به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۹ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب : ۱۲۱۱۵۱
76 مسافر جان باختند؛ پرچم سیاه فوتبال برافراشته شد

سقوط هواپیمای فوتبالیست‌های برزیلی

گروه بين‌الملل: یک هواپیمای مسافربری با ۹ خدمه و ۷۲ مسافر از جمله شماری از فوتبالیست‌های یک باشگاه برزیلی، در کلمبیا سقوط کرده است.
سقوط هواپیمای فوتبالیست‌های برزیلی
به گزارش بی بی سی، گزارش شده است که 5 نفر از مسافران جان سالم به در برده‌اند. علت سقوط هواپیما اشکال الکتریکی عنوان شده است. هواپیمای حامل اعضای تیم فوتبال باشگاهی چاپکوئنس برزیل بود و از کشور بولیوی به سمت کلمبیا پرواز می‌کرد که در نزدیکی شهر مدلین سقوط کرد.

اعضای این تیم باشگاهی که عضو دسته اول برزیل هستند، قرار بود برای بازی فینال جام فوتبال لیگ آمریکای لاتین در مقابل تیم باشگاهی آتلتیکو ناسیونال در شهر مدلین بازی کنند. کنفدراسیون فوتبال آمریکای لاتین از تعلیق همه بازی ها تا اطلاع ثانوی خبر داده است.

سقوط هواپیمای حامل بازیکنان فوتبال بی سابقه نیست و در سال 1958 هواپیمای حامل بازیکنان تیم فوتبال منچستر یونایتد در راه بازگشت از بازی با ستاره سرخ بلگراد در فرودگاهی در مونیخ دچار سانحه شد و 23 سرنشین ان جان باختند. در ان حادثه 21 نفر از مسافران جان سالم به در بردند. این حادثه تاثیر بسیار مهمی بر وضعیت تیم منچستر یونلایتد گذاشت.

19:49: باشگاه کورینتیانس با ارسال درخواستی به اتحادیه فوتبال برزیل، پیشنهاد داد تا تیم چاپه کوئنزه تا 3 فصل آینده به دسته دوم فوتبال برزیل سقوط نکند.

  

 

19:29: بازیکنانی که در این فاجعه جان خود را از دست دادند به روایت تصویر:

  

 

18:56: اینفانتینو، رئیس فیفا این حادثه را روز بسیار بسیار غم انگیزی برای فوتبال توصیف کرد.

 18:39: باشگاه های رئال مادرید و منچستریونایتد با ارسال پیام های به صورت جداگانه با بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

 18:27: 21 نفر از اهالی رسانه که برای پوشش دیدار فینال راهی کلمبیا شده بودند نیز در این حادثه جان خود را از دست دادند.

 18:13: داوید دخیا، سنگربان اسپانیایی منچستریونایتد با تغییر عکس کاور توئیتر خود به آرم باشگاه چاپه کوئنزه، با این حادثه ابراز همدردی کرد.

 18:00 : المیر دومینگز مربی تیم چاپه کوئنزه در گفت و گو کوتاه با الکاس درباره اتفاق امروز حادثه تیمشان گفت: این هواپیما شامل اعضای تیم بوده است و غم وصف ناپذیری در فوتبال برزیل است.در حال حاضر خانواده بازیکنان و طرفداران در باشگاه جمع شده اند و اعلام همبستگی کرده اند، این از بدترین فجایع تاریخ برزیل است.

 17:48: پدر کایو جونیور، یکی از جان باختگان این حادثه با بیان اینکه به علت فراموش کردن پاسپورت خود از این پرواز جامانده است، از هواداران خواست قوی بوده و به احساسات خود مسلط باشند.

 17:29: هواداران چاپو کوئنزه با تجمع مقابل استادیوم اختصاصی این تیم اینگونه به این فاجعه عکس العمل نشان دادند.

 

 

 17:15: الخاندور مارتینوچو، بازیکن 28 ساله چاپو کوئنزه که به دلیل مصدومیت نتوانسته بود تیمش را در سفر به کلمبیا همراهی کند، در مصاحبه با رادیو لارد آرژانتین گفت:« به این سفر نرفتم، چون مصدوم بودم. بی نهایت به خاطر از دست دادن هم تیمی هایم غمگینم.» این بازیکن سابقه بازی برای ویارئال را نیز در کارنامه دارد.

