به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۳۵۶۶۹
آرزوي ملت 75 ميليوني ما يك آقاي هوينس است!

فساد اقتصادي و حكايت «کی بود کی بود»!

گروه اقتصادي: رسانه‌هاي ما خيلي ساده از خبر محكوميت 3/5 ساله «اولي هوينس» مدير عامل بزرگترين باشگاه آلمان (بايرن‌مونيخ) گذشتند، غافل از اين كه يك ملت 75 ميليوني (همين نزديكي‌ها!) سالهاست آرزو به دل مانده‌اند؛ كه يك دادگاهي در اين مملكت گل و بلبل يك مشابه وطني آقاي هوينس را فقط به چند روز و نه 3/5 سال حبس محكوم كند! شايد هم به مزاح و كنايه بگوييد مگر در كشور ما، كسي تخلف اقتصادي هم مي‌كند كه چنين آرزو و انتظاري داريد؟
سالهاست است هر روز خبری جدید از فساد اقتصادی مي‌شنویم که ظاهرا همه نیز به دوش دولت پاكدست! قبلي است. هر روز مي‌شنویم که یک فساد بزرگتر کشف شده است و به زودی جزئیات آن منتشر مي‌شود و به تعبير مزاح‌گونه‌اش «رونمايي» مي‌شود! رونمايي از فسادهاي ميلياردي در مملكت خاص ما! اما هیچکس نمی‌گوید این فسادها چگونه شکل گرفته است؟ چرا شکل گرفته است؟ بانیان و سردمداران آن کیستند و عاقبت آنها چه مي‌شود؟ می‌شنویم که خزانه خالی است و جای دیگر مي‌خوانیم که دولت قبل خزانه را پر و بلکه بیش از همیشه تحویل داده است!

پرونده‌ها بدون نتیجه و هر روز ادعای جدیدی مطرح مي‌شود و مردم هم سخت به اين فکر مي‌کنند که تسویه حسابهای حزبی و شخصی درکار است. مردم در هجمه‌ای از فشار و زحمت ناشی از اقتصاد کشور، با شنیدن این اخبار روز به روز بدبین‌تر می‌شوند. چون نه مدير سطح بالا و دانه درشتي را محكوم مي‌بينند، بلكه به سلامتي، چمدان‌‌ها را بسته و در ويلاهاي چند ميلياردي كه از اموال به غارت رفته اين ملت خريده‌اند لم داده و به ريش همه مي‌خندند!. و بي راه نيست كه طيف وسيعي از همين مردم مي‌پندارند: بردند و خوردند پس ما هم اگر نجنبیم کلاهمان پس است!

بارها و بارها در کوچه و خیابان ور در محل کار شنیده ام که: ای بابا آن کرور کرور دارند مي‌خورند و تو به ما گیر
خبر اين بود: دادگاهی در آلمان اولی هوینس، رئیس باشگاه بایرن مونیخ را به اتهام فرار از پرداخت مالیات به سه سال و نیم حبس در زندان محکوم کرد. او پیشتر اقرار کرده بود که از پرداخت مالیات سر باز زده است. این مهاجم سابق تیم فوتبال آلمان که اکنون ۶۲ ساله است، دارای یک حساب بانکی در سویس بود که به مسئولان مالیاتی اعلام نکرده بود. وکلای مدافع هوینس استدلال کرده بودند که او نباید مجازات شود زیرا خود به تخلفاتش اقرار کرده است، اما بر اساس حکم قاضی، اعترافات هوینس کامل و شفاف نبوده است. این دادگاه واقع در مونیخ هوینس را در ارتباط با ۷ مورد تخلف مالیاتی گناهکار اعلام کرده است. دادستانی که در کیفرخواست حکم ۵ سال و نیم زندان برای آقای هوینس تقاضا کرده بود، مایل است که مدت حبس او بیشتر شود. این بازیکن سابق تیم آلمان که در دستیابی این کشور به قهرمانی جام ملت‌های اروپا در ۱۹۷۲ و دو سال بعد در قهرمانی جام جهانی سهیم بوده است، به امید آنکه بخشوده شود، سال گذشته به تخلفات خود اعتراف کرد و سعی کرد بخشی از مالیات خود را بپردازد.
داده‌ای. وای بر روزی که این تفکر در جامعه نهادینه شود که شاید شده باشد. حرص و طمع چنان آفتی است که اگر فوران کند هیچ سدی جلودار آن نیست.

