به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۱۴۸۷۳
مردم گول وعده‌های پوپولیستی را نخواهند خورد؛

برگ برنده روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری

گروه اقتصادی:‌ آنچه مسلم است اینکه اگر توافق هسته ای نبود شرایط می توانست خیلی بدتر از این باشد. لذا دولت توانسته با این توافق گامی رو به جلو بردارد و وضعیت بحرانی اقتصاد را هر آنچه در این زمان مقدور بوده سر و سامان بخشد،‌ و این مهمترین برگ برنده روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.
برگ برنده روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری
سوفیا بابایی

در حالي كه مخالفان دولت مانورهاي تبليغاتي را از حالا براي زمين زدن روحاني در انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري آغاز كرده‌اند كه از وضعيت اقتصادي كنوني به عنوان پاشنه آشيل دولت نام مي‌برند و ناكامي دولت در حوزه اقتصاد را عاملي بر عدم تمايل مردم به شيخ پاستور در دوره رياست‌جمهوري آينده مي‌دانند.

عليرغم اينكه آمار اقتصادي از رشد اقتصادي 4درصدي حكايت دارد و دولت توانسته است در اين سه سال نرخ تورم را كه بالغ بر 40درصد بود به زير 10درصد برساند، مخالفان و دلواپسان كه سازهاي مخالف‌شان هميشه براي روحاني و دولتش كوك بوده است، آمارها را در زندگي مردم ملموس نمي‌دانند. اين در حالي است كه كارشناسان و فعالان اقتصادي با استناد به مشهوداتي كه مردم هم از آنها باخبرند آمار را تائيد مي‌كنند.
در عين حال كارشناسان وضعيت وخيم اقتصادي كه از دولت گذشته به روحاني ارث رسيده را عاملي براي شكاف عميقي مي‌دانند كه باعث شده مردم به اندازه‌اي كه بايد از بهبود وضعيت اقتصادي احساس رضايت نكنند.

نمی‌توان از این نکته چشم پوشید که كسی نمي‌تواند در ايران زندگي كند و از مقايسه وضعيت كنوني اقتصاد با آنچه در دولت احمدي‌نژاد اتفاق می‌افتاد احساس رضايت نداشته باشد. در اين دولت نرخ هيچ كالايي از ارز و سكه و دلار گرفته تا خودرو و مسكن جهش‌هاي چند 10 برابري در يك شب نداشت و تلاش مردان اقتصادي دولت ثبات اقتصادي بود كه هم اكنون در بازار حاكم است.

اما همانگونه كه سعيد ليلاز، استاد دانشگاه و كارشناس اقتصادي اخيرا گفته است ما معمولا خرابي‌ها را كه به سرعت فراموش مي‌كنيم و از ياد مي‌بريم كه كشور پيش از دولت روحاني در چه بحران اقتصادي فرو رفته بود، حالا كه برخي پوپوليست‌ها با شعارهاي پرزرق و برق و توخالي وعده چندبرابر كردن يارانه‌هاي نقدي را مي‌دهند بايد به ياد بياوريم كه همين يارانه‌ها چه بر سر اقتصاد رنجور كشور آورد و چگونه باعث بالا رفتن تورم و افزايش نقدينگي و در نهايت گراني بيشتر شد. هر چند روحاني و دولتش در برابر هجمه‌هاي اقتصادي كه در بسياري موارد به ناحق است از موضعي ديگر وارد شده و اظهار مي‌كنند كه مردم تفاوت خدمت را از شعارهاي پوپوليستي مي‌دانند؛ اما خوب است تيم رسانه‌اي دولت براي روشن شدن افكار عمومي بيش از اين به بررسي وضعيت اقتصادي كشور بپردازد.

