به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۱۴ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۱۰۶۵۴۲

احتمال منتفي شدن حج افزايش يافت

گروه سياسي: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حج تمتع امر واجب اسلامی است و دولت عربستان باید مقدمات انجام این فریضه را انجام دهد و اگر عربستان وظایف خود را انجام ندهد حج ایرانیان منتفی می‌شود.
حسین جابرانصاری که به تبریز سفر کرده عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: عربستان به عنوان دولت میزبان مناسک حج باید وظایف خود را به درستی انجام دهد اما حوادث سقوط جرثقیل، حادثه منا و سایر مسائل موجب شد حج عمره که مستحبی است متوقف شود اما حج تمتع امر واجب اسلامی است و دولت عربستان باید مقدمات انجام این فریضه را فراهم آورد؛ ما با وجود همه رفتارهای ناشایست عربستان تلاش کردیم زمینه انجام این فریضه فراهم شود.

وی افزود: عربستان ادعا کرده حج موضوعی خارج از دعواهای سیاسی است اما بین عمل و حرف تفاوت فاحشی وجود دارد و اگر عربستان وظایف خود را به عنوان دولت میزبان در زمینه تأمین سلامت و امنیت انجام دهد حج برگزار می‌شود و در غیر این صورت امکان حج ایرانیان وجود نخواهد داشت. انصاری با اشاره به تحولات عراق یادآور شد: عراق در دوران معاصر دارای شرایط خاصی بوده و همواره یک جریان قدرت سیطره مطلق بر این کشور داشته و شاهد نقض آشکار حقوق پایه افراد و اجرای عراق بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: یک موضوع اساسی این است که باید هرگونه اقدامی در این عرصه با توجه به تحولات اخیر صورت گرفته و حفظ دستاوردهای آن برای ملت عراق انجام شود و ملت عراق با یکدیگر گفت‌و‌گوی جدی کرده و زمینه اتحاد ملی را برای حل تعارضات و حل و فصل مشکلات جاری عراق به وجود آورند. جابری‌انصاری تأکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم اگر ملت عراق تمایل داشته باشند جمهوری اسلامی ایران از شبکه ارتباطی گسترده خود در مدار قانون برای حل مشکلات این کشور بهره می‌برد.