناست به طور رسمی توسط دولت صورت پذیرد مي‌تواند بخشهای جامعه را روز به روز از هم دور تر نماید. به عبارتی ساده تر آیا خانواده هایی از دو طبقه مختلف حاضر به معاشرت و به طور مثال ازدواج با هم خواهند بود؟ آیا چنین رویکردی اثرات منفی روانی- اجتماعی بر طبقات ضعیف اجتماع بر جای نخواهد گذاشت؟

اثراتی که حتی در آینده و در صورت نبود یارانه نیز سالها وقت لازم دارد که از ذهن‌ها پاک شود. مطمئناً چنین نظریه‌ای نه تنها جنبه عملی ندارد بلکه در صورت انجام، عواقب نا مطلوبی را بر اجتماع بر جای خواهد گذاشت که زدودن آنها شاید به سادگی میسر نباشد. به نظر مي‌رسد چاره دولت در دو رویکرد کوتاه مدت و بلند مدت این باشد که مردم به صورت کل در نظر گرفته شده و به میزانی که کسری بودجه دولت خود را نشان داده از میزان یارانه همه کسر گردد اما در کنار انجام این عمل توجه به مواردی چند نیز ضرورت دارد.

1- افراد خاصی که از پیش، تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و امثال آن بوده اند به عنوان گروهی خاص که مشمول کمکهای بیشتری باشند در نظر گرفته شوند. بدیهی است که وجود یک طبقه که شایسته کمک مالی است به مراتب تبعات کمتری برای جامعه دارد تا تفکیک کل جامعه به دهکهای مختلف که مي‌تواند در ذهن اثراتی همچون نظام کاستی بر جای بگذارد.

2- کاهش مبلغ یارانه باید به صورت پلکانی صورت بگیرد تا مردم بتوانند به تدریج خود را با با این کاهش درآمد وفق دهند. گرچه بودجه حال حاضرِ دولت فقط ناظر به سالجاری است و دولت مصمم است کسری بودجه خود را به سال دیگر منتقل نکند ولی شاید بهتر آن باشد که با هماهنگی مجلس شورای اسلامی در اجرای طرح کاهش پلکانی یارانه نقدی، این کسری تا 6 ماهه اول سال 93 یا بخشی از این مدت زایل گردد تا شیب کاهش درآمد خانوارها هرچه کند تر گردد.

3- سیاست‌های اقتصادی دولت به جهتی حرکت نماید که تورم را کاهش و حتی روندی منفی دهد به طوری که با وجود کاهش درآمد از حیث یارانه ها، خانوارها بتوانند با همان مبلغ کمتر به میزان رفاه برابر و یا بیشتر دست یابند.

