به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۳۱
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۸۷۴۸۸
كجاست شایسته‌گزینی و تخصص‌گرايي؟

نتيجه وجود رانت در آزمون‌هاي استخدامي

... استخدام‌ها، نه بر مبنای شایستگی و نه بر مبنای عدالت واقعی است. در بسیاری از استخدام‌ها اولویتهایی تعیین می‌گردد که خود این اولویتها نفس شایسته گزینی و عدالت را زیر سوال خواهد برد...
نتيجه وجود رانت در آزمون‌هاي استخدامي
عطا افشاریان

گروه اقتصادی: کار و ایجاد شرایط مطلوب کاری را باید یک از مهمترین وظایف دولتها دانست. به طور حتم وظیفه دولتها ایجاد اشتغال نیست، ولی این وظیفه مهم آنهاست که با رهبری و هدایت و مدیریت بهتر اقتصاد و قوانین کشور، فرآیند ایجاد کار و اشتغال را تسهیل و تسریع کنند و شرایطی ایجاد سازند که نخبگان در جهت تولید و بهره وری گام بردارند و به تبع آن انسانهای دیگر نیز برخوردار گردند.

عدالت اجتماعی با اقتصاد و کار گره خورده است و جامعه‌ای که دارای فقر و فاصله طبقاتی است و همچنین از آمار بیکاری بالایی برخوردار است، نمی تواند مدعی ایجاد عدالت باشد. عدالت به مفهوم تساوی نیست، چرا که استعدادها و توانایی‌های افراد و حتی میزان تلاش آنها متفاوت است، بلکه عدالت به مفهوم یکسان بودن شرایط و عادلانه بودن شرایط و به عبارتی ایجاد فرصتهای برابر برای همه افراد است. آموزش عمومی، ایجاد فرصت آموزش عالی برای همه، ایجاد فضای دسترسی به اطلاعات، شفاف سازی و قوانینی از این دست در دنیای غرب در جهت ایجاد عدالت اجتماعی بوده است.

بیکاری و معیشت اقتصادی یکی از مهمترین دغدغه‌هاي خانواده ایرانی است، دغدغه هایی که البته با شرایط محیطی کشور ما نباید وجود داشته باشد و در اثر سوء مدیریت همچنان بر کششور احاطه دارد. در این میان دولتها، با توجه به عمر کوتاه خود و البته تمایل زیاد سیاستمداران ایرانی به جاویدان شدن در تاریخ، هر کدام طرحهای ضربتی را برای حل این مشکل اجرا نموده اند. طرحهایی که در نهایت موفقیت آمیز نبوده اند و تبعات سنگینی را برای کشور به دنبال داشته اند.

دولت بزرگ، خود یکی از موانع اجرای این طرحها بوده است. نبود بخش خصوصی فعال، متشکل از نخبگان جامعه نیز در عدم موفقیت طرحها و گامهای اقتصادی بزرگ موثر بوده اند. در کشوری که بزرگان اقتصادی آن از واردات و رانتهای ارزی و شرکتهای بزرگ وابسته به دولت، ایجاد گردد و نه از نبوغ، اختراع، تولید و رقابت صحیح اقتصادی با بزرگان دنیا، نباید انتظار داشت نرخ بیکاری بالایی نداشته باشد. در چنین کشوری استخدام دولتی یکی از اهداف مهم مردم خواهد شد.

در بخش خصوصی، هر مدلی از استخدام پذیرفته شده است، زیرا بخش خصوصی منافع و زیانهای خود را می‌شناسد و مفهوم عدالت اجتماعی برای بخش خصوصی مفهومی نخواهد داشت ولی قانون، حفظ کرامت انسانی و ارتقا موقعیت شغلی پرسنل به طور حتم از اهمیت ویژه برخوردار است. در سیستم بیماری که اکثر جامعه دانشگاهی آن در فکر ورود به بخش دولتی هستند، رعایت شرایط منصفانه برای ورود افراد به سیستم دولتی و حتی ایجاد شرایط مناسب برای ورود افراد نخبه به این سیستم از اهمیت بالایی برخوردار است.

واقعیت آنست که استخدام‌ها، نه بر مبنای شایستگی و نه بر مبنای عدالت واقعی است. در بسیاری از استخدام‌ها اولویتهایی تعیین می‌گردد که خود این اولویتها نفس شایسته‌گزینی، تخصص‌گرايي و عدالت‌محوري را زیر سوال خواهد برد. این اولویتها از هر جنسی که باشند، ممکن است سبب ورود یک فرد ناشایست به سیستم دولتی گردد و همین فرد و افراد، در سالهایی نه چندان دور افرادی موثر برای تصمیم‌گیری کلان تبدیل گردند و با ایجاد تصمیمات غلط، جامعه را دچار خسران نمایند.

