به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۹۳۰۴۱
برجام از نگاهي ديگر

عاشورای حسینی یا نرمش حسنی

...اما اگر بخواهیم مذاکرات و توافق هسته‌ای را با صدر اسلام قیاس کنیم، به عاشورای امام حسین ع شبیه نبود، به نرمش قهرمانانه ی امام حسن ع شبیه بود...
عاشورای حسینی یا نرمش حسنی
علی‌اصغر شفیعیان

گروه سياسي: اولین روزهای اجرایی شدن برجام است اما همچنان اختلاف نظرها درباره ی آن در داخل کشور ادامه دارد که در این باره ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:
یکم: عاشورای امام حسین ع با نرمش قهرمانانه ی امام حسن ع در دو شرایط متفاوت اتفاق افتاد. مقایسه های تاریخی چون دقیقا مشابه نیستند صحیح نیست اما اگر بخواهیم مذاکرات و توافق هسته‌ای را با صدر اسلام قیاس کنیم، به عاشورای امام حسین ع شبیه نبود، به نرمش قهرمانانه ی امام حسن ع شبیه بود و اساسا همین سیاست نرمش قهرمانانه در ابتدای کار دولت روحانی در سال 92 از سوی رهبری به صورتی علنی مطرح شد.

اشاره به نرمش قهرمانانه از سوی رهبری، به صلح حدیبیه و همینطور عاشورا ربطی ندارد، دقیقا به صلح امام حسن مربوط است و کتابی که خود رهبری پیش از انقلاب در این باره ترجمه کرده و چنین عنوانی را برای آن رفتار امام به کار برده است. این ادعای برخی دلواپسان که توافق هسته ای از سر اجبار بوده یا نه و آن را به غلط جام زهری دیگر می خوانند، موضوعی قابل بحث است.

دوم: اولین بار که رهبری بر سیاست نرمش قهرمانانه تاکید کرده است، 17 مرداد ماه سال 75 بود در دیدار با مسوولان وزارت خارجه: "در مسائل دیپلماسی و در سخنرانی، در این‌جا و آن جا، نه من خودم اهل فحش دادن هستم و نه این را به دیگران توصیه می‌كنم. من می‌گویم: شما تیزتر از شمشیر و نرمتر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشید. واقعاً دیپلماسی، دیپلماسیِ میدان نرمشهای قهرمانانه است. نرم باشید؛ منتها نرمشی كه تیز است. نمی‌گویم بروید بایستید بگویید مثلاً امریكای جنایتكار. غالباً وقتی تعبیرهای اینطوری در نامه می‌آید، من خط می‌زنم."

خب علت موضع رهبری در آن زمان چه بود را شاید بتوان این طور عنوان کرد: آن زمان، آخرین سال دوره‌ی ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بود. دقیقا آن زمان سیاست خارجه وضع را به بدترین حالت آن سال‌ها رسانده بود، شاید این سخنان اعتراضی به آن وضعیت بود، سفارتخانه‌های کشورهای قدرتمند اقتصادی تعطیل بودند. آقای خاتمی که یک سال بعد از این سخنان رییس جمهور شد، برای همین وضعیت هم شعار تنش زدایی را مطرح کرد. وضعیت سیاست خارجی اواخر زمان ریاست جمهوری هاشمی اصلا خوب نبود.

سوم: فروردین ماه سال 92، یعنی سه ماه قبل از انتخابات خرداد 92 که معلوم نبود آیا سیاست احمدی نژاد - جلیلی ادامه می یابد یا خیر، رهبری درباره ی مذاکره با آمریکا بر سر موضوع هسته ای، سخنان بسیار مهمی را مطرح کرد: "آمریکائی‌ها مدتی است که از طرق گوناگون پیغام می‌دهند که خواهان مذاکره جداگانه با ایران در خصوص موضوع هسته‌ای هستند اما من بر اساس تجربه‌های گذشته به چنین گفتگوهائی خوشبین نیستم. ... البته من مخالفتی هم ندارم."

[موضوع دیگری که رهبر انقلاب اسلامی در مورد مذاکره با آمریکا، به آن اشاره کردند، تمایل نداشتن آمریکائی‌ها برای به نتیجه رسیدن و پایان مذاکرات هسته‌ای بود] "اگر آمریکائی‌ها واقعاً تمایل به حل موضوع هسته‌ای ایران دارند، راه حل آن نیز آسان است و باید به حق غنی سازی هسته‌ای ایران برای اهداف صلح آمیز اعتراف کنند."

