به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۵ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۱۲۴۷۸۵

وقتی هنر مرزها را می‌شکند

گروه فرهنگي: یک طرف آثار منحصر به فرد هنرمند تبعه افغانستان را به معرض نمایش گذاشته‌اند و طرف دیگر آثار هنرمندانی که شهرت صنایع دستی ایران را تا آمریکا، سوئیس و کشورهای دیگر برده‌اند.
وقتی هنر مرزها را می‌شکند

به گزارش ایسنا، جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر که امسال برای نخستین‌بار برگزار شده، دنیایی از قدرت هنر را به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد چگونه هنرهای سنتی مرزهای جغرافیا را می‌شکنند و زبان هنر چگونه حرفش را بیان می‌کند.

آثار به نمایش درآمده در این جشنواره منحصر به فرد هستند. آثار هنرمندانی مثل محمد مهدی باباخانی که نشان درجه یک هنری در رشته قلمزنی دارد نیز در این جشنواره به چشم می‌خورد.  یکی از کارهای این هنرمند در سازمان جهانی مالکیت معنوی «VIPO » که مقر آن در ژنو سوئیس است، قرار دارد.   مرتضی افضلی، هنرمند تبعه افغانستان است که در رشته مشبک فلز و طلاکوبی روی فولاد فعالیت می‌کند و آثار او در کنار هنرمندان دیگر در جشنواره فجر به نمایش گذاشته شده است. 

نوری‌زاده، هنرمند جوان دیگری است که در حوزه چاپ باتیک فعالیت می‌کند. این هنرمند که حتی خط را هم روی پارچه به سبک باتیک کار کرده، اغلب با طراحان لباس در ترکیه همکاری می‌کند.
گلیم‌های «حمید کاظم نیا»، هنرمند اهل زنجان از دیگر آثار زیبای این نمایشگاه است. او سبک‌های مختلفی را در گلیم ابداع کرده و از رنگ‌های طبیعی در آثارش استفاده می‌کند.  

«سید فاطمه خادمیان»، هنرمند سمنان نیز از دیگر حاضران در این نمایشگاه است که در رشته رودوزی‌های سنتی فعالیت می‌کند. این هنرمند سال گذشته سه نشان هنری دریافت کرده است و حتی پارچه لباس خودش را به شکل دست بافت تهیه و روی آن را سوزن‌دوزی کرده است.«سرو مخفی» نام یکی از فرش‌هایی است که صاحب این اثر آرش حیدریان است. این اثر او در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه دموتکس آلمان در بخش طراحی و تولید فرش کلاسیک برگزیده شد.

نمایشگاه دموتکس هانوفر یکی از حرفه‌ای‌ترین نمایشگاه‌های تجاری در آلمان و جهان محسوب می‌شود، که به طور انحصاری به صنعت نساجی، طراحی فرش و کفپوش و معماری اختصاص داده شده است.«میرمولا ثریا» که سال گذشته آثارش در نیویورک با استقبال بسیاری مواجه شد، گلیم – فرش را با رنگ‌بندی‌های متفاوتی ارائه کرده است.از افسانه مدیر امانی که لباسش را هم خودش طراحی کرده، اثری از طراحی بافت پارچه با پود طلا و نقده‌دوزی را می‌توان دید.

آزاده نبی‌زاده یکی دیگر از هنرمندانی است که سال‌ها روی احیای پارچه‌بافی مناطق گوناگون فعالیت می‌کند. او با زندگی در منطقه‌های مختلف ایران با آداب و فرهنگ آن منطقه آشنا می‌شود و بعد از آنکه با مردم محلی ارتباط گرفت آنها را تشویق به احیای پارچه‌بافی و کارگاه‌هایشان می‌کند.  این هنرمند تاکنون توانسته موج‌بافی کردستان که پیش از آن در سجاده و پارچه‌های روی کرسی استفاده ‌می‌شده است، همچنین ابریشم‌بافی و شعربافی کاشان و دارایی بافی یزد را احیا کند. او با تغییر کاربری از این پارچه‌ها در طراحی لباس  استفاده می‌کند.  

نبی‌زاده تا کنون موفق به احیای ۱۵۰ کارگاه در این زمینه شده است.در نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر ۱۷۰ اثر از هنرمندان که اغلب آنها جوان هستند و نشان درجه یک هنری دارند به نمایش گذاشته شده است. نشان درجه یک هنری در صنایع دستی معادل دکترا در آن رشته است.

نمایشگاه آثار هنرمندان در جشنواره صنایع دستی برای نخستین‌بار در دو بخش نگاه نو و سنتی برگزار شده است.در کنار این نمایشگاه تمام آثار هنرمندان از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌شود.نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور که از ۱۱ بهمن ماه آغاز به کار کرد، روز ۱۵ بهمن به کار خودش پایان می‌دهد.