 
17:00: پس از مرگ گلر چاپو کوئنزه، تعداد بازماندگان حادثه فعلا 5 نفر هستند؛ از جمله دو بازیکن این تیم به نام های جکسون فولمان و آلن راشل.

 16:55: رئیس جمهور برزیل به دلیل حادثه تلخ امروز، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

 16:28: لوئیس سوارز و اینیستا، دو ستاره بارسلونا با خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کردند.

  

 


16:15: بیش از 30 نفر در حال امداد و کمک رسانی هستند اما وضعیت اجساد که غرق در گل و لای هستند به گونه ای است که کار را با دشواری مواجه کرده است. این اولین عکس از هواپیما در روز است.

 

15:47: نس فیلیو، رئیس باشگاه چاپو کوئنزه در حالی که می گریست، به یک رسانه برزیلی گفت که او نیز قرار بود با همان هواپیما به کلمبیا برود؛ اما در آخرین دقایق پرواز خود را تغییر داد.

 15:30: متاسفانه دانیلو، گلر چاپو کوئنزه که در این حادثه مجروح شده بود، دقایقی پیش در بیمارستان جان باخت.

  

15:20: نیمار و فالکائو، ستاره های برزیلی و کلمبیایی بارسا و موناکو، در صفحات اجتماعی خود با خانواده های قربانیان حادثه امروز ابراز همدردی کرده اند.

  

 

 15:05: تمرین امروز صبح بارسلونا و رئال با یک دقیقه سکوت به احترام جان باختگان حادثه امروز برگزار شد.

 14:45: مقامات کلمبیا زنده ماندن یک نفر دیگر از حادثه سقوط هواپیما را تایید کردند. به نظر می‌رسد اروین تومیری، مهندس پرواز نیز از این حادثه جان سالم برده و کلینیک سومر منتقل شده است.

 14:33: اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که یک بازیکن دیگر نیز از این حادثه نجات یافته است. زامپیر نتو مدافع چاپه کوئنزه است که گفته می شود او نیز هنوز زنده است و در حال انتقال به بیمارستان است. نیروهای امدادی و پلیس همچنان در حال گشت زنی هستند و امیدوارند باز به تعداد نجات یافتگان اضافه کنند.

 

 
14:10: تصویری از سه بازیکن چاپه کوئنزه که به همراه تیم به کلمبیا سفر نکرده بودند در رختکن باشگاه ، به یاد هم تیمی های درگذشته شان اشک می ریزند.

 

 13:55: مقامات کلمبیایی هویت 5 نفر بازمانده سقوط هواپیما را مشخص کردند. آلن راشل، مارکوس دنیلو و راگنار فالمن، بازیکنانی بودند که از این حادثه جان سالم به در بردند و همچنین رافائل کورئا و خیمنا سوارز نیز که یکی خبرنگار و دیگری ماساژور تیم بود نیز موفق شدند زنده از این فاجعه خارج شوند. این 5 نفر در حال حاضر در بیمارستان نزدیک محل سقوط در حال مداوا هستند.

 13:08: آلن راسل، یکی از بازیکنان چاپه کوئنزه در حال انتقال به بیمارستان

 

 13:01: پلیس تایید کرد که تعداد جان باختگان به 76 نفر رسیده است. یکی از مجروحین که در بیمارستان بود جان باخته است.

 12:59: خوزه جراردو، فرمانده پلیس کلمبیا تایید کرد که 75 نفر در حادثه سقوط هواپیما کشته شده اند.

 12:55: تلگراف تایید کرد که حداقل 6 نفر از سقوط هواپیما جان سالم به در برده اند.

 12:53: میشائیل بالاک در توئیترش نوشت:" خیلی ناراحتم که اخبار تیم چاپه کوئنزه را شنیدم. به خاطر داشته باشید که هیچگاه در امنیت نیستید و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد بنابراین همیشه به عزیزانتان بگویید که برایشان اهمیت قائل هستید. همدردی خود را با خانواده و دوستان جان باختگان این حادثه اعلام می‌کنم."