آنچه مسلم است اینکه اگر توافق هسته ای نبود شرایط می توانست خیلی بدتر از این باشد. لذا دولت توانسته با این توافق گامی رو به جلو بردارد و وضعیت بحرانی اقتصاد را هر آنچه در این زمان مقدور بوده سر و سامان بخشد،‌ و این مهمترین برگ برنده روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری است.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۳:۵۰
بهار جان مردم زمانی گفته های شما را باور می کنند که حقیقت را بگویید حتی اگر به نفعتان نباشد و یا اینکه اساسا در جهت دفاع چشم گیر هم نباشد متاسفانه متن حاضر پر بود از امار اغراق شده چه در رد دولت قبل و چه در حمایت از دولت فعلی !!!باور کنید مردم هوشیارند نمی شود با روشهای پوپولیستی ، جریان پوپولیستی را زیر سوال ببرید !!!
حسرت بنده همیشه این بوده که ای کاش اقای روحانی بعد از انتخاب شدن اعلام می کرد که همه دولتها از جمله دولت قبل هم عملکرد منفی داشته اند هم مثبت و بنای دولت را بر ادامه دادن عملکرد (342579)
اتفاق افتاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۹:۳۲
حدود2سال پیش کامنتی گذاشتم بااین مضمون:تخریب وانتقاد بیش ازحدبعضی مواقع به ضرروزیان منتهی میشود.که دقیقاالان دولت روحانی داره چوبش میخوره .
درسطح جامعه آمارحمایت کننده ازروحانی بسیارپایینه که این هم ازنتایج تخریب بیش ازحد بود. (342595)
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۳:۵۳
در بخش درمان ، وزیر محترم با افزایش تعرفه های پزشکی هزینه های درمان را افزایش داده و با پر شدن جیب برخی ، جیب برخی دیگر خالی شده (342580)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۳:۵۶
مثبت گذاشته و در صدد رفع اشکالات و اشتباهات بر می امدند اگر چنین شده بود به حق دولتی اعتدال گرا داشتیم که بر بستری از اتحاد و وحدت ملی همه دوستداران و هم وطنان کشور را با هر سلیقه ای جذب خود می کرد اگر چنین بود امروز من نوعی که در انتخابات قبل به اقای جلیلی رای دادم امروز با افتخار از رییس جمهور فعلی حمایت و قطعا به او رای میدادم تا با پشتوانه ای کوبنده سیاست خارجی و داخلی خود را به پیش ببرد .
اما دریغ که این ارزویی بیش نیست چرا که هنوز جهان سومیم و همه ادعاها در هر سطح و طبقه ای ریشه در منافع (342581)
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۹:۲۳
رای بالا و قوی . بسیار مهم است.
حتی اگر دوباره روحانی رئیس جمهور شود مطمئنا با رای ناپلئونی خواهد بود.
اکثر کشورهای ور شکسته و دچار بحران همین گونه هستند. هیچ کدام از جناح ها نمی توانند رای مردم را به طور کامل جلب کنند و ناچار به تشکیل دولت ائتلافی هستند . روحانی بخواهد هم نمی تواند کابینه کاملا اصلاح طلب یا کاملا اصولگرا تشکیل دهد چون مقبولیت عام ندارد. خدا عاقبت مردم را ختم به خیر کند . امید ها بر خلاف وعده ها بسیار کم رنگ شده است. (342594)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۴:۰۶
شخصی و گروهی یافته است ای کاش امروز سایت های خوش اوای بهار و دولت بهار و انتخاب و صراط و تابناک و رجا و الف و ....و همه و همه انرژی خود را صرف نزدیک شدن همه هموطنان به هم و عدم واگرایی بین انها می کردند . بهار جان امروز هیچ حزب و گروهی حق مطلق نیست که اگر چنین ادعایی باشد اولین دلیل بر باطل بودن ان است . فراموش نکنیم ضرب المثل معروف که از هردست بدهی از همان دست میگیری .به راستی امروز ریشه این همه بد اخلاقی ، سیه نمایی ، تخریب ، هوچی گری ، هتاکی را در کجا باید جستجو کرد !!!!؟ در عملکرد گذشته !!!! (342582)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۴:۳۰
این چهار سال که هیچ، هشت سال هم با این یا بی این دولت می آید و می رود ... ولی بازهم مشکلات پابرجاست... چون هدف سیاست بازی است... انتخابات برای عده ای شده کعبه آمال و برخلاف شعارهای مذهبی و غیر مذهبی زیبا، همه در عمل به فکر منافع خودشون هستند... بین بد و بدتر انتخاب کردن، دیگه بلافایده است... (342583)
پارسا
Romania
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۴:۴۶
خواهشا واقع بینانه مطلب بنویسید . میتونید یک سر به بازار و کوچه و خیابان بزنید و نظر مردم رو در باره عملکرد دولت و برجام بپرسید و مقایسه کنید با دو سال پیش مثلا ! از هر تیپی هم که میخواین سوال کنید . من نمیگم اقای روحانی بد و شخص دیگه ای خوب من منظور اینه که عملکرد اقای روحانی با انتظارات جامعه بسیار بسیار فاصله داره . اینو هم اصولگراها و هم اصلاح طلب ها جفتشون اعتقاد دارن . اقای روحانی با همین وضع ادامه بدهند هیچ گونه برگ برنده ای ندارن . واقع بینانه حرف بزنیم نه تعصبی و حزبی ! (342584)
شرینی فروشی اصل تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۶:۴۰
باسلام من اقتصاد دان نیستم ولی خوب میدانم که دولت جناب اقای روحانی اگر میخواهد ملت فریب وعدهای دروغین دلواپسان بزرگواررا نخورند باید گشایشی درمعیشت مردم ایجادکند چون بقدری روکود اقتصادی به مردم فشاراورده اگرکسی الان شروع کند شعار حل مشگلات اقتصادی رابدهد حتما مردم به اوتمایل پیدا خواهندکرد دلواپسان بزرگوارهم که خوب بلدا....پس دولت بیشترین وقتش راروی رونق مسکن بگذارد که روکودش ریشه تمام مشگلات کشورشده است برهمگان روشن نیست که دولت روحانی چه خدمتی به این کشور کرده است پس روشن کنن (342586)
نودوشش
Norway
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۸:۱۵
با حضور افرادی چون آقایان آخوندی، زنگنه و خانم ابتکار در کابینه دولت، رای آوری مجدد آن به مشکل برخواهد خورد. (342592)
اقتصاد
Norway
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۱۹:۴۹
تنها راه نجات دولت، عبور از رکود عمیق اقتصادی است. (342597)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۰۷ ۲۲:۰۴
افزایش قابل توجه حد اقل دستمزد کارگران از محل تخفیف سود تسهیلات بانکی به بخش تولید و افزایش کف حقو ق بازنشستگان پرستاران وکارمندان و ایضا معلمان از محل کاهش حداکثرحقوق میتواند امید موفقیت دولت تدبیر وامید را بطور چشمگیری افزایش دهد (342599)