اخيرا، دولت از استخدام در سیستم آموزشی کشور خبر داد، سیستمی که هنوز نتوانسته بعنوان یک سیستم ملت ساز مورد قبول واقع شود و معلمان همچنان حکم سوادآموز را برای دانش آموزان دارند و نه معلمان زندگی و فرهنگ. سیستمی آموزشی که مدرک تنها هدف آن است و کلاسهای کنکور و موسسات تست زنی، از موفق ترین برندهای اقتصادی فعال در آن هستند. استخدام در سیستم آموزشی قطعا باید از سخت ترین رویه ها باشد.

کسانی که با رویه استخدام در سیستمهای نظامی و امنیتی آشنا باشند می‌دانند که چه پروسه‌هاي طولانی باید طی شود تا فرد صلاحیت لازم را کسب نماید و وارد آن سیستم گردد، هر چند در برخی موارد متاسفانه این پروسه‌ها نیز دور زده می‌شوند، ولی برای مهمترین سیستم کشور یعنی سیستم انسان‌ساز و فرهنگ‌ساز کشور، تنها به استخدام گسترده اکتفا می‌شود و بنا بر اظهار دولتیان در این استخدام عده‌ای از اولویت استخدام برخوردار خواهند بود.

آیا افرادی که در اولویت قرار می‌گیرند، شرایط مناسب برای استخدام را دارند؟ آیا اینکه مرسوم شده است در بسیاری از ادارات و موسسات دولتی و شبه دولتی، استخدامها موروثی و خانوادگی شده‌اند و از اولویت برخوردارند در جهت توسعه و رشد ایران است؟ آیا اصولا اولویت در کشورهای توسعه یافته نیز مفهومی دارد؟ و آیا اولویت با مفهوم عدالت اجتماعی سازگار است؟ اگر فردی دارای شرایط بهتر از فرد دیگری است مفهوم اولویت چیست؟

آیا این امکان وجود دارد که دو فرد شرایط یکسان داشته باشند و ما یکی را بر دیگری ترجیح دهیم؟ و آیا ملاک این ترجیح ملاک صحیحی است؟ مدیر محترم دولتی فرموده بودند در استخدامهای آموزش و پرورش، فرزندان معلمین اولویت بالاتر را دارند. چه پارامترهایی این برتری را برای این عزیزان ایجاد می‌نماید؟ آیا صرف معلم بودن این تضمین را ایجاد می‌نماید که خانواده وی نیز معلمینی مناسب برای تربیت نسل فردا باشند؟

تکلیف جامعه کارگری ایران کجاست؟ آیا کارگران نیز باید موروثی شغل خود را به فرزندان خود واگذارند؟ هزاران سال پیش نیز در ایران چنین روالی برقرار بود، آیا با این حساب تفاوتی میان این نظامها وجود دارد؟ اگر هر نهادی برای خانواده خود اولویت ایجاد نماید، آیا جامعه کارگری از عدالتی برخوردار خواهد شد؟ عدالتی که همواره به شعار اول دولتمردان برای حکمرانی و سوار شدن بر بال احساسات این طبقه تبدیل شده است. شاید باید تعریف عدالت را تغییر داد و یا عدالت را برای همیشه از دامنه لغات پاک کرد تا حداقل به ابزاری برای سیاست بازی، سیاست مداران تبدیل نشود.

فراموش نکنیم که تمام تنش‌های اجتماعی، خواستگاه بی عدالتی دارند و جامعه کارگری، هر چند امروز رمقی ندارد و بنیادهای زندگی آن از هم پاشیده است، مهمترین جامعه هر کشوری است. هر چند مهاجرینی چون برادران افغان ما این نقش مهم را ایفا کنند و از حقوق اولیه انسانی چون بیمه محروم باشند ولی هر بی عدالتی حتی در حق مردمان کشور همسایه، قابل توجيه نيست.

ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۱:۴۵
بهار دمت گرم..
این موروثی دیگه چه صیغه ایه که وزیر آموزش و پرورش هم با افتخار به آن تاکید می کند!!!!
مگه جامعه طبقاتیه؟؟؟!!!! (320054)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۴:۵۷
اینگونه بساطها میراث دوران ....محمود است در عجبم چرا روحانی ادامه می دهد (بهارجان کامنت را بذار لطفا) (320090)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۷:۳۵
اصلا هرکی وزیر آموزش و پرورش میشه هیچوقت نمیگه ما این کار یا اون کار را برای همه ی مردم انجام دادیم، به این چیزها اصلا افتخار نمیکنن فقط هی میگن ما برای فرهنگیان عزیز این کار را کردیم ما برای فرهنگیان عزیز اون کار را کردیم، انگار این وزارتخونه درست شده که فقط درخدمت فرهنگیان باشه نه این که فرهینگیان در خدمت کشور (320112)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۴۰
پرویز جان به خدا همش شعاره هیچ کاری برای فرهنگیان انجام نمیدن فقط تو بوق وکرنا میکنند وضعیت حقوق وبیمه اونا رو ببینی گریت می گیره به خدا همش دروغه باور نکن جانم!!! (320135)
نظری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۰:۵۴
به عقیده من به کسانی که واقعا ایثارگر هستند و فرزندان شهیدان باید سهمیه داد چون حقشان است ، ولی بقیه اعضای خانواده شهدا و سهمیه بومی و یا فرزندان شاغلین آن حرفه ...... هیچ منطقی ندارد که حق افراد شایسته تر را به آنها بدهند ، (320124)
متأسفنه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۱:۵۰
حرف دل ما رو زدی
از همین استخدام 5000 معلم در آموزش و پرورش: 1) 1300 نفر که بدون آزمون پذیرش شده اند پیشاپیش!!!
2) سهمیه ثانویه برای ایثارگرانی که جزء دسته نخست نیستند
3) سهمیه مربیان
4) سهمیه فرزندان فرهنگیان
5) ضریب تأثیر برای بومی ها
دیگر آزمون ها هم همین وضعیت را دارند.
سیستم اداری ما از جمله همین سیستم آموزش همچنان همان روند «مدیر مدرسه» جلال آل احمد را دارد و به مراتب روندی رو به سقوط نیز نسبت به آن دارد. (320055)
خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۶
والله من دختر یه معلمم.من نمی دونم کجای این آزمون اولویتی به ما داده بود. آزمونی که طبق معمول 50 درصد جامعه که بانوان باشن رو نادیده گرفته. حالا می فهمم چطور وقتی سر کلاسای دانشگاه می ریم 80 درصد صندلیا رو خانوما گرفتن اما در بازار کار در کشوری که ادعا داره بانوانو به جایگاههای فراتر از همه کشورها ارتقا داده حتی 20 درصد شغل ها هم قسمت خانما نمیشه. بابا تو رو خدا مقام ما رو به حد زنان بقیه کشورا برسونید ما مقم شامخ نمی خوایم (320095)
متأسفانه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۱:۵۷
.....
در ایران شایسته سالاری یعنی این که عده ای با انواع رانت مراحل ترقی را طی کنند و نخبگان یا در حال فرار باشند یا در حال پایان نامه نوشتن و مقاله نویسی برای دوستان!!!
استخدام رانتی افرادی که حتی همان مدارک تحصیلی خود را با انواع رانت به دست آورده اند، نتیجه اش جز فساد اداری مدرک داران بی دانش چیزی نخواهد بود.
(320056)
پوریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۶
جالبتر از همه این که خیلی ازمواقع این رانت های استخدامی را از اول یا وقتی لو میره
الکی الکی به ایثارگران ربط میدن تا دهن همه را ببندن
وقتی معلوم میشه مثلا 30 درصد کمتر از اونی که باید استخدام شدن، بیخود و بی جهت و به دروغ (خدا نگذره ازشون) میگن این سهمیه ی خانواده شهدا وایثارگرانه
خوب ایثارگرا هم که از همه مظلوم و محجوب تر و هیچ مشکل امنیتی برای کشور درست نمیکنن مثل همیشه فقط غصه ی این تهمت ها را میخورن و صبر میکنن، و قضیه به خوبی و خوشی تموم میشه (320057)
شهروند ایرانی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۰۶
صلاحیت لازم نیست ...تخصص و تعهد هم نمیخواهد...و نیاز به گفتن شما هم نبود..این درد سی ساله چنان آشناست که کران و کوران این کشور هم لمسش میکنند و میبینند... (320058)
رانت ودیگر هیچ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۰۰
اکثر ساختارهای قانونی کشور ما بر "رانت " استوار شده است. (320092)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۱۰
شما عزيز دل كه مينويسي اينا رو چرا از صنعت نفت و شركت أب و برق و ... نميگي كه كلا اولويتي در كار نيست و از بيخ ارثيه (320059)
کسی که هیچ سهمیه استخدامی ندارد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۱۷
نکته جالبی اشاره کردین و دردناک تر از این نکته وجود یک سری رانت هایی است که به قانون تبدیل شده. شما اگه آزمون‌های استخدامی رو نگاه کنید می بینید که چقدر سهمیه های مختلف وجود دارد و همه اون ها هم قانونی. سوال اینجاست که چرا باید به یک سری متاقاضیان کار تو مسابقه جلوتر از بقیه باشند و آزمون برابر نباشه. آیا نباید کسایی که از بقیه عقب تر هستند را آموزش اضافی داد بعد اجازه بدهند همه با هم در یک آزمون یکسان شرکت کنند. (320060)
