به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۳۰۴۵۰

پیروزی غیرحماسی

گروه سیاسی: پیروزی حسن روحانی بر رقیب، پیروزی اصول اخلاقی و عقلانی بر اضداد آن است.
ایمان معمار

پیروزی آقای روحانی که بدون شک در نتیجه حداکثر مشارکت سیاسی مردمی رخ داد به هیچ وجه حماسه نبود. چرا که حماسه داستانی با زمینه ی قهرمانی، قومی و ملی است که حوادثی خارق العاده در آن جریان دارد.این حوادث خارق العاده بیشتر منشا غیر طبیعی دارند یا ناشی از غلیان احساسات جمعی یک قوم در هنگام مواجهه با خطراتی است که موجودیت نظام قومی یا ملی را تهدید می کند. شدت احساسات فوران کرده در حماسه چنان حجم گسترده ای دارد که به طور معمول نمی توانند در نثر بگنجند و به همین دلیل اکثر حماسه های مکتوب بشری به صورت منظوم هستند تا بتوانند تداعی کننده هیجان جمعی و تاریخی یک قوم باشند.

یکی دیگر از عناصر اساسی حماسه وجود یک قهرمان انسانی با ویژگی ها و عواطف و افکار و آرزوهای یک ملت است. این شخص تیپ ایده آل و آن چیزی است که ملتی دوست دارند باشند.اما اتفاق 29 اردی بهشت نه تنها یک حماسه نیود بلکه از جهاتی یک "ضد حماسه" بود. چرا که اولا هیچ قهرمان فردی و متجسدی نداشت. حتی خود آقای روحانی نیز قهرمان روز رای گیری نبود. شبکه های اجتماعی نیز با وجود نقش پررنگشان در پیروزی آقای روحانی نمی توانند عامل آن شناخته شوند.دوم آنکه آنچه مردم مردد در مشارکت یا عدم مشارکت را مصمم به رای رادن کرد نه آهنگ های دم دستی و کلیشه ای صدا و سیمای ملی و هیجانات مستتر در احساست ملی و قومی بلکه متاثر از گفت و گو و تعقل و خردورزی بود.

شبکه های اجتماعی که تسهیل گر بستر این گفت و گو بودند مملو از مباحثه های دموکراتیک برای رای دادن یا ندادن بود. مردم ایران در این روز نشان دادند که از جامعه ای "پسامادی " شده اند و کسی نمی تواند با ادبیات احمدی نژادی و وعده های آشکارا دروغ آنان را بفریبد و هرم مازلو برای جامعه ایران به راس خود نزدیک شده است و از طرف دیگر بر خلاف نسل های پیشین خود اصلاحات تدریجی و گام به گام را از هر روش خشونت بار دیگری کارآمدتر می دانند.

پیروز انتخابات ریاست جمهوری اصول گرایی و پیروز انتخابات شورای شهر اصلاح طلبی بوده است. پیروزی حسن روحانی بر رقیب، پیروزی اصول اخلاقی و عقلانی بر اضداد آن است. در حالی که حامیان آقای رئیسی با توزیع شبنامه های آکنده از دروغ در باره سند2030 یونسکو سعی در تخریب چهره ایشان داشتند،" شهردار به زودی سابق تهران" با دروغ گویی سعی در انحراف افکار عمومی از وضعیت شهرداری تهران داشت و حتی عده ای با دیدن عدم تاثیر این نوع مواجهه در نهایت سعی کردند تا با دروغ بستن به زندگی شخصی ریاست جمهوری پیروز انتخابات باشند و آراء غیرحلال جمع کنند اما در نهایت این مردم بودند که نشان دادند فرهنگ بر هر آنچه بی فرهنگی است پیروز است.

ربنای شجریان بر آن خواننده مبتذل زیرزمینی ارجح است. دریده دهنان و زشت کلامانی همچون عباسی و رائفی پور جایگاهی ندارند و نیکوسخنانی همچون رنانی و زیباکلام بیشتر مورد استقبال جامعه هستند و در نهایت آنها که همچون سید خندان و محصورین به اصول انسانی و اخلاقی پایبندند همیشه پیروز میدان اند.

از طرفی رویگردانی مشارکت کنندگان در انتخابات شورای شهر از لیست امید و استقبال آنان از فعالین جامعه مدنی نشان داد که اصلاح طلبان اگر به زودی زود سعی در ترمیم ساختارهای حزبی و تشکیلاتی خود نکنند به سرعت به سرنوشت رقیبان اصولگرای خود مبتلا می شوند. اصلاح طلبان با عدم شفافیت در سازوکار انتخاب لیست امید باعث رویگردانی مردم از آنان شدند تا نشان دهند این روش نمی تواند جامعه مدنی و غیرتوده ای مردم را به خود جلب کند.

در شب های قبل از انتخابات با وجود حل نشدن مسائل سال 88 و دو قطبی شدن شدید فضای سیاسی درگیری قابل توجه و گسترده ای بین هواداران دو طرف به وجود نیامد. این نشان دهنده سطحی از بلوغ سیاسی و تساهل و مداراست که کمتر در خاورمیانه دیده میشود

از فردا نویت شدیدترین نقد ها به دولت حسن روحانی است. ایشان میبایست پاسخ انتقادهای وارد شده بر نظام بانکی و یا فسادهای نست داده شده به برادر خویش را بدهد. ایشان باید مشخص کند سهم زنان از کابینه چه قدر است. ایشان باید جواب انتقادهای فراوان فعالین محیط زیستی را به طرح های انتقال آب و جنگل زدایی و ...بدهد و در نهایت ایشان می بایست جواب دهها نقد کوچک و بزرگ دیگر را که اول از همه از سوی جامعه مدنی ایران مطالبه می شود بدهد و به این فکر کند که جامعه مدنی ایران دیگر قوی تر از آن است بتواند گذشته را فراموش کند.