به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۸:۵۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۳۰۱۲

جای‌خالی‌توسعه‌سیاسي در گزارش‌روحاني

جای‌خالی‌توسعه‌سیاسي در گزارش‌روحاني
گروه سياسي- رسانه‌ها: صادق زیباکلام امروز در روزنامه شرق نوشت: گزارش صدروزه رییس‌جمهور با ضعف‌ها و کاستی‌هایی همراه بود که می‌توانست با قدری دقت و تامل، مطلوب‌تر شود. یا دست‌کم و در بهترین حالت، این گفت‌وگو می‌توانست بسیار موثر‌تر صورت گیرد. هم شکل گفت‌وگو با اشکالات زیادی همراه بود هم محتوای آن. نخستین مطلبی که درخصوص شکل باید گفت، منحصربودن مصاحبه‌کنندگان به صداوسیما بود.

آقای روحانی یقینا می‌دانند که در سطح جامعه، صداوسیما به‌عنوان یک رسانه بی‌طرف، شناخته نمی‌شود. نفس اینکه ایشان مصاحبه‌کنندگان را صرفا به ‌کارکنان صداوسیما محدود کرده بود، خیلی به مذاق بسیاری از اقشار و لایه‌های تحصیلکرده‌تر جامعه خوشایند نبود. رییس‌جمهور می‌توانستند از رسانه‌ها و مطبوعات مستقل‌تر هم دعوت به عمل آورند. وجاهت گزارش صدروزه‌ای که رسانه‌های مستقل در آن حضور داشتند یقینا در نزد افکارعمومی از شأن بیشتری برخوردار می‌شد.

ایراد دیگر در کارآیی سه مصاحبه‌گر بود. نه سوالاتشان، نه نحوه پردازش آن، نه نحوه برخوردشان خیلی به جایگاه آن گفت‌وگو نمی‌خورد. از شکلی‌ها که بگذریم، به محتوا می‌رسیم. توضیح پیرامون تورم و مسایل مالی، به آن صورت طولانی و مثل آموزش درسی، نه ضرورتی داشت نه لزومی. آقای رییس‌جمهور می‌توانستند به‌جای‌آن همه مطالب طولانی و کسل‌کننده به چند نکته کلیدی اشاره کنند که هم وضع موجود را نشان می‌داد و هم اینکه چگونه نیاز است که دولت ایشان تدابیری را بیندیشند که کشور از این مشکلات خلاص شود.

ایشان می‌توانستند خیلی ساده به کمک عدد و رقم نشان دهند که پرداخت یارانه به 75‌میلیون‌نفر چه فاجعه‌ای برای کشور بوده و چه مصایبی را همچنان پدید می‌آورد. ایشان می‌توانستند بفرمایند که هیچ کشوری و هیچ نظامی به همه افراد جامعه به‌صورت یکسان، مبلغی را به‌عنوان مقرری ماهانه نمی‌پردازد. ایشان برای نشان‌دادن فاجعه‌بودن پرداخت یارانه، می‌توانستند بگویند که جایگاه ایران در رتبه‌بندی بهداشت و درمان در دنیا با وجود اینکه در هشت‌سال گذشته بیش از 700‌میلیارددلار درآمد نفتی داشتیم 112 است یعنی 111کشور وضعشان از این نظر از ایران بهتر است. ایشان می‌توانستند به مردم بگویند سه دوره یا سه‌ماه پرداخت یارانه تقریبا معادل کل بودجه بهداشت و درمان در سال 91 بوده و مثال‌های دیگری که می‌توانست به مردم نشان دهد که چگونه سیاست‌های گذشته، نابخردانه بوده است.

بخش دیگری که مورد انتظار بسیاری از اقشار جامعه بود اما غیبت جدی در گزارش صدروزه پیدا کرد، مساله توسعه سیاسی بود. مساله احزاب و رفع مشکلات برخی از سیاسیون، تقویت آزادی مطبوعات، اقدام در جهت کاهش سانسور، گشایش در کار ممیزی کتاب، استقلال دانشگاه‌ها، رفع ممنوعیت از تحصیل دانشجویان ستاره‌دار، بازگرداندن استادانی که به دلایل سیاسی بازنشسته شدند و یکی، دو جین مسایلی از این دست، خیلی جایی در گزارش صدروزه آقای رییس‌جمهور پیدا نکرده بود.

درست است که تورم، بیکاری، ورشکستگی برخی شرکت‌ها، بیمارستان‌های دولتی، صنایعی که به گفته معاون وزیر 52‌درصد آنها یا تعطیل شده‌اند یا با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند، صف طولانی ده‌ها‌هزار متقاضی دریافت مقرری 40 تا 50‌هزارتومانی از کمیته امداد، مشکلات جدی فراروی دولت روحانی به‌شمار می‌روند. اما این هم واقعیتی است که کسر قابل‌توجهی از آن 19‌میلیون که به ایشان در 24خرداد رای دادند دغدغه توسعه سیاسی، دغدغه حقوق شهروندی و دغدغه جامعه مدنی داشتند و دارند.