ج.آ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۱۸
استخدامي هاي الان همه با رابطه صورت مي گيرد حسابش بكنيد وقتي اگهي ميزنند كه نفر لازم دارند چطور ميشه پارتي بازي نكنند .بعدشم خودت بي سر صدا بگيريد چرا اگهي ميزنيد . نمونه اش ازمون اموزش وپرورش حسابم كردم نزديك به 6ميليارد پول جمع ميكنند فقط برا ثبت نام .99درصد اينايي كه ثبت نام كردند قبول نميشن ! (320061)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۴۹
از اون یک درصد هم ۹۹٪ هم پذیرش نمیشن خداو کیلی ما راضی هستیم تمام سهمیه ها بدون آزمون پذیرش بشن هر چی باقی موند یه آزمونی برگزار کنند و مردم را با این آزمون های سهمیه ای سرگردان حیرون نکنند که روحیه رقابت و ٱمید از بی سهمیه ها میگیرد خداکنه دستگاهای اجرایی این سهمیه های فرزندان که آموزش و پرورش الکی الکی باب کرد سرمشق قرار نگیرد (320101)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۰۱
کلی انتظار کشیدیم برای آزمون دستگاه اجرایی که خرداد برگزار شد دیدیم که نه تنها شهر ما که استان نمیخواست نا ٱمید شدیم گفتند آزمون آموزش پروش برگزار میشه امیدی پیدا شد موقع آگهی باز همون کشک همون کاسه ولی این بار سهمیه ها مثل بومی بودن مانع ثبت نام ما شد باز امید رفت نااومیدی آمد در انتظار فرداییم خدا کنه این دفعه امید بیاد (320102)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۵۶
بیخود دلخوش نباش جای مابیچاره ها حتی تو اون دنیا هم از قبل پیش بینی شده است می دونی کجا ته جهنم!!!!!میگی نه!! میریم میبینیم!! (320140)
فاطمه
Indonesia
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۲۳
بعد از اینهمه مدت که منتظر استخدامی آموزش وپرورش بودم تو لیست فقط یه خانم رشته کامپیوتر میخواد تو کل استان که اونم یه روستای خیلی خیلی دوره واقعا این چه وضع استخدام هست؟ آدم روز به روز ناامیدتر میشه و متاسف تر از این اوضاع و هیچکس جوابگو نیست (320062)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۲۶
کاملا با نظر شما موافق هستم اولا که ما به مشاغل دولتی نباید به عنوان ایجاد اشتغال نگاه کنیم بلکه باید کسانی در مشاغل دولتی باشند که بتوانند جامعه را راهبری کنند و از بهترین افراد باشند وثانیا تمامی امتیازاتی که به افراد و گروههای مختلف داده می شود باید حذف شود (320063)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۳۸
ایجاد فرصتهای برابر برای همه افراد . آموزش عمومی، ایجاد فرصت آموزش عالی برای همه، ایجاد فضای دسترسی به اطلاعات، شفاف سازی و قوانینی از این دست در دنیای غرب در جهت ایجاد عدالت اجتماعی بوده است.!!!!
این دقیقا همون علت مهاجریت و فراز مغزها است که یک عده نه راضی میشن دست از رانت خواری و افراد نالایق و غیر موجه دست بر دارن و شرایط رو عادی کنن !!! نه اینکه قبول دارن که کسی به کشور هفت پشت غریبه ای بره که اجازه میده این فرصت ها ایجاد شود و زندگی عالی داشته باشه اسم گروه اول نمی دونم چیه ولی به گروه دوم ... (320067)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۷
آموزش وپروش نظام ال سعود نیست که مورثی باشد؟واقعا اولویت فرزندان فرهنگیان خنده دار است (320068)
--
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۱۳
چه ربطی به آل سعود داشت
آل سعود این طوری نیست
اصلا قصد دفاع از آل سعود و ... رو ندارم و عمیقا مخالف حکومت داریشونم
ولی درباره معضل بی کاری خیلی خوب عمل کردن و آمارها گواه بر این کاره؛
آمار واقعی نه آمار کاغذی کشور ما (320106)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۱۹
منظور از لحاظ به ارث بردن شغل بوده (320132)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۵۸
بشنو و باور نکن موروثی نیست بگویید رابطه ای !!!! (320141)
زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۴۷
با معدل 18.50 مديريت چندين ماه منتظر همين استخدامي آموزش و پرورش بودم كه متاسفانه اينم اصلا رشته مديريت نميخواد ! چيكار كنيم تو اين مملكت آخه
رفيقم با معدل 13 آشنا داشت الان كارمند بانك رفاه شده! بدون آزمون بدون هيچي، فقط پارتي داشت! (320069)
سهمیه
United States
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۲:۵۲
اولین مشکل بزرگ سهمیه های استخدامی است که باعث عقب ماندگی دولت وایران شده است (320070)
اصلاح طلب دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۰۰
موافقم هر جا میری با تخفیف برای فرهنگیان مواجهی مگه خون فرهنگیان از دکترا رنگی تره؟ (320072)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۹
جااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان؟؟؟؟؟؟؟