سوال اینجاست که طی این مدت آیا سازمانی و ارگانی برای بررسی نبوده است؟ وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضاییه، حراست کل کشور و ده‌ها ارگان دیگر، پس اینها کجا بودند؟ نمایندگان، مسئولین کشور، سپاه و انقلابیون کجا بودند؟ آیا همه به خواب رفته بودند و وقتی که بابک زنجانی‌ها از دست این و آن جایزه مي‌گرفت هیچ ارگانی نگفت و نپرسید این از کجا آورد؟

چرا در کشور، نظامی سیستماتیک وجود ندارد که میزان ثروت آدمها را مشخص کند و جلوی ثروت‌های بادآورده را بگیرد؟ مگر نه اینکه عزمی برای این کار نیست؟ آیا با پیشرفت‌های تکنولوژی امروزی امکان زیر ذره بین قرار دادن شهروندان وجود ندارد؟ امکانش هست ولی اراده‌ای نیست. کدام یک از ما هست که در گوشه و کنار زندگی خود شاهد رشوه دادن نباشد و به راحتی از کنار آن نگذرد؟

همه ما کم و بیش با این پدیده آشنا هستیم و شاید هم آلوده آن. کشف فساد خوب است ولی مراقب روان جامعه هم باید بود، باید فکری برای سلامت جامعه کرد قبل از اینکه هرج و مرج و حرص پول، کشور را به سمت نا امنی ببرد. اینکه دولت جدید، دولت راستگویان و درستکاران است، که ان شاالله تا آخر باشد، شکی نیست ولی باید در مورد اینهمه یکی پاسخگو باشد و دادگاهی و محاکمه‌ای در کار باشد؟ آیا واقعا اینهمه فساد صورت گرفته و همه خواب بودند؟ پس هر چه زودتر دادگاهها را علني بر پا کنید و البته اجازه دهید متهمان پاسخ گویند و مردم بشنوند. ولی امیدواریم دعوا سر لحاف ملا نباشد.
*************
به خبر محكوميت رييس بزرگترين باشگاه اروپايي باز مي‌گرديم. رسانه‌هاي ما حتي طرح سئوال نكردند، تاكنون كدام مدير سطح بالاي ايراني به جرم اقتصادي (ماليات ندادن، ارتشا، اختلاس و ... فرقي نمي‌كند) به اين سادگي محكوميت يافته و جرمش را هم پذيرفته، مثل آقاي هوينس؟
طرح سئوال نكردند كه اصولا چرا در ايران معاصر، قبل از اينكه دزدان اقتصادي و اختلاس گران به دادگاه‌ بروند، وكيلانشان بابت انتشار خبر دادگاهي شدن آنها از رسانه‌ها شكايت مي‌كنند و در واقع طلبكار افكار عمومي هم هستند! واقعا تفاوت ما و آلمان در همين موارد نيست؟ آنجا مدير سطح اولش را به خاطر ندادن ماليات به 3 و نيم سال حبس محكوم مي‌كنند و در كشور گل و بلبل ما، يك ملت 75 ميليوني سالهاست آرزو به دل مانده‌اند كه در اين وانفساي فساد گسترده اقتصادي يك دانه درشت، به چند سال حبس محكوم شود!

واقعا اين معادله ساده را كسي نيست حل كند كه در كشوري همين نزديكي‌ها، يك مدير سطح اول آن هم با انبوهي از افتخار آفريني براي ورزش كشورش را صرفا به خاطر عدم پرداخت ماليات به 3/5 سال زندان محكوم مي‌كنند و ما در اين انبوهه‌ي فسادهاي اقتصادي و حيف و ميل‌‌هاي ميلياردي كه ارقامشان هم از كف مسئولان در رفته، هنوز يك مدير و رييس حوزه اقتصادي‌مان محال ممكن بوده كه مثل آقاي هوينس آلماني حتي از دادن مالياتش طفره رفته باشد، چه رسد به اينكه ميلياردها بيت المال را بالا كشيده باشد؛ نه محال ممكن است؛ ما اصلا نداريم!! اما تا دلتان بخواهد (بگذريم از عالم سياست و فعاليت‌‌‌هاي مطبوعاتي و ...) حتي جوانان رپري (رپ خوان) را سراغ داريم كه بخاطر ترانه خواندن! از نوع زير زميني‌اش مدتها كنج زندان افتادند! حال باز هم بپرسيم چرا غول فساد اقتصادي در اين ملك، روز به روز فربه‌تر مي‌شود! به قول يكي از همان‌ها «بذار تو حاله خودم باشم»...!

باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۰۸:۵۸
فرقش اینه که اونجا دزدان شیرند ولی اینجا کفتار اونجا یکی دزده ولی اینجا یک گروه. (212924)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۰۹:۰۶
عزیزم به همین خاطر به کشور ما ایران و به کشور آنها آلمان می گویند! قرار نیست که همه کشورها آلمان باشند، اینجا ایران است و ما به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم، و در آخر : کی بود ؟کی بود؟ من نبودم! (212925)
ارش
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۰۹:۰۸
اقا مگر مملکت بی در و پیکر است که هزار هزار میلیارد ببرند . از تهمت باید به خدا پناه برد . تهمت به مومن عذاب حتمی الهی را بدنبال دارد . (212926)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۵۹
حتما هست که بردند!!وقتی خودشون عدد سه هزار و نه هزار میلیارد را اعلام میکنند دیگه از بقیه مردم چه انتظاری داری؟!!تهمت؟!!کدوم تهمت....انگار خوابی ها اقا ارش!!خوابی یا خودت رو بخواب زدی!!نمی بینی ریشه های اخلاق و دین و ....همه را کندند!!امام حسین می فرمایند :اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید...بلایی به سر این مرز و بوم اورده اند که دین داری هیچ آزادگی هم از یادمان رفته!!
الناس علی دین ملوکهم!! (212976)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۴:۵۴
بله، بی در و پیکر است... (213012)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۷:۰۲
برای غارت پول مردم کشور بی در و پیکر است (213043)
یه بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۷:۳۱
اخی، طفلک
واقعا منم موندم چرا فقط این مومنین هستن که بهشون تهمت میزنن!
مثلا چرا کسی نمیاد به من تهمت دزدی بزنه؟!
بنده خدا مومنین...! (213048)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۷:۴۹
ساعت خواب . عمو یادگار (213050)
انسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۸:۲۰
حالا که بردند .. سندش هم موجوده .. تهمت دیگه چه صیغه ایه ؟؟!! (213055)
بامزه
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۸:۲۵
داره شوخی میکنه!!!! :-) :-) :-) :-) D-: (213057)
رنج کشیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۰۹:۱۳
این مطلب را خواستم در خصوص فرمایشات آیت الله سعیدی که فرموده اند مردم باید آماده رنج کشیدن باشند ، بنویسم که در کمال تعجب دیدم که امکان کامنت گذاشتن نیست ، لذا در اینجا نوشتم . از آقای سعیدی سوال دارم ، 1- مردم دقیقا خود را آماده چه مقدار رنج و تا چه تاریخی بکنند؟ 2 - نتیجه این رنج کشیدن چی می شود؟ 3 - آیا امثال م .ر و ب .ز و دیگران هم در این رنج کشیدن سهیم هستند یا رنج کشیدن سهم مردم و لذت بردن از رنج مردم ، سهم آنان است؟ (212927)
rouzbeh
Romania
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۲۰:۲۹
نفس برادرسعیدی ازجای گرم بلندمیشه عشق وحالش مال ب.ز و بقیه دوستانه رنج وبدبختیش مال مردمه ...میشه بگیم غلط کردیم عزت نخاستیم بذارید لطفا به همین زندگی بخورنمیرمون ادامه بدیم ...میشه ... (213073)
کمیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۰۹:۲۵
به خاطر اینکه در اینجا همه حفاظ دارند و پشت این حفاظ ها و نقاب ها خودشان را مخفی می کنند.
اینکه من متدین تر هستم، من با ولایت هستم، تسبیح من بلندتر است. پینه پیشانی من نشان شب زنده داری و عبادت است. همه انگشت های دستم را با عقیق یمانی پر کرده ام تا تشرع و زهدم را خلایق ببینند.
خلاصه من الگوی مسلمان واقعی هستم و به همین دلیل این حق را به سبب جایگاهم از خدا دارم که بقیه حق و عدالت را بامن بسنجند . و این اشتباه مردم و نویسنده است که آن را فساد یا اختلاس می بینند بلکه عین صواب است. نمیتوان (212930)
چالش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۰:۱۶
"سوال اینجاست که طی این مدت آیا سازمانی و ارگانی برای بررسی نبوده است؟ وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضاییه، حراست کل کشور و ده‌ها ارگان دیگر، پس اینها کجا بودند؟ نمایندگان، مسئولین کشور، سپاه و انقلابیون کجا بودند؟" (212936)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۰:۳۹
فساد اقتصادی بده چه تو دولت قبل چه دولت بعد چه این دولت
باید از بالا و پائین شروع کرد ، از مبارزه با رشوه خواری گرفته تا رسیدگی به حساب بانکی مسئولین و مدیران و....
ولی مردم وقتی ما خودمون رو درست کنیم جامعه درست میشه ، تو مملکت ما

خیلی از خود ما مردم درآوردن مال حروم رو هنر میدونن

گرون فروشی رو کاسبی میدونن

کار کردن بدون رشوه رو پسرفت و عقب ماندگی و رشوه گرفتن رو پیشرفت میدونن

احتکار و خرید و فروش در اوضاع بد اقتصادی مث پارسال رو زرنگی میدونن (212940)
مصلحت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۱:۰۲
بدلیل آنکه فساد اقتصادی در مملکت ما نهادینه وبه امری عادی تبدیل شده و با مفسدان برخوردی صورت نخواهد گرفت و اگر چنانچه برخوردی انجام شود باعث تعجب خواهد بود !!!!!!! (212942)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۱:۰۴
هر چه بگندد نمکش میزنند وای به وقتی که بگندد نمک...