4- مسلماً کاهش مبلغ یارانه نقدی دوری تسلسلی ایجاد خواهد کرد که به سبب کاهش رشد نقدینگی با تورم کمتری مواجه خواهیم شد و همین امر نیز دست دولت را باز خواهد گذاشت که هر ساله در صدی از مبلغ یارانه نقدی را کاهش دهد و این مورد را تا رسیدن مبلغ یارانه به صفر و تعادل در جامعه ادامه دهد. به عبارت واضحتر با کاهش 25 در صدی هر ساله از یارانه نقدی که هم علت و هم معلول کاهش تورم خواهد بود در عرض 4 سال کل یارانه نقدی در عین کمترین عوارض زایل خواهد گشت. مورد اخیر مي‌تواند ناظر به رویکرد بلند مدت دولت در این زمینه باشد و مي‌توان آن را برآوردن آرزوی همیشگی وطن دوستان در زمینه اقتصاد دانست.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۰۹:۴۹
من یه پیشنهاد دارم.
قیمت هارو به حالت قبل برگردونید و یارانه رو حذف کنید!!
باور کنید اون موقع مردم هم راضی میشن.
اجرای این طرح اشتباه بود و فقط فاصله طبقاتی اغنیا رو با اقشار متوسط و فقیر بیشتر کرد. (159564)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۹:۴۴
1میلیون لایک برای شما دوست عزیز پیشنهاد بسیار جالبی است کاش صدای ما مردم شنیده (159964)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۰:۱۳
شما یه نگاهی به قبل بنداز ببین کی قیمتها در هر حالت به 6ماه قبلش برگشته که الان بشه.........
ضمنا مطمئن باش که این حق مردم ماست که باید مثل خیلی از کشورهای ثروتمند داده بشه ومطمئن باش مسئولین اگه جلوی خیلی از این هزینه های اضافی یا خاصه خرجی ها رو بگیرن خیلی بیشتر از این منبع یارانه براشون میمونه که هی میگن باید قطع بشه........ (159996)
کامنتی جالب ازخوانندگان یکی ازسایتها
Poland
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۰۹:۵۵
اگر قبول کنیم که افزایش نقدینگی بدون اینکه تولیدی در کشور انجام بشه ام الفساد خرابیهای اقتصادی دوسه سال اخیر بوده پس باید نتیجه بگیریم درقدم اول باید مرحله دوم هدفمندی را ملغی کنیم ودرقدم دوم دوچیز که بیشترین افزایش نقدینگی را ایجادکردنداز صحنه اقتصادی حذف کنیم یعنی مسکن مهر وپرداخت یارانه هابرای تمام اقشار به جز مستمری بگیران بهزیستی وکمیته امداد وخیریه ها...به موازات آنهم باید ارزش پول ملی را طی شش ماه کم کم بیاریم بالا وبرسونیم به 1800تا 2000تومان...اگر ملت ودولت بااعتماد بهم این سه کار مهم را تا شش ماه آینده انجام دهند کمر گرانی خواهد شکست وقیمتها به حد معقولی خواهد رسید واقتصادکشور روی ریل درستی خواهد افتاد.وگرنه اگر مردم بگن چون گرانی بیداد میکنه (که حرف درستیست)بایدیارانه مارو پرداخت کنید ودولت نامسولانه مسکن مهر را ادامه دهدوسودجویان وثروتمندان وصادرکنندگان هم بخاطر منافع خودشان با فشار ولابی نگذارند نرخ ارز بطورمحسوس وبه آرامی پایین بیاد آش همان آش وکاسه همان کاسه خواهد ماند وهرروزاقتصادمان بدتر از دیروز خواهد بود وجامعه ایران تبدیل خواهد شد بک جامعه مافیایی ووحشتناک ده درصد ثروتمند و90درصد فقیر.باید ملت ودولت یک یاعلی بگویند وبهم اعتماد کنند واین سه مورد را ضربتی تا شش ماه آینده اجراکنند. (159565)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۸:۰۸
ودرپایان این کامنت جالب! قصه مابه سررسیدولی کلاغ اقشار کم درامد نه تنها به خانه اش نرسید بلکه باوجود این علماء وصاحب نظران دراثر سوءتغذیه به شدت تلف شد.حالا اقشار اسیب پذیر دیگه کلاغ هم برای اخر قصه هاشون ندارند.. (159864)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۰:۱۲
من موافقم هستم یارانه ها حذف شود ولی ؟!:

1 - نباید فقط یارانه یک عده را قطع کرد و یک عده دیگر از مردم یارانه بگیرند.
2 - چه تضمینی وجود دارد دولت همین آب باریکه یارانه را قطع کند ولی در آینده شاهد بهتر شدن وضع زندگی مردم باشیم . (یارانه ها قطع می شوند ولی زندگی مردم احتمالا بدتر از بدتر خواهد شد.) (159995)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۰۹:۵۹
با این روش موافقم.این جوری کمرمردم تدریجازیربار تدابیرشماخواهدشکست ودرد سنگین ان را یکدفعه احساس نخواهندکردبلکه ارام ارام وبصورت پلکانی دردحاصل ازمدیریت وبرنامه ریزی مثال زدنی شما راتحمل خواهند کرد.البته انوقت تمیز دادن مرفهین عزیز از اقشار کم درامد محال ممکن خواهدبود!!وهمه درکنار هم این شعرزیباراخواهیم سرود:همه چی اروم.من چقدرخوشبختم.. (159567)
جلالي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۰:۳۶
اولا تمام درامد حاصل از فروش نفت را نمي دهيد تقريبا كمتر از نصف شامل يارانه نقدي شده دوما ما به غير از نفت منابع و درامدهاي خدادادي زيادي داريم كه بايد انها را مديريت كرد جاي تاسف دارد با وجود اينكه ميدانيد قطع يارانه اقشار كم درامد كمر انها را خم ميكند ولي در اخر از سياست سواره غم بياده ندارد استفاده كرديد سالي كه نكوست از بهارش بيداست.......... (159581)
عاصی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۰:۳۸
نظر احمدی نژاد براساس ان چیزی بوده که مجلس قبول کرده و روز اول همه براش به به و چه چه میزدندوتوی سر دولتهای قبل میزدن که اونا عرضه وجرئت اجرای اینکاررا نداشتن. خوب حالا اینها روش یک مهندسی معکوس بکنند (159582)
سعادت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۰:۵۰
آقای اشکان بنکدار{از نام جهرمی به خاطر طرح خانمان بر انداز بنگاههای زود بازده و از بین رفتن میلیارد میلیارد تومان از سرمایه مردم و مملکت متنفرم }. واقعا این مقاله میبایست مورد توجه دولت اعتدال قرار گیرد 100 در صد با شما موافقم .امیدوارم دولت تدبیر از این مقالات و نظرات علاقمندانی متخصص همچون شما در پیشبر اهداف خود مدد جوید. (159588)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۱:۰۵
اشتباه این تحلیل‌ها چه در زمان طراحی و اجرای طرح و چه حالا که به‌فکر محدودکردن طرح هستند این است که مسئله را فقط اقتصادی می‌بینند. این طرح انواعی از تأثیرهای اجتماعی و سیاسی را به‌همراه داشته که در این تحلیل‌ها اصلاً به آن‌ها توجه نمی‌شود. (159599)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۱:۵۴
دولت راهکار های زیادی دارد تا به جای قطع کردن یارانه بخشی از مردم بتواند کسری بودجه را جبران کنند چرا بجای اینکه در وهله اول دولت را کوچکتر کنند تا هزینه ها کمتر شود از مردم می خواهند مایه بگذارند. ؟!

من مطمئن هستم آقای روحانی با قطع کردن یارانه بخشی از مردم پایگاه اجتماعی خود را متزلزل می کند قطع کردن یارانه به این شکل یعنی کاهش دادن قدرت خرید یک عده و در عین حال حفظ آن برای عده ای دیگر. (159619)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۳:۱۴
بهتر است یارانه افرادی خیلی پول داری که از انها امار قطعی دارند دارندحذف شود ومابقی کسری همانطور که پیشنهاد کردید انجام شود تا فشار هم بر مردم کمتر باشد (159655)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۵:۰۳
سئوال:

چرا دولت باید بجای حذف یارانه بخشی از جامعه دست روی این گزینه ها نمی گذارد:؟

- حذف بودجه نزدیک به 1000 میلیارد تومانی صدا و سیما که خودش درآمد نجومی از تبلیغات دارد.

- حذف بودجه نهاد های متعددی که از بودجه سالانه کشور ارتزاق می کنند و بود نبودشان تاثیر زیادی ندارد و در عین حال اگر اصراری بر ماندشان هست بهتر است با کمک های مردمی اداره شوند.

- شناسایی و کسب مالیات سنگین از افرادی که ثروت های میلیاردی دارند که هم به راحتی قابل شناسایی هستند و هم تعدادشان و ثروتشان کم نیست به ویژه افرادی که از طریق ساخت و ساز و یا رانت پول های باده آورده کسب کرده اند و می کنند. (159715)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۸:۵۴
چون دولت دیواری کوتاه تر از ملت پیدا نکرده است! (159920)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۰:۰۸
به موارد بالا مبلغ بدهی چین به ایران را هم اضافه کنم که گویا 22000000000 یورو می باشد و پس گرفتن آن همه چیز را عوض می کند. (159987)
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۱۸:۵۷
چرا دولت مالیات بر مصرف سوخت از ماشین های مدل بالا نمی گیرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چون بسیاری از مدیران دولتی وحامیان ومشاوران ارشد دولتی خودشون وخانواده هاشون سوار ماشینهای مدل بالا خارجی می شوند (159923)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ۲۰:۴۹
مثلا توی کشور قبرس مالیات بر ماشینهای مدل بالا وجود داره و یک منبع درامد برای دولت محسوب میشه (160027)