جون من کجا رفتی که من فرهنگی بچه هامو ببرم که اینقدر از من بابت شغلم گله نکنن. تخفیف برای فرهنگی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دروغ ساله این ؟! (320097)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۰:۵۵
من یک فرهنگی ام هیچ جای این کشور هیچ اولویتی برای فرهنگیان وجود نداره حتی در خود اموزش و پرورش. خدا از صدت و سیما نگذره که این تصور رو در کشور جا انداخته که فرهنگیان فلان امتیاز یا بهمان اولویت رو دارند. فرهنگیان کشور ما از نظر مادی تنها با کارگران فصلی جامعه قابل مقایسه اند. (320125)
اصلاح طلب دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۱:۳۷
همین سهمیه فرهنگیا تو استخدامی نمونش...... (320128)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۵۰
اگه اصلاح طلب هستی نباید به این زودی باور کنی خداشاهده فقط بدنامیشو دارن واسه فرهنگیان هیچ چیز خاصی وجود نداره همش شعاره (320138)
سلمان
Germany
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۰۱
گزینش ها بر خلاف اصول اولیه حقوق بشر است و عیوب دیگر از جمله رانت و دروغ و پارتی بازی از همین نقطه آغاز می شود (320073)
یک شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۱۲
جناب افشاریان اگرچه نوشته جنابعالی درکلیت خود درست ومناسب است ویکی ازنگرانیهای مردم است امابرای مصداق ان نام بردن ازفرزندان فرهنگیان درست نیست ;شمامیدانیدسالهاست این بی عدالتیهادرهمه سطوح اعمال میشود ماننداولویت فرزندان شهدا وجانبازان وازادگان درکنکور واستخداموموارد دیگرنمونه ای از ان است•بهتراست دررابطه باموضوعی اگرانتقاد میشود درست وکامل وبدون ملاحظه باشد یااگرجرات اشاره به مواردی در نویسنده نیست , بهتر است ننویسد چون ممکن است خواننده فکرکند که نویسنده باگروهی خاص مشکل دارد; (320074)
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۳:۲۰
به طور حتم نويسنده غرضي با هيچ قشرب ندارد ، همين كه بحثي باز شده است خود تلنگري است به همه ادارات و ارگانها ، هر چند بي فايده. اگر در متن دقت كنيد همه ادارات به نوعي موروثي ذكر شده اند . اين مورد بر حسب زمان يادداشت برجسته شده ، وگرنه اولويت نبايد باشد در هيچ جايي. البته سيستم آموزشي از سيستم امنيتي هم مهمتر است. (320151)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۱۴
پدرم برام تعریف میکرد که زمانی که همسن شما بودیم عجب روزگاری بود خوش و خرم بودیم با دوستان کوه و گردش سالم داشتیم موقع ازدواجمان رسید به راحتی ازدواج کردیم کارکردن راحت بود کارگر بودیم ولی زندگی راحتی داشتیم نه خشکسالی بود نه بیکاری نه فساد نه اختلاس نه.میفهمیدیم بالا و پایین شدن دلار چیه زن ها پاکدامن مردها با غیرت هر از گاهی میشنیدیم فلان شهر از بس بارون اومده سیل اومده نهایت غصه ما همین بود حالا نسل شما تفریحات جوونامنقل و بافور و .... کارگر شان اجتماعی نداره بهش میگن مستضعف جامعه بیکاری زیاد (320075)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۳۰
مسلما نويسنده مصداق زماني يافته است نه قصد هدف گرفتن گروهي خاص ، وقتي باب موضوع باز شود همه را دربرمي گيرد و به همه جا سرايت ميكند ، اين بهتر از سكوت است و البته با اين دست يادداشتها نيز چيزي حل نمي شود بلكه تنها اب سردي است بر دل ملت انهم براي چند ثانيه (320099)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۱۸
صاحب خونه شدنتون مشکل ازدواج براتون یک رویا . زنها که خودشون چادری بودن الان مانتو تنگ مردها هم مدام پریه زدن تو خیابون پدرم مبگفت حیف و دریغ که اون خوشی ها رو ندید میگفت جنگ بود ولب دل ملت خوش بود جنگ بود ولی انصاف بود مروت بود
کلا با تعریفاش جگرمون رو خون کرده والا (320076)
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۲۴
"‌ فراموش نکنیم که تمام تنش‌های اجتماعی، خواستگاه بی عدالتی دارند..."
خاستگاه درست است نه خواستگاه.از بهارنیوز دیگه انتظار نداشتم. (320077)
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۳۶
ممنون از تذكرتون (320100)
مانی
United States
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۲۹
بزرگترین مانع دموکراسی و پیشرفت ایران ، نظارت استصوابی شورای نگهبان است.
بهارنیوز خواهش می کنم منتشر کن.
اظهار نظر حق هر ایرانی است. (320078)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۰۶
چه ربطی به این موضوع داشت دیدی میگن یه کلام از مادر عروس اینجا کاربرد داره . نظر مرا پخش کنید بهار در جهت آزادی بیان (320103)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۸:۰۷
چه ربطی داشت
لطفا راهنمایی بفرمایید (320115)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۱:۱۱
