به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۱۶ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۱۲۷۸۶۰

«من و تو» آیینه‌ای در برابر من و تو!

«من و تو» آیینه‌ای در برابر من و تو!
صادق صدرایی
از جمله رقبای رسانه‌ای در برابر سازمان عریض و طویل صداوسیما شبکه فارسی زبان «من و تو» است. با نگاهی به دیدگاه‌های مختلف در خصوص عملکرد این شبکه تلویزیونی می‌توان به این نتیجه رسید که جامعه هدف «من و تو» و سایر شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان که وجه غالب برنامه هایشان سرگرمی و نه سیاسی است مردم حاضر در متن جامعه است. این شبکه و رسانه‌های مشابه آن با دست گذاشتن بر روی برخی موضوعات که در برخی موارد مورد پسند جریان رسمی در ایران نیست خیل عظیمی از مخاطبان را برای خود تدارک دیده است.

واکنش صداوسیمای ما به موفقیت نسبی این شبکه تلویزیونی در جذب مخاطب بیش از آن که بر مبنای بررسی نقاط ضعف و علت یابی دوری مردم از رسانه ملی و استقبال از شبکه‌های فارسی زبان خارجی باشد بر اساس نوعی مچ گیری و رفتار کودکانه قرار گرفته است. بزرگنمایی برخی شایعات و واقعیات در خصوص افراد مشغول به کار در «من و تو» و سایر شبکه‌های فارسی زبان رقیب صداوسیما و نگاهی سیاسی-امنیتی به عملکرد این قبیل رسانه‌ها از جمله رویکردهای مدیران صداوسیما در مواجهه با رقیب بوده است.

به نظر می‌آید که تصمیم گیران در رأس صداوسیما هنوز این واقعیت تلخ را درک نکرده‌اند که این بازی را سالهاست که به رقبایشان باخته‌اند و هرچه بیشتر دست روی دست بگذارند فاصله شان با رقیب بیشتر و استقبال مخاطب از رقبای رسانه‌ای افزون‌تر می‌گردد. شاید بتوان علل این شکل از «بیخیالی» از سوی مدیران صداوسیما را در این سه مورد عنوان کرد:

۱- ساختار نفتی-دولتی
حقیقت آن است که دست صداوسیما در جیب دولت (به معنای حاکمیت) است و از همین جهت بود و نبود مخاطب برایش یکسان است. قطعا اگر رابطه مخاطب - صداوسیما ارتباط مستقیمی با بودجه این سازمان می‌داشت آنگاه شاهد تلاش صدچندان مدیران و برنامه سازان رادیو و تلویزیون برای جذب مخاطب بودیم.

۲- جناح گرایی
با نگاهی به عملکرد صداوسیما و همچنین تبار سیاسی مدیران ارشد این سازمان سیاسی - رسانه‌ای با این واقعیت روبرو می‌شویم که اکثریت قریب به اتفاق مدیران و کسر قابل توجهی از عملکرد این رسانه سمت و سوی جناحی داشته است. شوربختانه باید گفت این سمت و سو هیچ نسبتی با خواست و اراده اکثریت هم نداشته است، در نتیجه کاملا طبیعی ست که هنگامی که اکثریت مخاطب رسانه را در نقطه مقابل خود می‌بینند از آن روی برگردانند.

۳- عدم پاسخگویی و نظارت
با نگاهی به ساختار مدیریت صداوسیما شاهد آنیم که کمترین نظارتی از بیرون سازمان به عملکردهای آن حداقل به شکل عیان مشاهده نمی‌شود. عدم نظارت در فضایی غیر رقابتی قاعدتا منجر به نتیجه خوشایندی نیز نخواهد شد.