صدالبته که برآوردن این خواسته‌ها اگر از خواسته‌های اقتصادی دشوار‌تر نباشند (که یقینا هستند) آسان‌تر هم نیستند. نه کسی انتظار تحقق آنها را بعد از صدروز دارد (وقتی برخی از آنها بعد از گذشت صدسال از انقلاب مشروطه همچنان تحقق نیافته‌اند) و نه اساسا برآوردن آنها صرفا در حوزه قوه‌مجریه قرار می‌گیرد. آنچه از آقای روحانی انتظار می‌رود آن است که صرفا نشان داده شود که ایشان خواسته‌های مدنی را فراموش نکرده‌اند.

احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۲۶
اصلی ترین موضوعی که در انتخابات باعث رای آوری شد همین موضوع توسعه سیاسی بود که الآن مغفول واقع شده . (179965)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۳۶
توسعه سیاسی از اون حرفهائی است که تحقق آن به اراده ای بیش از اراده مجریان نیاز دارد . (179971)
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۴۷
بله درسته! (179989)
مجتبی روانمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ ۰۹:۴۹
کاملا درست است آقای روحانی پس از کسب موفقیت در عرصه دیپلماسی و حصول توافق تاریخی با 1+5در میان خبرنگاران حاضر شد و گفت حالا دیگر نوبت اقتصاد است خیلی هم خوب اما من میترسم از این که اگر قرار باشد نوبتی پیش برویم حالا حالا ها هم نوبت به دانشگاهها نرسد این در حالی است که یکی از اصلی ترین شعارهای دولت ایشان بهبود اوضاع امنیتی دانشگاهها بود اما آقای روحانی وضع به جز در چند دانشگاه محدود که روسای آنها تغییر کردند بهتر که نشد هیچ ...بلکه به دلیل شکست های پی در پی افراطیون در عرصه های دیگر فشار آنها روز به روز بر دانشگاهها بیشتر میشود وبا گذشت بیش از 100 روز از دولت اعتدال اما هنوز دانشگاهها در چنبره افراطیون میباشد
آقای رئیس جمهور درست است که توسعه اقتصادی لازمه توسعه سیاسی میباشد اما تجربه های جهانی اثبات کرده که پیگیری هر کدام از این دو به تنهایی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید ما هنوز تجربه دولت سازندگی را فراموش نکرده ایم که بی توجه به توسعه سیاسی به توسعه بخشهای اقتصادی پرداخت و عرصه های فرهنگی و سیاسی را جولانگاه افراطیون نمود اما یادتان است که آقای هاشمی در اوایل دوران اصلاحات به اشتباه خود اعتراف کرد و صراحتا گفت که بزرگترین اشتباهش عدم توجه به توسعه توامان بوده است
آقای روحانی اگر می خواهید تاریخ تکرار نشود به داد دانشگاهها برسید آقای روحانی ما مشکلات شما را درک می کنیم و می دانیم که مشکلات زیادی در حوضه های مختلف داریدو فشارهای زیادی از طرف افراطیون بر شما وارد می آید اما عدم توجه شما به قشر دانشجو و فضای دانشگاهها موجب خواهد شد که نهال امید ایجاد شد در دل جوانان بپلاسد و پژمرده شود و این اصلا به نفع دولت شما نخواهد بود اما اگر پای حرفهایتان بایستید ما هم پشت شما خواهیم بود و همه جوره از شما در مقابل افراطیون حمایت خواهیم نمود
آقای روحانی روز دانشجو نزدیک است و ما همچنان امیدواریم که تا روز دانشجو نوبت به دانشگاهها هم برسد و پس از سالها بتوانیم روزمان را به جشن و شادی بنشینیم و همه با هم یک بار دیگر سرود یار دبستانی را با فریادهایمان زمزمه کنیم
آقای روحانی من به عنوان یک دانشجوی ااقتصاد به شما میگویم که اوضاع دانشگاهها به مراتب از اوضاع اقتصاد خراب تر است و در کما به سر می برد و نیاز به اقدام سریعو عاجل دارد فلذا از شما و آقای دکتر فرجی خواهش میکنم که هرچه سریعتر به داد دانشگاها و دانشجویان و به ویژه تشکل های دانشجویی برسید و از افراطیون هم نترسید زیرا در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن شرط اول قدم آن است که مجنون باشی اقای دکتر سر هر چیزی که دوست داری معامله کن اما تورا به خدا خواهش میکنم سر دانشجو و دانشگاه معامله نکن
آقای رئیس جمهور ما به یک حقوقدان رای دادیم اما فضای دانشگاهها بیشتر شبیه به پادگان است و انگار که یک سرهنگ در راس آن قرار دارد نه یک حقوقدان! (179990)