به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۱۰۹۳۰۳
مسلمانان آمریکا محکوم کردند

واکنش‌های جهانی به حمله اورلاندو

گروه بین الملل: مقامات کشورهای و نهادهای مختلف جهان از جمله رهبران مسلمانان آمریکا حمله روز گذشته فلوریدا را محکوم کردند.
واکنش‌های جهانی به حمله اورلاندو
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناهید اواد، مدیر اجرایی شورای روابط اسلامی آمریکایی خواستار اتحاد شده و از سیاستمداران خواست تا کشتار در کلوپ شبانه فلوریدا را که باعث کشته شدن دست کم 50 تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شد مورد سوء‌استفاده قرار ندهند. او گفت: این یک اقدام جنایتکارانه و از روی انزجار است و ما آن را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم. این اقدام نیز اولویت‌های آمریکایی و اسلامی را نقض کرده است بنابراین اجازه بدهید که واضح اعلام کنم ما در مقابل اینگونه اقدامات افراط گرایانه تحمل از خود نشان نمی‌دهیم.

امام جماعت مسجدی در اورلاندو نیز این حمله "وحشیانه" را محکوم کرد و گفت: این اقدام غیرقابل باور است. در جریان تیراندازی مرگبار بامداد یکشنبه به وقت محلی در کلوپ شبانه‌ای مخصوص همجنس‌گرایان در منطقه اورلاندو در ایالت فلوریدا، مرد 29 ساله‌ای به نام عمر متین اقدام به تیراندازی کرد. وی پیش از این اقدام با فوریت‌های پلیسی آمریکا تماس گرفته و بیعت خود را با داعش اعلام کرده بود. عمر متین در تیراندازی متقابل با پلیس در همان محل وقوع حمله، کشته شد.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تیراندازی در کلوپ همجنسگرایان در فلوریدا را به شدت محکوم کرده و پاپ تیراندازی را "احمقانه و اقدامی از روی تنفر و انزجار" دانست. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نیز مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان این تیراندازی ابراز کرد. مقام‌های آمریکایی مظنون 29 ساله این تیراندازی را شهروند آمریکایی با اصالت افغانی اعلام کرده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز به شدت تیراندازی مرگبار در کلوپ شبانه در فلوریدا را محکوم کرده و مراتب همبستگی خود را با دولت آمریکا و مردم این کشور ابراز داشت. سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در وب سایتش منتشر کرد آورده است: بان کی مون این حمله وحشتناک را محکوم کرده است؛ حمله‌ای که 50 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. در ادامه این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان ابراز داشته و با دولت و مردم آمریکا ابراز همدردی می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در بیانیه‌ای که از سوی کرملین منتشر شد این تیراندازی مرگبار در اورلاندو را یک اقدام "جنایتکارانه و وحشیانه" خواند. رهبران کشورهای دیگر از جمله فرانسه و بلژیک نیز این تیراندازی را محکوم کرده و از نخستین کشورهایی بودند که حمایت و هبستگی خود را با آمریکا ابراز داشتند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز که کشورش در سال گذشته میلادی هدف حملات تروریستی داعش قرار گرفته وطی آن 130 تن در این حملات که در پاریس رخ داد کشته شدند، این اقدام را محکوم کرد و حمایت کامل فرانسه و مردم کشورش را از دولت واشنگتن و مردم آمریکا اعلام کرد.

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه نیز مراتب همبستگی خود را با مردم آمریکا ابراز داشت و در توئیتر خود نوشت: این حمله به جامعه همجسنگرایان آمریکاست و من مراتب تسلیت خود را ابراز می‌کنم. شارل میشل، نخست وزیر بلژیک نیز در توئیت خود این حمله را محکوم کرده و گفت: این اقدام دو ماه و نیم پس از دو حمله از سوی تروریست‌های داعش به فرودگاه بروکسل و مترو این شهر رخ داد که در آن 32 تن کشته شدند.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس نیز در توئیتی گفت که بابت این تیراندازی به شدت وحشت زده شده است و در صفحه خود نوشت: فکرم پیش قربانیان و خانواده آنهاست. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز این حمله را بسیار وحشتناک خواند و در بیانیه‌ای نوشت: از طرف مردم و دولت اسرائیل مراتب تاسف و همبستگی خود را به مردم آمریکا ابراز میکنم. اسرائیل شانه به شانه، مردم آمریکا و دولت ایالات متحده در این لحظه بسیار غمبار همراهی می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیزتاکید کرد که تمامی کشورها برای جلوگیری از وقوع چنین حملات تروریستی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. او در توئیتر خود نوشت: ترور و اقدامات تروریستی از روی تنفر و انزجار آنچه را که ما هستیم تغییر نمی‌دهد متحدان ناتو با یکدیگر برای مقابله با تروریسم و دفاع از جوامع آزاد همکاری می‌کنند.
مرجع : ایسنا