چراکه با وجود تایید شدن چهار شرکت ایرانی از ابتدای بهمن سال گذشته، هیچ یک از کارخانههای لبنی نتوانستند در دو ماهه پایانی پارسال لبنیات خود را به روسیه صادر کنند و طی بیش از 40 روز ابتدای امسال تنها چند محموله جزیی به این کشور صادر شد.
براساس آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک سال گذشته 354 هزار و 100 تن انواع محصولات لبنی به ارزش 528 میلیون و 300 هزار دلار به 22 کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی 6.2 درصد و از نظر ارزشی 8.4 درصد نسبت به سال 1393 کاهش داشته است. پاکستان، آذربایجان، آلمان، اتریش، ازبکستان، افغانستان، امارات، بحرین، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، سوریه، سنگال، عراق، عربستان، غناء، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت و مالزی مشتریان شیر و فرآوردههای لبنی ایران در سال گذشته هستند.
به گفته کارشناسان، یکی از دلایل ناتوانی تاجران در صادرات محصولات لبنی، گرانی این محصولات بوده که ناشی از بالا بودن قیمت تمام شده آنهاست و در این میان کشورهایی مانند ترکیه به راحتی میتوانند بازارهای منطقه را قبضه کنند و سهمی برای ایران قائل نشوند.
اما باید دید در سال جاری با باز شدن راه صادرات لبنیات ایران به روسیه و وجود پتانسیل 500 میلیون دلاری برای بازار لبنیات، میتوان صادرات این محصولات را افزایش داد یا خیر؟