به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۴۱
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۲۳۱۳۴
متفاوت‌ترین وزیر امورخارجه در چند دهه‌‌ اخیر

وزیر «خارجه‌»ای که در «داخل» هم محبوب است

گروه سياسي: او را به جرأت مي‌توان متفاوت ترین وزیر امور خارجه در چند دهه‌ي اخیر دانست. وزیر امور «خارجه‌»ای که با ساده‌ترین شکل با مردم «داخل» کشورش ارتباط مستقیم برقرار کرده و توانسته است در مدتی بسیار کوتاه، توجه قشر عظیمی از ایرانیان را به سمت خود جلب کند. این نخستین باری است که یک وزیر امور خارجه، تا این حد با همه‌ي سطوح جامعه ارتباط نزدیک برقرار کرده است. ارتباطی که مدیون هوشمندی او در عرصه‌ي ارتباطات اجتماعی بوده و محبوبیتی مثال زدنی برای وی ایجاد کرده است.
وزیر «خارجه‌»ای که در «داخل» هم محبوب است
بهمن بالایی‌لنگرودی

دکتر محمدجواد ظریف با نطق دفاع خود در مجلس شورای اسلامی کار خود را در دولت یازدهم شروع کرد. در همین اولین قدم، ادبیات به کار رفته در این دفاعیه و نیز شیوه‌ي بیان متفاوت او به جامعه این نوید را داد که وزیر امور خارجه‌ي یازدهمین دولت جمهوری اسلامی، سخنوری تواناست که قدرت بیان و استدلال کافی برای سکان‌داری وزارت امور خارجه را داراست.

از وزیر امور خارجه انتظار برقراری ارتباط با کف جامعه نمی رفت، مخصوصاً با وجود حجم بسیار بالای مسئولیت‌هاي محوله به وی. علاوه بر ایفای نقش در وزارت خانه‌ای که تریبون کشور به حساب مي‌آید، مسئولیت مذاکرات هسته ای که به گره کوری در ده سال اخیر تبدیل شده بود نیز به او واگذار شد. ظریف اما، با وجود انبوه مشغله هایش، ایجاد ارتباط با جامعه را در دستور کار قرار داد.

صفحه‌ي فیس بوک شخصی اش از همان ساعات اول حضور در وزارت خانه، به محلی برای برقراری رابطه‌ي نزدیک با همه‌ي سطوح جامعه و مخصوصاً جوانان تبدیل شد. گذاشتن عکسی از اولین حضور در دفتر کار و نیز عکس‌هاي شخصی و ادبیات صمیمانه‌ي نوشته هایش موجب شد تا این ارتباط نزدیک تر و صمیمانه تر شود. نوشتن گزارش کار روزانه، حتی در سخت ترین روزهای کاری، تبریک‌ها و تسلیت‌هاي نوشته شده در مناسبت‌هاي مختلف، استفاده از شعر و حدیث و روایت، همه و همه، این وزیر محبوب را چنان به دوست دارانش نزدیک کرد که هر کسی در هر جای کشور و حتی خارج
ظریف با اقدامی هوشمند و مبتکرانه نشان داد که به اهمیت بالای افکار عمومی آگاهی کامل دارد.
از کشور، حس مي‌کند به وزیر امور خارجه‌ي کشور بی واسطه دسترسی مستقیم دارد.

مي‌تواند با او حرف بزند. درد دل کند. انتقاد کند. پیشنهاد بدهد، تشکر کند؛ و حتی گاهی این شانس را داشته باشد که وزیر به نوشته هایش پاسخی صمیمانه بدهد تا همه بدانند که دکتر ظریف، کامنت‌هاي دیگران را با حوصله و دقت مطالعه مي‌کند. در روزهای نفس گیر مذاکرات ژنو که به حق مي‌توان آن را یکی از بزرگترین موفقیت‌هاي تاریخ این کشور دانست، اقدامی بسیار ظریف و هوشمندانه توسط وی در شبکه‌هاي اجتماعی دیده شد که پرداختن به آن تحت الشعاع شادی حاصل از توافق ژنو قرار گرفته و رسانه‌ها چندان به آن نپرداختند.

