به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۱۹ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۱۳۳۸۵
وقتی یک کار قدیمی خاطرات زيادي زنده مي شود

حاشیه‌ی و متن نمایش «روسری آبی»

گروه فرهنگي: رخشان بنی‌اعتماد گفت: قبل از مُردنم دلم می‌خواهد یک کپی اساسی از فیلم‌هایم وجود داشته باشد و ای کاش قبل از بسته شدن لابراتورها این هوشیاری را می‌داشتیم و یک کپی باکیفیت بالاتر از فیلم‌ها تهیه می‌کردیم.
حاشیه‌ی و متن نمایش «روسری آبی»
فیلم «روسری آبی» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد 22 سال پس از ساخت، عصر 18 مردادماه در سینما تک خانه هنرمندان ایران با حضور جمع زیادی از عوامل این فیلم به نمایش درآمد که البته کیفیت پایین نسخه نمایش داده شده به ویژه در بخش صدا باعث گله و نارضایتی دست‌اندرکاران این فیلم شد تا جایی که عزیز ساعتی (مدیر فیلمبرداری فیلم) ترجیح داد با همان خاطرات خوشی که در ذهن دارد، بدون هیچ صحبتی گفته‌های حاضران را بشنود.

رخشان بنی‌اعتماد درباره نسخه کپی شده فیلم «روسری آبی» که در سالن به نمایش درآمد،گفت: به عزیز ساعتی حق می‌دهم، چرا که حدود 2 ماه قبل برای برنامه‌ای به مناسبت مرور آثارم مدت طولانی به دنبال کپی‌های باکیفیت و خوب از فیلم‌هایم بودم اما واقعیت این است که این مشکل تقصیر فرهنگ ماست که چنان با سر در هر پدیده‌ای شیرجه می‌زنیم که فرق سر را می‌شکافیم.

او ادامه داد: در نتیجه این موضوع تقصیر فیلمخانه هم نیست چرا که خانم طاهری (مدیر فیلم‌خانه ملی ایران) واقعاً تلاش اساسی می‌کند اما آخرین کپی‌هایی که از روی نسخه‌های 35 به صورت دیجیتال زده شده آن‌چنان که باید خوب نیستند و ای کاش قبل از بسته شدن لابراتورها کپی‌های بهتری تهیه می‌شد.

وی با بیان اینکه تهیه نسخه‌های کپی شده با کیفیت بالا از فیلم‌هایش یکی از دغدغه‌هایش است، افزود: نسخه‌های دیجیتال قابلیت لازم را برای تهیه کپی‌های باکیفیت ندارند و الان چاره‌ای نیست جز اسکن و مرمت فیلم‌های موجود که آن هم کار هزینه‌بری است و هر سال فقط برای تعداد اندکی از فیلم‌ها این کار انجام می‌شود، به همین دلیل تا بخواهد نوبت به آثار من برسد زمان به نسل من و بعدتر از من نخواهد رسید.

بنی‌اعتماد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فیلم «روسری آبی»، پس از اینکه از فرهاد فارسی و جمشید اسماعیل‌خانی به عنوان دیگر دست‌اندرکاران این فیلم که در گذشته‌اند یاد کرد، گفت: آدم وقتی یک کار قدیمی را می‌بیند جدای از خاطراتی که زنده می‌شود به یاد تعریف‌های متفاوت از کار، روابط حرفه‌ای و فضای فرهنگی می‌افتد.

او با اشاره به هنرمندانی همچون عزیز ساعتی، پرویز آبنار، عباس گنجوی، جهانگیر کوثری، میترا محاسنی، مجید مدرسی، عزت‌الله انتظامی، فرهاد اصلانی و فاطمه معتمد آریا که در ساخت این فیلم نقش داشتند اظهار کرد: ما قدر و ارزش حرمت و قداستی را برای سینما قائل بودیم که هنوز هم برای آن قائل هستیم و مسئولیت بسیار سنگینی که رسانه‌ای همچون سینما بر دوش ما گذاشت است را می‌دانیم.

او گفت: این که الان شخصاً سینما را دیگر به جا نمی‌آورم  به این دلیل است که روابط و مناسبات تغییر کرده و غریبه شده است و خیلی از آن واقعیت‌ها که سراسر عشق و شور بوده را سخت است که دوباره به وجود آوریم.

کارگردان فیلم «قصه‌ها» با اشاره به اینکه شاید گفته شود باورهای ما احد دقیانوسی است، گفت: ما با همان باورهای احد دقیانوسی فیلم‌ می‌سازیم و لازم نیست کسی ما را ممنوع‌الکار کند به همین دلیل وقتی گفتم خودتحریمی می‌کنم و کسی نمی‌تواند مرا ممنوع‌الکار کند؛ باز هم اینجا تکرار می‌کنم چون من هنوز با همان توقع و مناسبات دهه شصت و 70 فیلم می‌سازم و نمی‌توانم این شرایط را تغییر بدهم و باید خودم را تغییر بدهم.

در این مراسم رضا فیاضی، پرویز آبنار، امیر اسفندیاری و عباس گنجوی (تدوین‌گر) خاطراتی از فیلم را بیان کردند و باران کوثری که در فیلم «روسری آبی» 10 سال سن داشت اظهار کرد: این فیلم برای من خیلی مهم است، چون اولین فیلمی است که بعد از بازی در آن تصمیم جدی گرفتم که بازیگر شوم و برای این نقش هم جنگیدم.

او با اشاره به اینکه عده‌ای فکر می‌کنند به واسطه حضور پدر و مادرم به این حرفه وارد شدم ادامه داد: اما واقعیت این است که من برای بازی در این نقش در خانه حتی دعوا کردم تا مادرم سن دختر این نقش را کم کند که بتوانم بازی کنم.

وی همچنین با یاد کردی از گلاب آدینه و عزت‌الله انتظامی فیلم «روسری آبی» را اثری نوستالژیک برای خود معرفی کرد.

در میانه‌های این مراسم احمد مسجدجامعی به همراه حجت‌الاسلام دعایی و حجت‌الاسلام آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به سالن سینماتک خانه هنرمندان ایران آمدند و حجت‌الاسلام دعایی پس از پایان سخنان رخشان بنی‌اعتماد اظهار کرد: من به عنوان یک روحانی دلم می‌خواهد در این جمع فرهیخته هنری مطلبی را برای عذرخواهی بیان کنم.

او در این باره گفت: مدتی قبل خانم معتمدآریا به واسطه بازی در فیلمی به شهر کاشان رفته بودند و آن‌جا حرکتی اتفاق افتاد که باعث شرمساری ما شد. من اخیراً با یادگار آقای یثربی که اولین امام‌جمعه‌ی کاشان و نیز اولین نماینده امام (ره) در این شهر بوده است، به عنوان میراث‌دار فرهنگ و هنر کاشان صحبت می‌کردم و ایشان رسماً از خانم معتمدآریا عذرخواهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع جواب آن بی‌احترامی که از سوی یک روحانی پیش آمد الان از سوی یک روحانی شاخص‌تر جبران شده است.در این برنامه شاهین امین (منتقد)هم گفت: یکی از اجحاف‌هایی که در حق بنی‌اعتماد شده این است که ریزه‌کاری‌های آثار او تحت عنوان این که فیلم اجتماعی می‌سازد نادیده گرفته شده است، در حالی که او در این بستر، یک درام تعریف می‌کند و الان هم از خیلی از این موارد با عنوان سیاه‌نمایی یاد می‌شود که این احجاف مساله‌ای است که در حق کیانوش عیاری هم اتفاق افتاده است.

مرجع : ايسنا