اتفاقا کاملا بجا گفتند. وقتی بناست نماینده مردم گزینش بشه . فرد گزینشی همه جا را گزینشی خواهد کرد. و پاسخگوی انجا خواهد بود لطفا انتشار دهید. (320127)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۳۵
من به خاطر 2 ماه شرط سن نتونستم شرکت کنم پدر و مادرم هر دو فرهنگی هستن (320080)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۳۶
چرا گیر بی مورد به فرزند فرهنگی دادید؟! بازخوبه فرزند فرهنگی در شرایط برابر در اولویته، ولی بقیه سهمیه ها فقط کافیه که ثبت نام کنن!!! (320081)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۴۰
سیستم های استخدامی کاملا غیر قابل اعتماد هستند . فساد از سر و کولشون میره بالا (320082)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۳:۴۸
شایسته سالاری!توسعه یافتگی!نخبه پروری! ایران!?
کاش نگارنده محترم سنگ برادران افغان رو به سینه نمیزد که قرار بوده مهمان یکساله باشن و حالا سالهست کنگر خوردن لنگر انداختن (320083)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۲
میبینم اون روزی را که واسه کار کردن بریم کشور برادر و همسایه افغانستان!!!!!! (320143)
ال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۴:۰۶
در جامعه اسلامی ایران فقط و فقط عدالت در حرفها و نطقهای آقایان است و دیگر هیچ...تمام آقازاده هایشان در مسندهای قدرت قرار گرفته اند بدون هیچ گونه (320084)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۴:۱۹
شصت میلیون باید کار کنند که ده میلیون راحت بخورند میگن که کسی که کار می کند اجیر شما هست (320085)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۴:۲۵
واقعا بیعدالتی بالاترازاین نیست!یعنی هرکس باباش فرهنگی نباشه باید بیکاربمونه؟!بااحترامی که برای خانواده شهداوجانبازان عزیزقایلم اما واقعا چرا باید همه فرزندان این عزیزان همیشه در اولویت استخدام باشند؟!من خودم لیسانس ادبیات دارم وتنها جاییکه میخواهندش آموزش وپرورش است اما چون چندماه سنم اضافه نمیتونم ثبت نام کنم ولی این شرط برای فرزندان این عزیزان برداشته شده!آیا واقعا بحق نیست تو این استخدامها هشت سال زمامداری احمدی را از شرایط سنی کم کنند؟!ازدولت محترم میخواهم که تو استخدامها تجدید نظر کنند. (320086)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۳
نظرم رو شهدا چیز دیگه بود ولی دولت ها خرابشون کردند (320144)
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۴:۳۰
واقعا به جز احسنت و افرین به شما دوست عزیز چیزی ندارم بگم مرسی ممنون که واقعیت ها را گوش زد میکنی اما گوش شنوایی نیست در مسئولین (320087)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۴:۵۳
بنده یک بازنشته وذارای 64 ماه سابقه حضور در جبهه بدلیل عدم رانت ویا همان بهتر بگویم پارتی . فرزندم با مدرک کارشناسی عمران بیکار وتمام تلاشهایم تاکنون بی نتیجه مانده است. امثال بنده دراین مملکت کم نیستند چرا مسئولین چاره اندیشی نمیکنند.. (320088)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۰
بعداز سی و چند سال برای اولین بار در تاریخ ایران یه امتیاز نصفه و نیمه ای برای فرزندان فرهنگیان در نظر گرفته شده صدای مدعیان عدالت خواهی دراومده
اون زمانی که در همه ادارات غیر از آموزش و پرورش هر فرد بازنشسته می تونست یکی از فرزندانش رو بدون حتی دادن آزمون به جای خودش مشغول به کار کنه چرا کسی صداش در نمیومد؟
اگر خیلی دلواپس عدالت هستید به اون سهمیه هایی اعتراض کنید که در همین استخدام آموزش و پرورش از آزمون معافند و عملا امید استخدام رو برای دیگران به صفر رسوندن (320093)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۱
اولویت دادن به فرزندان فرهنگیان نه تنها بی عدالتی نیست بلکه احقاق حقیه که سالها از اونها دریغ شده بود (320094)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۲۷
اتفاقا عین بی عدالتی و تبعیض است. (320134)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۵
خواهش میکنم کوتاه بیایید همین جوریش هم هزار تا حرف واسمون در آوردن (320145)
دانشجوی دکترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۱۹
28 سالمه.هنوزم دارم درس میخونم.21 ساله سرم تو کتاب و امتحانه.هنوزم از بابام پول میگیرم.موهام سفید شدن.پول ندارم برم خارج.افسردگی حاد دارم.دو بار رفتم طبقه دهم ساختمون خواستم خودمو پرت کنم پایین اما نتونستم.هیچ امیدی به آینده ندارم.جوونیم داره تباه میشه.جرات نزدیک شدن ب هیچ دختری رو ندارم چون همه ازم پول و ماشین و خونه میخوان منم که ندارم.قدرت بینایی چشمام خیلی اومده پایین.سال بعدم باید برم سربازی.تا برگردم 31 شدم.شما ب من بگین چیکار کنم.برم دزدی کنم؟
خدایا به همه ما جووونا کمک کن. (320096)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۵:۲۲
فقط زورتون به فرهنگیها رسیده؟؟

