به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۳۰۵۴۴
مردم دیگر نمی‌پذیرند به آن‌ها توهین شود

بزرگترین بازنده انتخابات، وزارت کشور بود

روزنامه بهار
حماسه 29 اردیبهشت و پیروزی چشم‌گیر حسن روحانی با آمدن نتایج انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور و پیروزی خیره کننده لیست امید اصلاح‌طلبان در قریب به اتفاق شهرهای بزرگ مانند تهران مشهد و... و همچنین بسیاری دیگر از شهرهای کوچک و روستاها کامل شد. این دو پیروزی مهم در دو انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری و شوراها بهانه گفت‌وگویی شد با محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و عضو جدید شورای شهر تهران از لیست امید. او در این گفت‌وگو با اشاره به راهی که مردم در پیش گرفتند و منجر به پیروزی اصلاح طلبان و اعتدالیون در 29 اردیبهشت شد،  این راه را منشعب از عدم پذیرش توهین از جانب ملت دانست. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
***
* ارزیابی شما از دو انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم چیست و مهم‌ترین دلایل حماسه آفرینی مردم در روز 29اردیبهشت و اعتماد دوباره به راه اصلاحات و اعتدال را در چه می‌دانید؟
در خصوص انتخابات پرشور روز جمعه معتقدم بعد از انتخابات سال 92 و حوادث تلخ سال 88 که آسیب‌های جدی به بدنه اجتماعی و نهادی سیاسی کشور وارد کرد، جامعه ایرانی و همه نهادهای سیاسی، اجتماعی، مدنی و جریان درون حاکمیت توانستند مسیر خود را انتخاب و مشکلات گذشته را‌ترمیم کند. مهمترین اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ داد، انتخابات سال 92 بود، ملت در آن سال راهی را برگزید و در انتخابات جمعه نیز دوباره تکرار آن راه را بلند‌تر از گذشته فریاد زد. جامعه ایران نشان داد که در یک مسیر درست قرار گرفته است و تلاش می‌کند تا اگر نظر و تصمیمی دارد آن را از طریق صندوق رای اعلام کند؛ معتقدم بعد از انتخابات 92 و انتخابات 94 مردم تهران تصمیمشان را به عنوان یک الگوی رفتاری برای کل کشور قرار دادند. زمانی که مردم یک تصمیم و یک راه را انتخاب می‌کنند، نمی‌شود با آن مقابله کرد بلکه باید آن را پذیرفت؛ ما این روند را حتی در انتخابات مجلس خبرگان که یک انتخابات کاملا سنتی بود نیز شاهد بودیم که در پی آن مردم توانستند چهره‌های مانند مصباح یزدی و آیت‌اله یزدی را از مجلس خبرگان خارج کنند.

* دولت در چهار سال گذشته با موج فزاینده‌ای از تهمت‌ها و تخریب‌ها مواجه بود، چرا با این همه مردم باز هم به روحانی آری گفتند؟
دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته بخش وسیعی از توان خود را معطوف به آوار برداری از ویرانه‌ای گذاشت که در 8 سال پیش از روی کار آمدنش پدید آمده بود ولی بسیار بي‌انصافانه از جانب رقبای سیاسی نه تنها برای ساخت کشور همراهی نشد بلکه با حجم گسترده‌ای از تخریب و تهاجم مواجه شد. موج تخریب و تهاجمی که با استفاده حداکثری جریان رقیب از رسانه‌ها از جمله صداوسیما برای ضربه زدن به کابینه دولت یازدهم همراهی می‌شد اما همین امر از آگاهی مردم نکاست زیرا مردم در انتخاب راهشان مصمم بودند و توانستند راه را از بیراهه تشخیص دهند.  دادن وعده‌های عجیب و غیرقابل باور مانند پرداخت یارانه، ایجاد یک میلیون شغل در سال، از سوی برخی از کاندیداها و استفاده‌ی ابزاری از احساسات مذهبی مردم! نشان داد که مردم تصمیم خودشان را گرفته‌اند و حاضر نیستند توهین به خودشان را بپذیرند. تصمیم اخیر مردم ما نشان داد که ایران به کشورهای توسعه یافته شباهت بسیاری دارد. مردم دیگر نمی‌پذیرند به آن‌ها توهین شود، به همین دلیل مسیر و راه درست را در انتخابات اخیر انتخاب کردند.