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ ۱۹:۵۹
صدا و سیما با هدر دادن بیت المال فقط به شعور ما مردم توهین می کند. (350513)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۱:۱۸
گرایش مردم به شبکه های فارسی زبان معاند دقیقا همان ضعف فرهنگی است که مصادیق دیگر آن تخلفات رانندگی ، عدم توجه به محیط زیست ، بی فرهنگی گسترده در فضای مجازی و حمله به صفحات افراد معروف و... غیره است
مشکل سایت بهار نیوز و عمده ی اصلاحطلبان(تجدید نظرطلبان) این است که در خط مشی خود هیچ اصول و قانون محکمی ندارند.خواص باید هدایت گر و رهبری مردم را بر عهده داشته باشند نه اینکه دنباله رو و مطیع عوام باشند که متاسفانه اصلاحات دنباله رو عوام است. یعنی منتظر می ماند تا استکبار جهانی نسخه های غیر انسانی خود را در جامعه هدف پیاده کند آنگاه وقتی آن فرهنگ در جامعه نهادینه شد و بصورت یک هنجار درآمد توسط جریان اصلاحات مورد حمایت قرار می گیرد .که ایها الناس این خواست مردم است به خواست مردم احترام بگذارید و ....
القصه اینکه در قضیه های فرهنگی و... باید از بی بند و باری پرهیز کرد . شاید مردم روزی به این نتیجه رسیدند که به هیچ قانونی پایبند نباشند . آنوقت حاکمیت باید بیکار باشد . یعنی مملکت بشود تکزاس !!!!!.......
البته صدا و سیما نقص هایی دارد که از جمله آن عدم توانایی در تولید پر تعداد محتوای جدید و خلاقانه اسلامی است . و راه حل این نیست که ما در تلویزیون بفرمایید شما و استیج و .. تولید کنیم بلکه باید محتوای اسلامی مانند خندوانه و دورهمی و... که تا حدودی دهان تخریبگران داخلی را بسته تولید کنیم (350546)
فهیمیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۰۳:۱۵
متاسفانه رسانه ملی ما که بنابر آنچه گفته شد باید رسالت دانشگاه گونه داشته باشد تبدیل به پایگاهی برای ابلاغ تفکری خاص گردیده که صاحبان آن تفکر هم خود را قیم مردم دانسته و جایگاهی معقول و منطقی برای صاحبان اصلی این سازمان یعنی ملت قائل نیستند و این روش هم توهین به مردم میباشد و نتیجه آن رویگردانی از رسانه خودی و گرایش به سمت شبکه های برون مرزی و بعضا فاسداست . (350527)
123
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۰۷:۳۱
جمله از دل ما بگفتی دمت گرم (350532)
Dr.Mina
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۰۸:۵۹
سالهاست که ما ملت سیاست نخ نمای سیمای میلی رو فهمیدیم و اندک مخاطبینشم اکثرا فقط و فقط بخاطر عدم دسترسی به رسانه های مستقل محدود برنامه های اون رو میبینند.بهر حال جهان سومیم دیگه!!! (350538)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۰۹:۴۱
معلوم نیست چرا همه چیز قابل خصوصی شدن است الا رادیو تلوزیون با صدها میلیارد هزینه به گردن ملت .... (350540)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۰۹:۴۹
عکسی که برای این متن انتخاب کردید مناسب نیست و محبوب بودن منوتو به دلیل بودن اینجور افراد (زن محجبه ای که می خواند) نیست. ثانیا دلیل پر طرفدار بودن منوتو برنامه های مفرح و شاد و آوردن خواننده های معروف و دوست داشتنی است که اصولا در صدا و سیما غیر ممکن هست.
در کل صدا و سیما به نظر من اصلا برایش مهم نیست که منوتو طرفدار دارد چون اگر برایش مهم بود حداقل یک تلاش کوچکی میکرد نه اینکه فقط تهمت و در بری به کارکنان منوتو بگوید. شما فقط برنامه تحویل سال منوتو رو ببینید و با تلوزیون ایران مقایسه کنید. (350542)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۲:۱۰
چندین سال است درکشور سازمانی با پول مردم در برابر اراده مردم فعالیت دارد و بدبختانه هزینه کرد این منابع موانع بی شماری برای مردم و منتخبین مردم ایجاد می کند.و این اقدامات را با عنوان حفظ نظام انجام می دهد.مگر انقلاب و نظام به غیر از خواست اکثریت مردم است.اگر غیر این بود که انقلاب نمی شد. (350551)
سیدمحمد حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۶:۲۵
براستی ک کاشس گوش شنوایی باشد (350571)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۱۷ ۱۶:۵۸
صدا و سیما اکنون سالهاست که شعیف عمل میکنه و به فکر ما نیست (350581)