یه سری به باقی ادارات بزنید

استخدام اونا چجوریه؟؟ (320098)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۱۰
من موضوعی رو مطرح می کنم تا به واقعییت تو محیطهای کار دولتی پی ببرید:
یکی از دوستان من بعد از کلی جستجو و بصورت نیروی شرکتی در یکی از پالایشگاهها بعنوان ریگر که کنترل کننده جرثقیل ، راهنمای حمل تجهیزات در هنگام تعمیرات و نصب آنها می باشد مشغول بکار شدند (به دلیل کار در ارتفاع جزو مشاغل خطرناک و سخت محسوب می شود.) ، همه مسئولین قسمتی که ایشون در اونجا مشغول کار بودند از کار و وجدان کاری ایشون راضی بودند ، اما به دلیل اینکه نمازشون رو به جماعت برگزار نکرد استخدام نشد (320104)
بردیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۱۱
من در یکی از بانکها مشغوب به کار هستم ، اکثر مدیرعاملها و مدیران میانی و عالی فرزندان و افراد فامیل و دوستان خودشون رو بدون هیچگونه آزمونی و حتی بدون داشتن مدرک تحصیلی یه استخدام در می آورند و پس از ورود و گذشت زمانی اندک و به لطف دانشگاه علمی کاربردی و اخذ مدرک بهترین پستها رو اشغال می کنند. (320105)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۴۸
دوستان اصلا استخدام و کار دولتی و بی خیال شین فکر میکنین برای مثال آموزش و پرورش از استخدامی قبلی تا این استخدامی نیرو نگرفته؟ (320108)
زیورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۶:۵۰
حالا خداروشکر که بیشتر نیروی مرد میگیرن.چون به شدت نیروی مازاد زن در آموزش و پرورش هست.وبه جاش مدارس پسرانه بدون دبیر موندن که باید مدارس نیروی آزاد بگیرن و پولشم خانواده ها بدن.ح (320109)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۲۶
استخدامی یعنی اینکه اگه حد نصاب آوردی بری دنبال پارتی،آشنا،فامیل و...شاید کاری برات بکنند وگرنه عدالت مــــــــــــــــــــرد (320133)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۷:۲۶
اینجا کشور تعارف و رفاقته نه قانون و رقابت
صد نوع سهمیه توی کنکور و ... گذاشتن و فقط سهمیه ی ایثارگرای عزیز را تو چشم همه فرو میکنن نمیدونم میخوان مردم را با ایثارگرا دشمن کنن یا میخوان ایثارگرا را منزوی کنن یا میخوان بگن ما قدردان هستیم؟!!
بندگان خدا به همه امکانات مساوی بدید و همه ی این امتیازات را بردارید
بهترین معلم ها را میدن به شهرها و مناطق بزرگ و پولدار اونوقت سهمیه ی مناطق محروم میذارن، بچه های روستا شدن وسیله ی آزمون و خطای معلم ها (320111)
جویای عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۷
نظر خیلیها نسبت به خونواده ایثارگرا برگشته باور نمیکنی؟ (320147)
خسته از دورویی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۷:۴۸
دولت اگر بخواهد می تواند استخدامی ها را سامان بدهد اما... (320113)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۱:۰۲
قدرت های دیگر نمی گذارد (320126)
هومان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۷:۴۸
واقعا باید چیکار کرد. به خدا خسته شدم. گاهی میخوام بیخیال این زندگی بشم و...... یعنی ما جوونا که نه سرمایه ی ارثی داریم نه پارتی باید بمیریم؟ تا حرف بیکاری پیش میاد میگن جوونای تحصیل کرده توان کار ندارن و فقط تئوری ان. به این راحتی صورت مساله پاک میشه. خداییش از زندگی هیچ چی نفهمیدیم جز استرس و ترس و بیکاری . واقعا یه کاری کنیم یعضی از مسئولین این نظر ها رو بخونن. بهار نیوز عزیز خواهش میکنم در این مورد کاری بکن و این نظرها به دست مسئولین برسه. ممنونم ازت که حداقل جایی واسه درد دل شدی. (320114)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۸:۲۸
این همه به خانواده های جانبازان و شهدا سهمیه دادن صداتون در نیومد چرا؟ فرزندان بانکی ها . صدا وسیمایی ها و... روچرا چیزی نمیگید. در بین مجریان تلویزیون چندتاشون فرزندان مجریان سابق هستند؟؟؟؟دلیل اینکه خانواده های فرهنگیان در اولویتند این هست که فقط اونا میتونن با این حقوق زندگی کنند . گر حکم شود که مست گیرند/در شهر هرآنچه هست گیرند. (320116)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۰:۴۶
واقعن زدی تو خال دمت گرررررررم. (320122)
یه بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۰۱
منم با کمتر از این حقوق حاضرم زندگی کنم حالا منم بازی میدید ؟؟؟؟
پس شعار موقوف (320131)
خردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۸:۳۰
خوب مگه چیه؟ به بافرهنگ های جامعه امتیاز میدن به بی فرهنگ ها نمیدن