رسانه‌هاي غربی با در دست داشتن ابزارهای قدرت مالی و تبلیغاتی طی سال‌هاي اخیر، تصویری هراس آور از ایران و فعالیت‌هاي هسته‌ای او به مردم کشورهای خود نشان داده‌اند. تریبون‌هایی در دست دولت‌هاي غربی بوده که هیچگاه ایران به آن تریبون‌ها دسترسی نداشته و طبعاً این کشورها تصویری از ایران در جوامع خود ارائه دادند که چنانچه لازم باشد اقدامی علیه این کشور انجام دهند، همراهی افکار عمومی را داشته باشند.

این اقدامات تا حد زیادی هم موفقیت آمیز بوده به طوریکه وقتی تحریم‌هاي غیرانسانی و یک جانبه از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی به ایران تحمیل شد، سازمان‌هاي غیردولتی غربی چندان مخالفتی از خود نشان ندادند. سازمان هایی که انتظار مي‌رفت در مقابل این تحریم‌ها که منجر به بروز مشکلاتی حتی در تهیه‌ي اقلام دارویی برای مردم ایران شده بود، با فشار به دولت هایشان، لااقل به این روندها اعتراض کنند. دکتر ظریف با اقدامی
رئیس دستگاه دیپلماسی به خوبی نشان داده که مفهوم "جهانِ در حال گذارِ کنونی" را که در سخنان خود به فراوانی به کار مي‌برد، به نیکی درک کرده است
هوشمند و مبتکرانه نشان داد که به اهمیت بالای افکار عمومی آگاهی کامل دارد.

پیام ویدئویی پنج دقیقه‌ای او با قرار گرفتن در شبکه‌هاي اجتماعی، دسترسی وی را به همه‌ي جهان فراهم کرد. پیامی که به زبان انگلیسی، زبان رایج و رسمی بیشتر کشورهای جهان و علی الخصوص کشورهای غربی تهیه شده بود و به پنج زبان رایج دیگر زیرنویس داشت. انگلیسی روان ظریف هنگام حرف زدن در این ویدئو، ساخت آماتور آن، لحن حرف زدن و ادای جملات به شکلی که حس صداقت را به شنونده منتقل کند، بیان ساده و صمیمانه ای که منطق موجود در کل متن را باور پذیر کرده و در نهایت جمله‌ي پایانی این ویدئو، همه و همه موجب بالارفتن تأثیر این فیلم روی ذهن جهانیان شد. به جرأت مي‌توان گفت که همین ویدئوی پنج دقیقه ای قسمتی از افکار عمومی جهان را با ایران و ایرانیان همراه کرد و قطعاً پشتوانه‌ي افکار عمومی روی مذاکرات ژنو اثرگذار بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی به خوبی نشان داده که مفهوم "جهانِ در حال گذارِ کنونی" را که در سخنان خود به فراوانی به کار مي‌برد، به نیکی درک کرده است. ظریف، با شناخت دقیق موقعیت زمانی، به بهترین نحو از ابزارها و امکانات مدرن، در جهت نیل به اهداف مورد نظر خود استفاده مي‌کند. با آحاد جامعه و علی الخصوص قشر جوان، ارتباطی نزدیک برقرار کرده است.

ظريف نشان داده که به افکار عمومی احترام مي‌گذارد و خود را ملزم مي‌داند تا به مردم کشورش گزارش کار ارائه دهد و خود را در دسترس دوستان و حتی مخالفان و منتقدین خود قرار داده است. وزارت امور خارجه از زمان تصدی ظریف، به اتاق شیشه‌ای سیاست تبدیل شده است. به امید روزی که این وضعیت برای همه‌ي وزارت‌خانه‌ها فراهم شده و مردم در هر سطحی بتوانند ارتباطی ولو یک سویه با وزرا و دولتمردان خود برقرار کنند.

سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۰۶
اقای ظریف شما باظرافت ترین وزیر هستید زنده باشید (180573)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۴۳
جيگر تو ظريف جون! (180643)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۱:۳۹
بهت منفي دادم چون با اين طرز حرف زدن مخالفم (180829)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۸:۴۷
ههههههههه
با اينكه خودم اصلاح طلبم ولى به همتون ٢٠ تا منفى دادم ببينم چه مزه اى ميده
زنده با دكتر ظريف هههههه (180785)
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۰۰:۰۲
دقت كردين امار منفى چقدر بالاست!!!!!!! جاسوساى موساد همه جا هستن !!! شايدهم كارانگليسه ! اما افراطيون هرگز هرچى باشه ايران رو دوست دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (180909)
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۰۰:۵۷
بیکار (180932)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۹:۳۷
من دکتر ظریف رو واقعا قبول دارم.کارشونو ب بلدن.ولی خواهش میکنم بت نسازید از هیچکس. (180798)
عاشق ظريف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۳:۵۶
به خدا اگه افراطيون حدس ميزدن اقاى ظريف اينهمه طرفدار پيدا ميكنه عمرا ميزاشتن رأى اعتماد بياره ! (180905)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۳:۵۸
اونى كه منفى دادى واقعا خوبى؟؟؟؟؟؟ برات نگرانم ! با اقاى ظريف مشكلت چيه ! نمى توني واقعيت رو ببينى! حسود هرگز نياسود (180906)
حسن م از بردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۱۸
زنده باد شیخ و وزیر دیپلمات (180578)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۳۲
دکتر ظریف بهترین و محبوب ترین وزیر امور خارجه ای است که تاکنون دیده ام. خدا پشت و پناهتان باشد و از حسدورزی حسودان در امان باشید. انشاءالله
دعای ما همیشه پشت شماست. (180585)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۴۰
ظریف، ظریف ترین دیپلمات ایرانی با پشتیبان مردمی (180587)
ناظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۴۱
من با سایت افراطی شما مخالفم ولی هزار دروود ودست مریزاد و خدا قوت به آقای ظریف ..احسنت //ما دعا گویان خادمان ملت ونظامیم هرکی می خواد باشه (180588)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۴۲
با آمدن ظریف جایگاه وزارت امورخارجه به شخصیت نو رسید و ادبیات و سبک گفتمان جدیدی دروزارت خارجه باز شد امیدوارم همچنان موفق باشند در راه اعتلا و سربلندی ایران عزیز (180590)
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۵۲
به عوان 1 جوان 23 ساه ایشون اوین کسی هستن ه توی این نظام توجه منو به خودشون جلب کردن
هیچوقت ف نمیکردم به یکی ز مسیولین این نظام علاقه مند شم و فعالیت هاش و دنبال کنم!
از این بابت خوشحالم (180596)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۱:۵۸
ایران مال من است. به همین دلیل در امورات مختلف خود را مسئول می دانم. از این که سکاندار امور خارجه کشورم فردی با درایت و با شعور است احساس رضایت و ارامش می کنم.وی حتی در قبال بهبود وجه ویران شده ایران و ایرانی در نظر افکار عمومی خود را مسئول می داند. ایا این موضوع موجبات ارامش و اسودگی شما را به همراه ندارد؟ (180601)
وهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۱۷
زنده باد دکتر ظریف.
دوست داریم (180619)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۴
خلق نیکوفرهنگ خانوادگی سوادبالا خوش برخوردی,بامردم بودن ازمردم گفتن چهره بشاش ظاهراراسته ویژگیهای برجسته اقای ظرریف است حرفاشون ازدل برمیادبردل هم مینشیند (180634)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۳۹
من به عنوان شهروند جمهوری اسلامی از ایشون راضی هستم خداوند حسادت حسودان افراطی رو از ایشون دور کنه. (180640)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۴۱
ببینید اگرچه جناب ظریف البافای برخورد و رفتار و کردار مردم داری و دولت داری و دپلماسی را در حد اعتدال و معقول و معرفتی آن یاد گرفته و از روابط عمومی خوب و بالایی نیز در این زمینه برخوردار است و باید گفت شانس نظام جمهوری اسلامی بوده که این شخص محترم در راس امور دیپلماسی کشور قرار بگیرد اما یک نکته قابل توجه را هیچ گاه نباید فراموش کرد و آن اینکه این اینتر نت و شبکه های اجتماعی در این عصر هیچ چیز را برای جوامع پنهان و مخفی نگه نمیدارند برای همین است که دیکتاتورها و ظالمین از دست اینترنت و شبکه های اجتماعی دل خون و آنهائیکه با منافع مردم هستند از اینترنت و شبکه های اجتماعی برای برقراری رابطه درست و مردم دارانه بهره برادری صحیح می نمایند.خدارا سپاس که دولت آقای روحانی قرار است متادل رفتار کند البته در این صد و اندی روز این را نشان داده و انشاءالله موانع پیش رو کشور یکی پس از دیگری بحول قوه الهی برداشته خواهند شد. (180642)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۲:۵۱
8سال فلاکت 8سال سر شکستگی در جامعه جهانی 8سال برابر 800سال به عقب کشیده شدن فرهنگ ایران وایرانی پرزیدنت روحانی با این انتخاب به جهان نشان داد چنین نیست این فکر یک نفر از 70 میلیون ایرانی بود همه این جنین فکر نمی کنن درود بر ریس جمهور وکابینه محبوبش (180649)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۳:۰۶
ظریف محبوب جامعه (180657)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۳:۲۷
ظریف رئیس جمهور آینده (180673)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۰:۵۱
صد درصد

