به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۲۸۰۲۹
تا زمانی که بشار اسد باشد صلح امكان پذير نيست

نیکی هیلی: عزل اسد اولویت آمریکاست

گروه بين الملل: سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای تاکید کرد، تغییر رژیم در سوریه یکی از اولویت‌های دولت ترامپ در این کشور جنگ زده است.
نجات يك كودك از بمباران شيميايي خان شيخون در ادلب
نجات يك كودك از بمباران شيميايي خان شيخون در ادلب
نیکی هیلی، طی مصاحبه‌ای با برنامه "وضعیت کشور" شبکه سی ان ان گفت: شکست تروریست‌های داعش، کاهش نفوذ ایران در سوریه و عزل بشار اسد، از اولویت‌های واشنگتن است. نیکی هیلی در این مصاحبه که شب گذشته پخش شد، گفت: نمی‌توانیم یک سوریه مسالمت آمیز را با حضور اسد متصور باشیم.

نیکی هیلی در اين مصاحبه‌، گفته است تا زمانی که بشار اسد در سوریه در راس قدرت است، پیدا کردن راه‌حل سیاسی برای این کشور جنگ‌زده ممکن نخواهد بود. او افزوده است، در عین حال باید داعش را در هم کوبید و به نفوذ ایران خاتمه داد. خانم هیلی گفته است «در حالی‌که اسد در راس حکومت است، هیچ راهی نیست که بتوان به یک راه‌حل سیاسی در سوریه دست پیدا کرد». نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل، می‌گوید «با نگاهی به اقدامات او، تصور [ایجاد] یک دولت آرام و باثبات، سخت است».

او گفته «در حال حاضر چندین اولویت مطرح است… خارج کردن اسد از قدرت، تنها اولویت نیست. آن‌چه ما قطعا در تلاش برای انجامش هستیم، نابودی داعش است. دوم، ما ایجاد یک سوریه آرام را با حضور اسد، دست‌یافتنی نمی‌دانیم. سوم، باید به نفوذ ایران خاتمه داد و در نهایت به‌سوی یک راه‌حل سیاسی رفت؛ چرا‌که در نهایت این وضعیت (در سوریه) وضعیتی پیچیده است». این سخنان یک روز پس از آن بیان شده که نیکی هیلی تاکید کرده بود: ایالات متحده آماده است دست به اقدامات بیشتری علیه حکومت مرکزی سوریه بزند؛ هرچند امیدوار است که نیازی به چنین چیزی نباشد.

سخنان هيلي در حاليست كه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا موضع محتاطانه‌ای در قبال اسد در پیش گرفته و شنبه تاکید کرد، اولویت اول واشنگتن شکست داعش است. او در برنامه رودررو با ملت سی بی اس تاکید کرد: به محض اینکه تهدید داعش کاهش و یا حذف شود آن زمان می‌توانیم نگاه خودمان را مستقیما به تثبیت وضعیت سوریه متمرکز کنیم. تیلرسون همچنین گفت: ایالات متحده امیدوار است بتواند طرفین را متقاعد کند تا روند تدوین راه حل سیاسی را آغاز کند.او گفت: چنانچه بتوانیم به آتش‌بس در مناطق ثبات در سوریه دست یابیم پس از آن گمان می‌کنم به شرایطی دست یابیم که بشود روند سیاسی مثمر ثمر را شروع کرد.