هر روز بابت این فسادهای اقتصادی و اوضاع کشور افسرده وناامید تر میشوم... (212943)
جمش..
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۱:۲۸
مگر مي شود ،برعليه خود حكم صادر كرد؟بابك خان پولش كجا بود كه پس بدهد؟ (212945)
شهروند درجه 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۱:۳۰
تنها راه این است که با توجه با مبانی دینی این مساله در جامعه جا بیاندازیم که "فساد اقتصادی" و "ویژه خوری " گناهش به مراتب بالاتر از "زنا " و "بی حجابی" است.

چون عده ایی از متدینین تاثیر گذار فکر می کنند در جامعه اسلامی اصلی ترین و مهمترین وظیفه حکومت مبارزه با بد حجابی و پیشگیری از ارتباط نامتعارف بین مرد و زن است .و مسایل دیگر (اختلاس و غارت بیت المال) در حاشیه است متاسفانه برخی حتی برای "ویژه خوری و رانت" مانند "دروغ مصلحتی" به طور ضمنی دلیل و توجیه هم می آورند!! و جامعه و شهروندان را به دو ... (212946)
جلال
United States
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۱:۳۹
اینها حتما اشنا هستند که برایشان حکم نمیدهند (212947)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۱:۵۷
يك ملت 75 ميليوني سالهاست آرزو به دل مانده‌اند كه در اين وانفساي فساد گسترده اقتصادي يك دانه درشت، به چند سال حبس محكوم شود!
آره والله. (212949)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۲:۴۸
آن ارگانهایی که شما اسم بردی مسئول این چیزا نیستن که کی خورد و کی برد!! آنهامسئول این هستند که چرا خانوم اشتون با فلانی حرف زد!!!!!!!!!! (212974)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۳:۰۷
این بنده خدا هم مالیات پول خودشو نداده که اینجوری محکومش کردن وگرنه نه اختلاس کرده نه پول بیت المال آلمانی ها رو بالا کشیده ! تازه کلی هم به خاطر کارش ناراحته و درخواست استیناف هم نکرده ! وای به روزی که یکی بخواد تو آلمان اختلاس کنه . اونا کجان و ما کجاییم !! (212978)
مسعود اوزیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۷:۰۶
جالب تر از اون اینه کارکاتور مسعود اوزیل رو کشیده بودند 42 هزار پوند جریمه شده بودند انوفت در ایران همینطور یک عده افراطی به بقیه توهین می کنند حتی اعتراض به انها هم زندان دارد (213044)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۴:۲۷
هر جه بكندد نمكش مي زنند. واي به وقتي كه بكندد نمك تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل (212998)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۶:۴۹
اگر قرار بود دزدی و اختلاس نشود .. لا اله ..
بهار جان.. دم عیدی صدای ملتو درنیار دیگه .
بنظر تو میشه کسی بدون اطلاع از رئیس روسا آب بخوره ؟ که الان بیاد اختلاس میلیاردی بکنه ؟آب هم از آب تکون نخوره ؟
همه اختلاسا با اطلاع مسئولینه ..فقط تقش موقعی درمیاد که ........... (213040)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۸:۰۹
اینها دزدی نیست که , سهمشان را برمیدارند . اونا از یک طبقه دیگند ما از یه طبقه دیگه . نمیبینید از طبقه مسئولین پایین نمیاند........سواد نمیخواد تجربه نمیخواد , هیچی نمیخواد .کافیه جزو طبقه مسئولین باشند هرکیم خودشو بیشتر به این طبقه نزدیکتر کنه نونش تو روغنه . ما ها خودمونو گول میزنیم . طبق مسئولینو بذارید کنار . زمانه هاشمی با زمان خاتمی با اوس محمود و روحانی هیچ فرقی نمیکنه (213053)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۲۲:۳۰
لعنت بر همه مفت خوران و رانتخوران و غارتگران بیت المال. (213098)
mh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۹:۲۴
اونوقت آقای سلحشور که میگه سینما مثل فاضلابه خرده میگیرید.اونجا همه چیز تمیزه اما اینجا همه چیز مثل فاضلاب شده. (213065)
ava
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۹:۳۹
صاحب ندارن دیگه (213067)