چهارم: در دولت آقای روحانی، یعنی 14 شهریور 92، رهبری باز همان سیاست نرمش قهرمانانه که در سال 75 مطرح کرده بودند را یادآور شده و تاکید کردند که «من کاملا خوش بین هستم»: "در این سالها جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای و جهانی هم آشكار شده. البتّه نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه‌ی عرصه‌های سیاسی، یك كار مطلوب و مورد قبولی است، لكن این مانور هنرمندانه نبایستی به معنای عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهای اساسی، یا عدم توجّه به آرمانها باشد؛ اینها را باید رعایت كرد. البتّه هر دولتی، هر شخصی، هر شخصیّتی، روشهایی دارند، ابتكاراتی دارند، این ابتكارات را انجام خواهند داد و [كار] پیش خواهد رفت. من كاملاً خوش‌بین هستم و معتقدم مشكلاتی كه وجود دارد، اعم از مشكلات اقتصادی، یا مشكلات سیاسی، یا مشكلات امنیّتی، و اهمّ از همه‌ی آنها مشكلات فرهنگی كه عمیق‌تر و مهم‌تر از مشكلات اقتصادی است - اگرچه ممكن است فوریّت بعضی از كارهای اقتصادی بیشتر باشد - همه‌ی این مشكلات قابل حل، و راه، قابل پیمودن است. از خداوند متعال میخواهیم كه كمك كند".

پنجم: اما آخرین باری که در سخنان رهبری تاکنون به نرمش قهرمانانه اشاره شده است، چه زمانی بوده و چه بوده است؟ شاید مهمترین جواب به دلواپسان، همین سخنان است در 22 مرداد سال 93، یعنی اشاره به این که صلح امام حسن ع، پرشکوه ترین نمونه ی تاریخی نرمش قهرمانانه است:
"معنای دیگر ویژگی [مهارت دیپلماتیک (استفاده به‌موقع و به‌جا از انعطاف و اقتدار)] نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام پرشکوه‌ترین نمونه‌ی تاریخی آن به شمار می‌رود.

نرمش قهرمانانه برخلاف برخی تفاسیر، معنای واضحی دارد که نمونه‌ی آن در مسابقه‌ی کشتی نمایان است در این مسابقه که هدف آن شکست دادن حریف است اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست می‌خورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک می‌نشاند".

جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۰۹:۴۱
معصوم عليه السلام فرموده است : اگر همه گناهان و معاصي در يک خانه (اتاق) جمع شده باشند و درب آن خانه (اتاق) قفل شده باشد، همانا کليد اين قفل، دروغ است! خداوندا کمک کن تا خود را از دروغ و دروغگوئي دور کنيم. گرچه برخي حيات خود و تداوم آن را در دروغ و دروغگوئي يافته اند! (325675)
یکی از اکثریت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۲۲:۲۲
خیلی جالبه آقایون باپررویی تموم گندی که تو 8سال زدن رو توقع داشتن روحانی معجزه کنه ،به چه حق 500میلیارد دلار از پول مردم رو برا چه کاری هزینه کردن؟این شلوغ بازیها فقط برای طفره رفتن از زیربار مسئولیته جنگ زرگری،امیدوارم به حق علی و اولادش برن دیگه برنگردن (325721)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۱:۰۷
واقعا مقاله بدی بود، اولا تیتر کمترین ارتباط رو با محتوا داره، ثانیا ماجرا صلح امام حسن هیچ شباهتی به این موضوع نداره، ثالثا، من نمی دونم چه دلیلی داره برای اثبات یه چیزی مدام به هر چیزی چنگ زدن... چه نیازی هست خوب بودن برجام را با قیاس با سدر اسلام توجیه کرد... برجام خوب است و دلایل منطقی و عقلایی محکمی برای خوب بودن دارد که همین برای تایید قانونی، عقلی آن کافی است... (325687)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۷:۴۰
بابا این برجامی که ازش صحبت میکنن چیه . تمام کشورا با امریکا رابطه دارن برین وضع کشورشونو ببینید هم هسته ای دارن هم اقتصاد خوبی دارن . نیازی به مذاکره و برجام و وقت گیری ندارن . (325703)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۱:۲۷
این تفاسیر در هزاره سوم یعنی چه ؟
جای استاد اعظمی چون زیبا کلام خالیه که حالتونو بگیره (325691)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۷:۳۰
منفی ها برای چیه ؟
به نظرم بهتزین تفکر لیبرال بودن است . انتقادی هم وارد نیست (325702)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۱:۵۸
فهم کلی من از حرکت امام حسین ع این است که ایشان با در خواست مردم کوفه جهت تشکیل حکومت اسلامی به طرف کوفه حرکت کردند ایشان نه به جنگ میرفتند ونه شروع کننده جنگ بودند وحتی می خواستند بگردند وحتی به ایران بروند اما دشمنان خیلی نا جوانمرد وبیرحم بودند وامام حسین ناچار وارد جنگی ناعادلانه شدند. وبه نظر میرسد این دشمن ظالم بود که باهر گونه گفتگو ومسالمت ویا مثلا نرمش مخالفت کرد. (325696)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۹:۰۲
تحلیل ها بسیار جالب و آگاه کننده بودند . ممنون از مطلبتون. تا حالا به این مسایل توجه نکرده بودم (325709)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۷/۲۹ ۱۹:۰۸
راستی اقای شفیعیان لز انصاف نیوز چه خبر؟ (325711)