دکتر ظریف رئیس جمهور آینده (180813)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۳:۴۱
اینه که میگن هرکسی باید سر جای خودش باشه نتیجه اش میشه همین و امان از روزی که این اتفاق نیفته میشه 8 سال بدبختی مردم و خوشبختی فرصت طلبان و رانندگان رئیس بانک مرکزی (180680)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۳:۴۳
با احترام به دکتر ظریف عزیز،وزیر امور خارجه فقط وزیر امور خارجه ی دولت شهید رجایی یعنی مهندس....... (180683)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۱:۱۲
خیلی خوب اومدی (180818)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۰۱
اقايون مسئول نظام:مگه ما ملت از شما چي ميخواهيم نه توقع معجزه داريم ونه توقع زيادي فقط وفقط مي خواهيم صداقت داشته باشدمثل اقاي ظريف...ملت همينكه ببينندمسئولان كشوري مثل اقاي ظريف تلاش ميكنندوخدمتگزاري به خلق واقعي رونشون ميدن دلگرم ميشن...بخدا سخت نيست دل مردومو شادكردن..اين مردم به يك سلام محبت اميزهمه كينه هارو فراموش ميكنندكافيه فقط اون سلام از روي صداقت وراستگويي باشه...درود برظريف عزيز (180690)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۲۲
بخاطر محبوبیت ایشون که امثال رسایی دارن از حسادت میترکن بااون جلیلی که وقت کفتگو که منافع مملکت بود نماز میخوندن ووقتی که منافع خودش بود یادش میرفت اصلا وقت نماز کی هست (180710)
فرشاد گهرخاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۲۴
آقاي ظريف در بين وزراي امورخارجه ما واقعا بي نظير هستنند ايشان ديپلمات برجسته ايي هستنند (180711)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۴:۳۸
وزیری که خود دولت است درود بر دکتر دوست داشتنی (180716)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۵:۱۶
با مستند ایران و غرب آقای ظریف را 5سال قبل کاملا شناختم .
ازاینکه مردی با درایت و عقلانیت سکان وزارت امور خارجه را در دست گرفت بسیار خوشحالم .
و خوشحال تر اینکه آنقدر توانایی در ایشان هست که حتی دشمنانشان نیز در دل ایشان را تحسین می کنند .
پاینده باشید وزیر امور خارجه محبوب ایران (180728)
200آباداني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۷:۳۸
سلام .ما مردم آبادان از آقاي ظريف بخاطر اين سختكوشي و اين موفقيت بزرگ تشكر و قدرداني ميكنيم و انتظار داريم كه با ظرافت هرچه تمام تر مشكلات ايران در روابط بين الملل را حل و فصل كنند و اسم با مسما باشند. يعني ظريف و با ظرافت (180773)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۱۷:۴۹
از جلیلی چیزی جدیدی نشنیدیم جز چند کلمه بیشتر بلد نبود (ما پیشنهاد دادیم ما مقاومت کردیم ما عقب نشینی نکردیم اونها پیشنهاد دادن )واقعا احمدی نژاد چه فکری کرده بود این مرد را انتخاب کرده بود (180776)
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۱:۴۰
خود احمدي نژاد از جليلي بدتر بود (180831)
///
United States
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۲:۱۴
اونی که گفتی اصلاح طلبی اما بیست تا منفی دادی ...خدا شفات بده (180849)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۳:۲۶
خوب بابا هرچی باشه از یاران آقای خاتمیست واز مکتب ایشان برخواسته است. (180881)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۰ ۲۳:۳۹
این تعداد مشخص منفی ها در تعریف از آقای ظریف خیلی جالب و مشکوکه ها بهار جان!
نیست ؟ (180892)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ ۰۷:۳۰
البته فقط وطن دوستان دوستش دارن (180958)