وقتی اسم معلم ها را بذارن فرهنگی و ما هم هی تکرار کنیم تهش همین چیزهاست که میبینید
حالا هی به بازیگرا بگید هنرمند، به بازیکنا بگید ستاره و ... تا ببینید آخرش جامعه ی ما به کجا میرسه (320117)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۰:۴۸
اصطلاح فرهنگی از خیلی قبل مرسوم بود قدیما به اداره آموزش و پرورش میگفتن اداره فرهنگ واسه همین به کارکنانش از قدیم میگفتن فرهنگی (320123)
شرایط سنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۸:۵۳
ما که در دوران دولت محمود احمدی نژاد فارغ التحصیل شدیم و همچنینین خدمت سربازی را تمام کرده بودیم و با مدرس مهندسی جویایی کار بودیم در هر استخدامی که شرکت می کردیم فقط پول تو حساب افراد می ریختیم و با توجه به اینکه متهل و بچه دار هستیم و یک کار بخور و نمیر ازاد داشتیم حال با آمدن دولت تدبیر (امید) امیدی برای استفاده از انچه آموختیم نداریم و در هر استخدامی که می یاد شرایط سنییییییییییییییییییییییییییییی (320118)
seraaj
Canada
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۹:۱۶
۵۰۰ لغت خیلی‌ کمه واسه نظر دادن راجع به این موضوع،استخدام‌های دولتی نمایشیه و سهمیه ۸۰% از پارتی و ۲۰% از بین آزمون دهنده گانه،اون رسیدن به پست‌های بالای کشوری که کلاعقیدتیست نه شایسته سالاری و هرچه جلوتر میریم افراط در این قضیه بیشتر می‌شه چون اگر فرد به شدت عقیدتی‌ نباشه در دولت ,توسط مجلس رد می‌شه ،در ارگان‌های دیگه هم که سفارش از بالا دست میاد که فرد استخدام بشه چون کاملا التزام عملی‌ داشته (320119)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۱۹:۵۲
مگر شهید یا ایثارگر هدفش تبعیض بوده که بعد سهمیه برای خانواده اش بگیره. (320120)
کسی که جد در جد چوپان بوده و با زحمت درس خونده تا به این سختی پایان بده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۱:۵۸
منی که از طبقه کارگری ام مگه آدم نیستم و امثال زیاد من . یعنی ما که با زجر بزرگ شدیم باید بچه هایمان هم اینگونه ..... . و اونی که تو ناز و نعمت بزرگ شده فرزندانش نیز دز ناز و نعمت . این عدالت اجتماعی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ننگ بر موروثی ( بهار لطفا نمایش بده شاید اینجوری کمی بغضم کم بشه ) (320130)
حسین مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۲:۴۶
شاید باور نشود در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم بزشکی اهواز فوق لیسانس عمران بعنوان عضو هیئت علمی استخدام شد چون بدرش برای چند ماه رییس این دانشکده شد (البته فرزند دیگرش را نیز با همین عنوان در دانشکده بزشکی بکار گمارد). (320136)
بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۲ ۲۳:۰۱
گروهی هستند که فقط میخوان فرهنگیان را بد نام کننددر راس انها صدا و سیما است سالی حداقل یک میلیون تومان به حقوق شرکت نفتی ها اضافه میشه صدا وسیما کی در باره اینها حرف زده این همه استخدام و پذیرش در ادارات دیگه چه کسی خبردار میشه تنها وزارتخانه ای که مردم بی پناه به اون امیدی برای استخدام دارند همین اموزش و پرورش است متاسفانه همه ازفرهنگیان و اموزش و پرورش طلب کارند شما ببینید در طول این چند سال تعداد زیادی استخدام اموزش وپرورش شده اند شما اگر بروید شرکت نفت بگویید برای استخدام امدم انگار کفر گفت (320142)
mohammad
United States
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۰۲:۰۴
اولویت فرهنگیان در این آزمون اینه که در شرایط برابر اولویت با فرزندان فرهنگیان هست ، 200 تا سوال میدن ،یعنی اگه دو نفر دقیقا تعداد سوالات درست و غلطی که زدن دقیقا برابر بشه اولویت با فرزند فرهنگی هست که این اتفاق جز محالات هست (320152)
امیر حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۰۲:۳۰
متاسفانه استخدامهای رانتی و رابطه ای حتی در رشته های غیر مرتبط بعنوان عضو هیئت علمی یا کارمند در دانشگاه ها کم نیستند. (320153)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۰۲:۳۳
کشور ما نیاز به گسترش قانون مداری و شایسته سالاری واقعی و نظارت دقیق بر کار مدیران دارند. (320154)
مهرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۲۳ ۰۲:۵۴
ایکاش امتیازات فراوانی که برای مدیران وجود دارد , حذف میشد یا به حداقل می رسید و شرط مدیریت یا ریاست فقط دلسوزی برای کشور و وجدان کاری فراوان و از خودگذشتگی برای سیستم می شد تا بدین وسلیه هر کسی خواهان مدیر یا رییس شدن نمی شد. (320155)