* برخی شنیده‌ها از انتقاد‌های شما به روند برگزاری انتخابات در روز جمعه حکایت داشت، دلیل این مسئله چه بود؟
معتقدم بزرگترین بازنده این انتخابات وزارت کشور بود که نتوانست آرا ی مردم را جمع‌آوری کند. اینکه مردم ما ساعت‌ها برای رای دادن در صف رای گیری بیاستند جای تاسف بسیاری دارد. چرا باید در جمع آوری رای مردم هم ناکارآمد باشیم؟ من بارها دیده‌ام که مثلا برخی حتی حاضر نیستند برای گرفتن نان گرم 20 دقیقه در صف نانوایی بایستند! اما در روز جمعه مردم بیش از 5 ساعت در صف‌های طولانی منتظر ماندند تا رای و تصمیم خودشان را اعلام کنند. قطعا این چیزی جز استقامت و بزرگی مردم ما نیست. 29 اردیبهشت همانند انتخابات خرداد 76 هیچگاه از یاد مردم پاک نخواهد شد.

* نتایج انتخابات شورای شهر تهران نیز بالاخره روز گذشته اعلام شد و لیست امید در تهران که شما نیز یکی از 21 نفر این لیست هستید به صورت 100درصدی به شورای پنجم شهر تهران راه یافت. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟
 با توجه به روندی که از سال 92 و 94 آغاز شده به نظر می‌رسید که این روند قابل تکرار باشد. البته آن چیزی که ما را دچار ابهام کرد، تخلف آشکار و گسترده‌ی همراهانی بود که نامشان در لیست نبود و بداخلاقی‌های بسیاری انجام دادند. با توجه به اینکه همه نامزدهای اصلاح طلب انتخابات شورای شهر تعهد داده بودند به نظر نهایی شورای سیاست گذاری تمکین کنند، اما لیست‌های جعلی بسیاری را منتشر کردند که اسامی خودشان را در آن نوشته بودند، با این همه اما مردم به خرد جمعی اصلاح طلبان و همچنین تایید این روند از سوی رئیس دولت اصلاحات تمکین کردند و این چنین باشکوه به اعضای لیست امید چه در تهران و چه بسیاری دیگر از شهر‌های بزرگ و کوچک اعتماد کردند.

* روز گذشته آقای چمران در خصوص برگزاری این انتخابات و همچنین لزوم بازشماری صندوق‌های انتخابات شورای تهران سخن گفت. آیا به نظر شما این واکنش ایشان درست است؟
آقای چمران اگر به عملکرد10 ساله خودشان نگاهی بیاندازند حتما متوجه دلایل شکستشان خواهند شد.

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۲:۰۲
به نظر شما چرا وزارت کشور هنوز نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به تفکیک استان ها اعلام نکرده؟! (353105)
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۵:۰۶
بلاخره حرمتها حفظ باید گردد . (353120)
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۲:۲۷
در تأیید صحبت ایشان مبنی بر نا کارامدی وزارت کشور برای جمع آوری رأی مردم ؛باید بگویم :بعضی از مردم حتی در روستاها بزرگ وشهرهای کوچک هم نتوانستند علیرغم اینکه مدتها در صف ایستادند ،رأی بدهند.شاید مهم ترین علتش حذف مجریان باسابقه انتخابات سنوات قبل که غالبا از فرهنگیان بودند واستفاده از مجریان بی تجربه که غالبا از آشنایان کارمندان بخشداری ها بودند. (353108)