به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۳۰۲۱۲
انتخاب دوم رای‌دهندگان کیست؟

تازه‌ترين نظرسنجي ايپو؛ آراي روحاني در حال رشد

گروه سياسي: مؤسسه معتبر نظرسنجی ایپو در آمريكا گزارش داد: دو پدیده جالب سه روز اخیر (قبل از اعلام انصراف قاليباف)، یکی افزایش مجدد آرای روحانی و کاهش آرای قالیباف است و دیگری افزایش قابل توجه نسبت کسانی که رای خود را کتمان می‌کنند.

 دو روز پس از آخرین مناظره نامزدها، نظرسنجی ایپو نشان می‌دهد که حسن روحانی فاصله خود را با دو رقیب اصلی اندکی افزایش داده است. در سه روز اخیر ۵۶ درصد از کسانی که می‌گویند:
۱) قطعاً یا احتمالا، در انتخابات شرکت خواهند کرد
۲) به یکی از ۶ نامزد موجود رای‌ می‌دهند؛
حسن روحانی را به عنوان فرد منتخب خود در روزهای اخیر برگزیده‌اند.
پس از او، ابراهیم رئیسی (با ۲۲ درصد) جایگزین محمدباقر #قالیباف (با ۱۹ درصد) شده است.

 پدیده دیگر، رشد نسبت کسانی است که به مرور رای خود را کتمان می‌کنند. از نظر شکلی، بر اساس روند نظرسنجی‌ها، افزایش این عده با کاهش آرای روحانی و قالیباف و همین‌‌طور کاهش نسبت مردد‌ها و پاسخ‌‌های متفرقه سازگار است. یعنی مرددها و کسانی که پاسخ‌های متفرقه می‌دهند به مرور به تصمیم مشخصی رسیده‌اند اما به همراه عده‌ای دیگر که پیشتر نظر مشخصی داشته‌اند، از بیان رای خود سرباز می‌زنند.  خارج از حیطه نظرسنجی و از دیدگاه تحلیلی، می‌توان احتمال داد که با توجه به بالا گرفتن سطح منازعات سیاسی، و افزایش احساس خطر، پاسخگویان مایل به آشکار کردن رای خود نیستند. در این صورت، پاسخ به این پرسش که این تهدید از ناحیه چه نیروهایی است و چه گروه‌هایی از افراد را ممکن است تهدید کند، می‌تواند تا حدی مشخص کند که گروه پنهان کننده رای، بیشتر به روحانی گرایش دارند یا به قالیباف.

انتخاب دوم رای‌دهندگان کیست؟
 در طول یک نه روز اخیر، از مردم سوال شده است که اگر تا روز رای‌گیری نظرشان عوض شود، به چه کسی دیگری رای خواهند داد. اکنون با تجمع داده‌‌ها بهتر می‌توان به این پرسش پاسخ داد که اگر پاسخگویان تا روز رای‌گیری تصمیم‌شان تغییر کند به چه کس دیگری ممکن است رای دهند. 

 نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که رای‌دهندگان به حسن #روحانی بیشتر در رای خود مصمم هستند. به این معنی که ۲۳ درصد آنان می‌گویند اگر به او رای ندهند به کس دیگری رای نخواهند داد.  این ارقام برای قالیباف و رئیسی ۱۶ و ۱۳ درصد است. به علاوه، در حالی که ۲۴ درصد از رای‌دهندگان به روحانی حاضرند به دو نامزد رقیب، یعنی قالیباف و رئیسی رای دهند، ۵۰ درصد از رای‌دهندگان به قالیباف و ۶۱ درصد از رای‌دهندگان به رئیسی حاضرند به نامزد رقیب رای دهند.

 به طور کلی، روحانی در مقابل  ۳۶ درصد از رایی که از رای‌دهندگان قالیباف و رئیسی کسب می‌کند، ۲۶ درصد از رای‌دهندگانش به این دو رای می‌دهند. به عبارتی، خالص موازنه آرای روحانی ۱۰ درصد مثبت است. قالیباف نیز در مقابل ۵۰ درصد از رایی که از رای‌دهندگان روحانی و رئیسی کسب می‌کند، ۵۹ درصد از رای‌دهندگانش به روحانی و رئیسی رای می‌دهند. به بیان دیگر خالص موازنه آرای قالیباف ۹ درصد منفی است.  خالص موازنه آرای رئیسی نیز منفی ۱۰ درصد است. به این معنی که رئیسی در مقابل ۵۱ درصد از رای‌دهندگانش که به روحانی و قالیباف رای می‌دهند فقط رای ۴۱ درصد از رای‌دهندگان به روحانی و قالیباف را به دست می‌آورد.

 به طور کلی، در مقابل ۲۵ درصد از رای‌دهندگان به روحانی که حاضرند به قالیباف یا رئیسی رای دهند، ۳۶ درصد از رای‌دهندگان به قالیباف یا رئیسی حاضرند روحانی را به عنوان نامزد جایگزین انتخاب کنند.  ۱۵ درصد از رای‌دهندگان به روحانی می‌گویند اگر به او رای ندهند به قالیباف رای می‌دهند. در مقابل ۲۰ درصد از رای‌دهندگان به قالیباف می‌گویند اگر قرار باشد به کسی رای دهند، به روحانی رای می‌دهند.

