به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۴ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : ۱۱۵۵۱۹
از اخبار واگذاری‌های املاک شهرداری تا خبر «تا ضیراط...»؟

خبرگزاری‌‌های «موج» و «برنا» و چند سایت هم فیلتر شدند

گروه سیاسی: در پی انتشار اخبار واگذاری‌های املاک شهرداری و فیلتر سایت معماری‌نیوز، از ساعاتی قبل خبرگزاری‌های موج و برنا و همچنین سایت اصلاح‌طلب «پویش» هم فیلتر شدند.
خبرگزاری‌‌های «موج» و «برنا» و چند سایت هم فیلتر شدند
سردبیر خبرگزاری موج در این باره گفت: دقایقی پیش نامه‌ای به دست ما رسید که بر اساس آن دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بر اساس ماده 23 قانون جرائم رایانه‌ای درخواست مسدودسازی برای سایت موج کرده بود. امیر مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: شرکت پارس آنلاین نیز به دستور این کارگروه اقدام به فیلتر کردن خبرگزاری موج با دامنه «ir»کرده است. وی گفت: در حال حاضر به دنبال رایزنی و گفت‌وگو از طریق مراجع قضایی هستیم تا جویا شویم که این حکم چرا و بر چه اساسی برای پایگاه خبری موج صادر شده است.

به گزارش بهار، این خبرگزاری امروز خبری درباره یکی از مقامات قضایی و دریافت ۱۶۸ میلیون تومان پول دستی از صندوق قرض الحسنه وزارت دادگستری با تیتر «تا ضیراط...» به همراه عکسی دو نفره از وزیر دادگستری و مقام مذکور منتشر کرده بود که شاید یکی از عوامل فیلترینگ آن باشد. سردبیر موج در این باره گفت: حدس می‌زنم به خاطر خبری که درباره تعزیرات کار کردیم این اتفاق افتاد؛ چند بار هم تحت فشار قرار گرفتیم که خبر را از روی سایت برداریم، اما این کار را نکردیم.

خبرگزاری برنا هم به دستور کمیته مصادیق مجرمانه فیلتر شد. محمد مبین مدیر عامل خبر گزاری برنا در گفت‌وگو با ایلنا با تایید این مطلب گفت: خبرگزاری برنا به دستور کمیته مصادیق مجرمانه فیلتر شده است. وی گفت: دقایقی پیش از طریق شرکت سرور و هاست سایت خبرگزاری مطلع شدیم که نامه‌ای به دست آنها رسیده که بر اساس آن دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بر اساس ماده 23 قانون جرائم رایانه‌ای درخواست مسدودسازی برای سایت خبرگزاری برنا کرده بود. بر همین اساس شرکت مذکور نیز به دستور این کارگروه اقدام به فیلتر کردن سایت خبرگزاری برنا کرده است.

وی ادامه داد: دقیقا هیچ اطلاعی از دلایل این فیلتر نداریم و اینکه چرا چنین مساله‌ای برای خبرگزاری برنا به وجود آمده است. در و اقع به جز 2 شکایت رئیس سابق صدا و سیما و همین طور یکی از بانک‌ها که با رضایت همراه بوده هیچ موردی از شکایت از خبرگزاری برنا به دست ما نرسیده است. وی گفت: در مساله شهرداری تهران نیز خبرگزاری برنا ورودی چندان جدی به ماجرا نداشته و واقعا علت این مساله را نمی‌دانیم. مبین در پایان تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال رایزنی و گفت‌وگو از طریق مراجع قضایی هستیم تا جویا شویم که این حکم چرا و بر چه اساسی برای سایت خبرگزاری برنا صادر شده است. در همین حال، یک منبع آگاه در خبرگزاری برنا به کانال خانه احزاب درباره دلایل فیلتر شدن این رسانه گفت: شهرداری تهران عامل ‌فیلتر شدن خبرگزاری است و برنا به دلیل خبرها و گزارش‌هایی که درباره شهرداری تهران و محمدباقر قالیباف بر روی خط رفته بود، فیلتر شده است.

سایت پویش هم فیلتر شد

سایت خبری- تحلیلی پویش فیلتر شد. هنوز علت فیلتر شدن این سایت اصلاح طلب مشخص نیست. پویش از جمله سایت های قدیمی جریان اصلاح طلب است که به شکل داوطلبانه توسط جوانان و دانشجویان مدیریت می شود. همچنین سایت‌های ۹صبح (ارگان غیررسمی کارگزاران) و پرشین خودرو نیز فیلتر شده‌اند.

چند سایت دیگر هم فیلتر شدند

یک منبع آگاه قضایی گفت: دو خبرگزاری امروز و با دستور قضایی فیلتر شدند. یک منبع آگاه قضایی در گفتگو با خبرگزاری میزان (مربوط به قوه قضاییه) گفت: خبرگزاری‌های موج و برنا به دلیل شکایت در مرجع قضایی امروز با دستور قضایی فیلتر شدند. این منبع آگاه قضایی در ادامه افزود: همچنین امروز دستور فیلترینگ چند سایت دیگر نیز به علت شکایت در مرجع قضایی صادر شد.