 12:51: باشگاه های فنرباغچه و اسپارتا پراگ، همدردی خود با باشگاه چاپه کوئنزه و خانواده جان باختگان را ابراز کردند.

 12:49: فیلیپه ملو، هافبک سابق تیم ملی برزیل توئیت کرد:" همگی دعا کنید تا این کابوس به پایان برسد و اخبار خوبی بشنویم."

 12:43: رویترز مدعی شد که سازمان حمل و نقل هوایی کلمبیا، 75 نفری که پلیس به عنوان جان باخته های این حادثه معرفی کرده را تایید نکرد ولی مدعی شد که رقم بالای جان باختگان "غیرقابل انکار" است.

 12:35: فدراسیون فوتبال برزیل در بیانیه ای از مردم این کشور درخواست کرد که برای سلامتی مسافران و خدمه بازمانده از سقوط هواپیما دعا کنند.

 12:28: مسئولان فرودگاه بین المللی خوزه ماریا فوئنته اعلام کردند علت اصلی سقوط هواپیما در کنار اتمام سوخت، بدی آب و هواپیما؛ همچنین نقص فنی یکی از موتورها بوده است.

 

 12:25: مسئولان کنفدارسیون فوتبال آمریکای جنوبی اعلام کردند تمام رقابت های رسمی تحت نظر این کنفدراسیون به حالت تعلیق در آمده است.
 12:24: دنیلو، آلن راشو و ماساژور تیم، 3 نفری بودند که به بیمارستان های اطراف انتقال یافته اند و خبر زنده ماندن آنها منتشر شده است.

  

 12:20: بنا به اعلام رادیو 360 کلمبیا، در این پرواز 48 نفر کاروان تیم فوتبال چاپه کوئنزه، 21 روزنامه نگار، 3 عضو اتحادیه فوتبال برزیل و 9 خدمه حضور داشتند که خبرهای تایید نشده از زنده ماندن 10 تا 13 نفر حکایت دارد.

 12:17: پلیس مدلین احتمال می دهد حداقل 75 نفر از مسافران این پرواز جان خود را از دست داده باشند.

 

 
12:11: رئیس هواپیمایی کلمبیا گفت که هواپیما شرایط اضطراری خود را مخابره کرده است اما بعد آن دیگر امکان تماس نبوده و به علت عدم وجود فرودگاه در آن حوالی این حادثه رخ داده است. البته اخبار غیررسمی مبنی بر مشکل الکتریکی یا کمبود سوخت نیز شنیده شده است.

 12:03: خبرگزاری فرانسه خبر می دهد که تا به حال 5 نفر زنده مانده اند و جسد 25 نفر نیز از محل حادثه پیدا شده است.

 11:53: تا به حال درگذشت بین 25 تا 27 از نفر از مسافران این هواپیما مشخص شده است و اسامی آنها نیز شناسایی شده است.

 11:44: صفحه رسمی باشگاه چائه کوئنزه با انتشار پستی تاکید کرد که تا روشن شدن ابعاد این حادثه، اظهارنظری از سوی این باشگاه انجام نخواهد شد.

 11:36: تصویری از هواپیمای حادثه دیده، قبل و بعد از رخداد در شبکه های مختلف منتشر شده است.

  

 

 

 11:27: گزارش ها حاکی از آن است که دنیلو، سنگربان این تیم دومین بازمانده این سانحه هوایی است.

 11:24: سه بازیکن تیم چاپه کوئنزه به بیمارستان انتقال یافتند؛ دو نفر از آنها در شهر ریونگرو و یکی در لا کجا.

 11:15: شهردار شهر مدلین اذعان داشت که حداقل 3 نفر از این حادثه جان سالم به در برده اند.

 11:00: آلن راشل، اولین بازیکنی که خبر زنده ماندن وی قطعی شده است، به بیمارستان منتقل شده است. البته میزان آسیب دیدگی او شدید گزارش شده است.

  

 10:47: مسئولان امداد رسانی اعلام کردند که باران شدید، کار امداد رسانی را در منطقه کوهستانی بروز حادثه دشوار ساخته است.

 10:41: رئیس آتش نشانی منطقه، محل حادثه را پر از درخت و بسیار دشوار برای امدادرسانی توصیف کرده است. او از تلاش همه جانبه نیروهای امدادی و هماهنگی با بیمارستان های اطراف برای انتقال مصدومان احتمالی سخن گفت.

