به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۲۰۴۴۷
مقاله وارده

سوءاستفاده‌سیاسی آفت آیین‌هاي‌عزاداری

گروه جامعه: ایام عزاداري سرور و سالار شهيدان، حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) فرارسیده و هيئتها و دستجات عزاداري با آماده سازي مساجد و تكايا و برگزاري آئين‌هاي عزاداري ارادت خالصانه خود را به شهدای کربلا اعلام مي‌کنند.
سوءاستفاده‌سیاسی آفت آیین‌هاي‌عزاداری
محمدعلی خالق‌نژاد- روزنامه نگار

از آنجائيكه این روزها مباحث مختلف ومهم درسپهر سیاسی کشور مطرح است، بايستي سخت مراقب بود كه اين آئين هاي ديني و مذهبي دستمايه‌ی افرادي قرار نگرفته و تبديل به مجالس خاص وگردهمایی سیاسی نگردد. كه در اين رابطه مراجع محترم و دلسوزان بارها تاکید کرده‌اند كه مراسم عزاداري را به سمت و سوي يك جناح يا طيف خاصي سوق ندهند و بر مداحان فرض است كه از مراسم عزاداري استفاده تبليغاتي و سياسي ننمایند چرا كه بر احساسات و خلوص پاك كساني كه با شوق و اشتياق حسيني پا به اينگونه مجالسي نهاده‌اند تاثير سوء و منفي نيز برجا مي‌گذارد.

بايد اذعان داشت كه مجالس و منابر عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و خاندان پاكش مكاني است كه مردم به خاطر احساساتشان كه به خاندان رسول الله دارند در آنجا حضور مي يابند فلذا شان اينگونه مجالس بايستي اجل از مباحث سياسي و تبليغي و... كه متاسفانه در سنوات گذشته شاهدش بوديم باشد. پر واضح است كه در صورت برگزاري چنين مجالسي احساسات پاك و مذهبي شركت كنندگان ضربه خواهد ديد. زيرا مردم صرفاً به منظور عزاداري و آشنائي بيشتر با قيام و فلسفه عاشورا در اين مجالس حضور می‌يابند.

آنچه ناپسند مي‌آيد استفاده از منابر و مجالس عزاداري مي‌باشد كه مردم بدون هيچ دستور و بخشنامه‌اي صرفاً به خاطر مظلوميت سيدالشهدا به صورت خودجوش مجالس را برپا مي‌نمايند لذا عقل و انصاف مي‌گويد كه اين احساسات برگرفته از خلوص نيت را با اغراض شخصي و يا تبليغاتي براي منافع سیاسی آلوده نكنند. اهميت اين امر به حدي است كه مراجع تقلید بارها تاكيد نمودندکه نبايد مجالس ديني و عزاداري به مجالس سياسي خاص تبديل شود. بر مداحان و وعاظ منبر و مساجد فرض است كه اين توصيه‌هاي مراجع تقليد را سرلوحه عمل خويش نمايند تا باشد شاهد برپايي عزاداري بدون سوء استفاده‌هاي سیاسی باشيم.