به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۶ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : ۱۱۶۳۰۱
پرسپولیس - استقلال جمعه ساعت 17:00 استادیوم آزادی

نبرد را «علی منصور» می برد یا «پروفسور»؟

گروه ورزشی: مهمترین دوئل دربی هشتادو سوم دوئل سرمربی دو تیم است ، مردانی که انگیزه های ویژه برای کسب پیروزی دارند. مردانی که اگر این دیدار را ببرند شاید به قهرمانی هم نیاز نداشته باشند.
نبرد را «علی منصور» می برد یا «پروفسور»؟
پرسپولیس برنده می شود یا استقلال ؟ این سوالی است که تقریبا تک تک مردم ایران دوست دارند جوابش را بدانند. سوالی که اگر برای خودشان جذاب نباشد حتما برای دوستان و آشنایانشان جذاب است و دانستن جوابش حتما برایشان هیجان انگیز خواهدشد. سوالی که جوابش از عملکرد دومربی سرخابی به دست خواهد آمد.برانکو ایوانکوویچ و علی رضا منصوریان سرمربیان پرسپولیس و استقلال هستند که از همین امروز تیم شان را برای نبرد آماده می کنند.

دو «مهندس لحظات بازی» که برنده و بازی بودن شان حال و هوای شهر را تغییر می دهد. منصوریانی که پیروزی اش آبی ها را خوشحال خواهد کرد و برانکویی که پیروزی اش قرمزها را . برای سردر آوردن نتیجه دوئل این دو سرمربی توانایی هایشان را بررسی می کنیم.

آماده نبرد
پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر است. تیمی که بیشترین امتیاز را از 4 بازی گذشته کسب کرده و بازیکنانش حسابی برای مقابله با رقیب انگیزه و البته آمادگی کامل دارند. تیمی که مدعی اول قهرمانی به حساب می آید و حالا با ستاره های فصل قبلش کامل شده و آماده است که برای پیروزی در دربی از تمام انرژی اش استفاده کند. این ها ابزار برانکو ایوانکوویچ هستند برای پیروزی در دربی اما در مقابل هم منصوریان تیمی آماده برای دربی دارد.

استقلال در تیم ملی فقط یک بازیکن داشته است. این مساله به منصوریان فرصت داده که همه معایب تیمش را در کنار بدنسازی کامل یک ماهه برطرف کند. آبی ها در 4 بازی اول نتیجه خوبی نگرفتند اما در حال حاضر تیمی هستند متشکل از بازیکنان آماده و البته یک ملی پوش که بازی نکرده و او هم برای دربی آماده است. تقابل این دوسرمربی استفاده از ابزار آماده شان است. آیا برانکو تیمش را علی رغم ملی پوشانی که داشته آماده دربی نگه داشته و آیا منصوریان از موقعیت آماده سازی تیمش درست استفاده کرده است؟

مهندسی و ضدمهندسی
«پرفسور»لقبی است که از دوره سرمربیگری بلاژوویچ در تیم ملی ایران روی برانکو قرار گرفته. بلاژ برانکو را پرفسور می دانست. مردی که تحصیلات فوتبالی دارد و به درجه ای از علم فوتبال رسیده که کمتر مربی فوتبالی آن را می داند. ایوانکوویچ در دوره ای که سرمربی تیم ملی ایران بود نمایشی گاها ناقص از تیم ملی دیده شد اما در مربیگری پرسپولیس نشان داده که تا چه اندازه می تواند هیجان انگیز باشد. او می تواند از بازیکنان جوان ستاره هایی بسازد که در عرض یک سال درخشش به تیم ملی برسند و برای تیم کی روش ستاره شوند.

او برای همه بازی ها هم پلن ها و تاکتیک های خوبی دارد واگر سال گذشته خط دفاع پرسپولیس بد نبود او می توانست جام قهرمانی را بالای سرببرد. تیم او فوتبال زیبا و هجومی بازی می کند و این می تواند نوید یک پیروزی خوب برای پرسپولیسی ها باشد. اما در مقابل منصوریان ایستاده. مربی ای که سال قبل قهرمانی را از دست پرسپولیس قاپید. او با تیمی که چندان هم مدعی نبود به تاکتیک های سرمربی قرمزها ضدتاکتیک زد و موفق هم شد که نتیجه بازی را به دست بیاورد. هرچیزی که برانکو برای مهندسی در یک دیدار دارد منصوریان برای ضدتاکتیک زدن درهمان دیدار دارد و آن را ثابت کرده است.

منصوریان شاید مربی درجه یکی از نظر توانایی فنی هدایت تیم نباشد اما به خوبی در مکتب کی روش آموخته که چطور یک تیم را مهار کند. پرسپولیس برانکو هرچقدر هم خوب باشد به آمادگی سال قبل نیست و این نشان می دهد که تاچه اندازه شانس استقلال برای پیروزی در این دربی بیشتر است فقط به شرطی که منصوریان خودش باشد.

قوی یا ضعیف ؛مساله این است
برانکو یک آمار عالی در دربی دارد. دو پیروزی و یک مساوی . او مرد دربی است؟ تقریبا همه می دانند که پرفسور اهل این حرف ها نیست . یعنی اگر برده هم به خاطرمسائل فنی و آمادگی تیمش بوده که پیروز شده. اما تیم برانکو در 3 دربی اخیر تیم آماده تری بوده و با همین آمادگی دربی های زیبایی را ساخته است. پرسپولیس برانکو در سال گذشته دربی رفت هم هرچند تادقیقه آخر عقب بود اما با یک گل دقیقه 93 هم به دربی بازگشت و هم به لیگ برتر .قوت پرسپولیس به نظر مهره و سابقه اما بیش ازاینکه به پیروزی این تیم کمک کند می تواند دوئل را به نفع منصوریان بچرخاند.

پیروزی تیم ضعیف تر در دربی همان تئوری علی پروین است که بازهم شرایطش فراهم است. استقلال فصل را بد شروع کرده ، امتیازهای زیادی ندارد و البته 5 سال است که دربی را نبرده . برای بازیکنان استقلال هیچ چیز بهتر از این نیست که با یک نود دقیقه فوق العاده جهنم را برای خودشان به بهشت تبدیل کنند. اما این انگیزه آبی ها را قرمز ها ندارند و همین می تواند در نهایت دوئل را به ضرر برانکو کند. در دربی های گذشته هر چند بوده دربی ای که تیم برنده قوی تر باشد اما پیروزی تیم ضعیف تر در دربی از اتفاقات کاملا معمول است که احتمال زیادی دارد در همین دیدار هم رخ بدهد.

هیچ کس زیر بار پیش بینی دربی نمی رود اما سرمربی دو تیم برنامه هایشان را تنظیم کرده اند. آنها به خوبی می دانند که باید چه کار کنند برای مشخص شدن مرد موفق هم باید تا سوت پایان بازی صبرکرد.
مرجع : عصرایران