 10:33: مسئولان کلمبیایی با بیان این که هواپیما در منطقه ای کوهستانی سقوط کرده و امدادرسانی به مجروحان توسط آمبولانس و ... امکان پذیر نیست مدعی شدند تلاش ها برای یافتن جان باخته های این سانحه ادامه دارد.

  

 
10:28: از دیگر مسافران سرشناس حاضر در این هواپیما که جزو تیم چاپوئنسه بود می توان به سلیبر سانتانا، ستاره پیشین تیم فوتبال اتلتیکومادرید و رئال مایورکا اشاره کرد که بنا به اذعان رسانه های این کشور در حادثه هوایی امروز کشته شد.

 10:19: فرودگاه شهر مدلین با انتشار یبانیه ای ضمن ابراز تاسف، از تلاش همه جانبه پلیس برای نجات بازماندگان احتمالی خبر داد.

 10:13: چند ساعت قبل از بروز حادثه، ویدئویی از بازیکنان اعزامی به کلمبیا در صفحه باشگاه منتشر شده است.

 10:09: محل دقیق رخ دادن این حادثه در نقشه مشخص شده است.

 
 

  

10:02: رسانه های محلی گزارش داده اند که هواپیمای سقوط کرده، قصد داشته فرودی اضطراری در ساعات اولیه روز سه شنبه داشته باشد.

 9:57: این هواپیما یک روز قبل از حادثه، پروازی از شهر سائوپائولو برزیل به شهر سانتاکروز بولیوی داشته است.

 9:48: توئیتر باشگاه اتلتیکو ناسیونال، حریف چاپه کوئنزه، از حادثه رخ داده ابراز تاسف کرد.

 9:39: بیمارستان های اطراف محل حادثه، آمادگی خود را برای درمان مصدومان و بازماندگان احتمالی حادثه اعلام کرده اند.

 9:33: رسانه های برزیلی، دلیل سقوط هواپیما را از دست دادن ارتباط با کنترل کننده های زمینی دانسته اند.

 9:24: گلوبو، وب سایت خبری برزیلی گزارش می دهد که نیروی هوایی کلمبیا، هلی کوپتری برای نجات بازماندگان احتمالی به منطقه سقوط هواپیما فرستاده است.

 9:11: این هواپیما که در مسیر کلمبیا سقوط کرده، چند روز پیش حامل بازیکنان تیم ملی آرژانتین برای برگزاری بازی های مرحله مقدماتی جام جهانی بود.

 9:00: چاپه کوئنزه قرار بود در تاریخ 30 نوامبر در شهر مدلین، دیدار رفت بازی فینال را در برابر اتلتیکو ناسیونال برگزار کند.

 


طبق اخبار منتشر شده هواپیما با اتمام سوخت در آسمان کلمبیا با سقوط مواجه شده و بر اساس پیش بینی های اولیه هیچ کدام از مسافران این پرواز زنده نمانده اند. تیم فوتبال چاپه کوئنزه به عنوان نماینده برزیل در رقابت های باشگاهی آمریکای جنوبی با کاروانی 34 نفره راهی کلمبیا بود که با سقوط هواپیما تمام اعضای این تیم جان خود را از دست دادند تا فوتبال سرزمین قهوه با شوک بزرگی مواجه شود.

 


این هواپیما در مسیر شهر مدلین کلمبیا بود که بر اساس اعلام برج مراقبت فرودگاه خوزه ماریا به یکباره در آسمان کلمبیا از رادار خارج شد و سقوط کرد. گفته می شود در آخرین تماس خلبان هواپیما از اتمام سوخت و عدم کنترل هواپیما خبر داد و به یکباره ارتباطش با فرودگاه قطع شد. مقامات کلمبیایی بلافاصله اقدامات لازم برای شناسایی محل سقوط این هواپیما را آغاز کردند اما هنوز خبر دقیقی منتشر نشده است. این هواپیما که در مسیر کلمبیا سقوط کرده، چند روز پیش حامل بازیکنان تیم ملی آرژانتین برای برگزاری بازی های مرحله مقدماتی جام جهانی بود.