  ۱۱ درصد از رای‌دهندگان به روحانی می‌گویند در صورت رای ندادن به او به رئیسی رای می‌دهند در حالی‌ که ۱۶ درصد از رای‌دهندگان به رئیسی می‌گویند انتخاب بعدی آن‌ها روحانی است.  در مقایسه آرای جایگزین قالیباف و رئیسی مشخص می‌شود که ۴۴ درصد از رای‌دهندگان به رئیسی حاضرند قالیباف را به عنوان جایگزین انتخاب کنند، اما در مقابل، ۳۰ درصد از رای‌دهندگان به قالیباف حاضرند رئیسی را به عنوان جایگزین برگزینند. به عبارتی خالص موازنه تبادل آرای قالیباف و رئیسی ۱۴ درصد به سود قالیباف است.

فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۳:۱۵
در كل هيچ نظرسنجي معتبر نيست ان شاءالله پاي صندوق هاي راي...
شما راي مردمي كه نمي دانند اينترنت چيست ايسپا و ايپو خوردني است يا پوشيدني اما بيكاري، شرمندگي از زن و بچه، كوچك شدن سفره، بي سقفي و ... رانه تنها مي فهمند كه با پوست و گوشت خود لمس كرده اند را دست كم نگيريد
كشاورزان ما مي دانند درختي كه چهار سال ثمر ندهد ديگر ثمر نخواهد داد (352707)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۶:۳۰
اتفاقا درخت های پربار و گرون مثل پسته از سال پنجم میوه میدن. ما نخبگان دانشگاهم (فارق التحصیل مکانیک دانشگاه تهران با معدل 19) برای این به اقای روحانی رای میدیم چون ایشون راه را درست می روند. ما به بیراهه نمیرویم. (352738)
۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ۰۷:۴۲
جناب فارغ‌التحصیل با معدل 19، فارغ‌التحصیل رو اینجوری نمی نویسن (352830)
۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ۰۷:۴۲
جناب فارغ‌التحصیل با معدل 19، فارغ‌التحصیل رو اینجوری نمی نویسن (352831)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۶:۵۷
کسانی که ثمر این درخت رو در 4 سال ندیدند یا کور بودند یا خودشون رو به کوری زدند. (352749)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۰:۱۰
چطور در مورد احمدی نژاد نفهمیدید این مطلب را و دوباره به ایشان رای دادید (352766)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۰:۴۳
ایپو از طریق تلفن و رندوم از همه ایران، هر روز، شهر و روستا نظر سنجی میکنه. قویترین سیستم نظرسنجی موجود است (352769)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۱:۱۵
درختی که بسوزه بدتر از درختیه که میوه نمیده بعضیا بیان میسوزننش (352774)
آرمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۲:۲۴
شما همینایی هستین که واسه احمدی نژاد خودتونو میکشتین الان شده بلای جونتون و همه عوامل انحرافش تو ستاد رئیسی هستن
در ضمن برو یکم مطالعه کن درخت بعد 5 سال ثمر میده .... (352791)
۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ۰۱:۰۸
همه درختها که میوه نمیدن اما همه درختها هوا رو تلطیف میکنن.
حتما شما مثل قالیباف معتقدید باید همه درختها رو قطع کرد تا راه و جا باز بشه؟!!!! (352814)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۵:۲۱
خوبه بدونید که دامین این موسسه فقط چند ماهه ایجاد شده و اکانت توییتر اون هم حدود سه هفته پیش ایجاد شده .
چطور معتبره؟؟؟ (352727)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۰:۴۷
آیپو همون آیپز است و به دلیل تغییر قرارداد با سفارش دهنده قبلی که یک مرکز نظرسنجی و افکار سنجی بین المللی بود همون تیم آیپز با اسپانسر و سفارش دهنده جدید به نام جدید آیپو وارد عرصه نظرسنجی شدن. در دوره قبل تنها نهاد نظرسنجی بود که پیروزی روحانی رو پیشبینی کرد (352770)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۱:۱۵
شما یه موسسه معتبر معرفی بفرمایین (352775)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۲:۳۲
خب چه ربطی داره به ایپو؟؟؟ (352792)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۶:۳۰
ای اقا جواد و فاطمه خانم شما بروید مشکل لوله ترکیده را حل کنید بعد افاضه بفرمایید. (352739)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۶:۵۶
دوستانی که نگران بار ندادن یک نهال چهار ساله اند. چرا در زمان شخم زدن اقتصاد پربار مملکت صدایشان در نمی آمد. اقتصادی که با هزاران زحمت همین کشاورزان زحمت کشی که امروز نام عزیزشان را برای تبلیغات بر سر زبانها انداخته اید سامان یافته بود و در هشت سال چنان نابود شد که قصه سنگ و چاه و نادان را در خاطره زنده میکند. (352748)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۸:۲۹
پای صندوق های رای همه چیز روشن میشه
مردم توی این سه روز تا میتونن تبلیغ کنند و افرادی که قصد رای دادن ندارند رو روشن کنند تا به دکتر روحانی رای دهند . نباید به عقب برگردیم (352755)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۸:۲۹
پای صندوق های رای همه چیز روشن میشه
مردم توی این سه روز تا میتونن تبلیغ کنند و افرادی که قصد رای دادن ندارند رو روشن کنند تا به دکتر روحانی رای دهند . نباید به عقب برگردیم (352756)
1392تا 1400
United States
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۱:۵۴
سلام آدرس سایت نظرسنجی چیه تا شرکت کنیم (352786)
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۲۲:۲۱
کشاورزان ما این را به خوبی میدانند که درخت و درختانی که ۸سال برای نابودیشان اهتمام ورزیده شده است و خشکیده اند ، ابتدا بعد از ۴سال برای رویش دوباره آنها تلاش میکنند و در ۴سال دیگر منتظر ثمره آن مینشینند. (352790)