به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۳۰۸۲۲

"چین" اولین میزبان کالاهای ایرانی

گروه اقتصادي: مروری بر آمارهای رسمی گویای آن است که در اولین ماه سال جاری همچنان کشور چین علاوه بر واردات، در حوزه صادرات نیز پرچم‌دار بوده و بیشترین صادرات ایران به سوی این کشور است.
"چین" اولین میزبان کالاهای ایرانی
به گزارش ایسنا، تا پایان فروردین ماه سال جاری بیش از ۱۰۶ کشور جزو بازارهای صادراتی ایران بوده‌اند که از این میان کشور چین به تنهایی ۲۴.۹۰ از سهم وزنی و ۲۲.۵۹ از ارزش صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. بدین ترتیب این کشور با واردات بیش از دو میلیون و هفت هزار تن کالا اولین مقصد صادراتی ایران بوده که ارزش صادرات این کشور بیش از ۶۱۴ میلیون و ۹۹۵ هزار دلار بوده است.پس از چین، امارات متحده عربی دومین مقصد صادراتی ایران بوده که واردات آن از ایران بالغ بر یک میلیون و ۳۸۵ هزار تن بوده و ۱۷.۱۹ وزن کالاهای صادراتی ایران به مقصد این کشور عرب‌نشین بوده است. ارزش صادرات به این کشور نیز بالغ بر ۴۹۶.۵۲ دلار بوده است که در مجموع ۱۸.۲۴ سهم صادراتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
در میان کشورهای همسایه نیز عراق با واردات بیش از یک میلیون و ۵۲ هزار تن کالا از ایران سومین بازار بزرگ صادراتی ایران محسوب می‌شود که فروردین ماه سال جاری در مجموع از نظر وزنی ۱۳.۰۶ از صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. ارزش واردات به این کشور نیز بالغ بر ۳۸۸.۲۶ میلیون دلار بوده که در مجموع ۱۴.۲۶ ارزش کل صادرات کشور را در بر می‌گیرد.
هند چهارمین مقصد صارداتی ایران است که طی فروردین ماه سال جاری نزدیک به ۷۸۰ هزار تن کالا از ایران وارد کرده و در مجموع ۹.۶۸ از وزن صادرات ایران به این کشور اختصاص یافته است. از نظر ارزش نیز صادرات ایران به هند رقمی حدود ۲۴۵ میلیون دلار بوده است که ۹.۱۱ ارزش کل صادرات کشور را در بر می‌گیرد.
جمهوری کره پنجمین مقصد صادراتی ایران است که  بالغ بر ۳۲۹ هزار تن واردات داشته و در مجموع ۴.۹ از وزن صادرات کشور به سمت کره رفته است. از نظر ارزش نیز ۱۵۳ میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده که ۵.۶۳ از کل صادرات ایران را در بر می‌گیرد.
افغانستان به عنوان ششمین بازار صادراتی ایران نیز طی فروردین ماه نزدیک به ۳۹۹ هزار تن کالا از ایران وارد کرده و ۴.۹۵ درصد از صادرات ایران مربوط به این کشور همسایه می‌شود البته از نظر ارزش حجم صادرات به این کشور رقمی معادل ۱۴۷ میلیون و ۳۸۸ هزار دلار بوده است که ۵.۴۱ کل ارزش صادرات ایران را در بر می‌گیرد.
ترکیه نیز به عنوان هفتمین مقصد صادرات ایران طی فروردین ماه بالغ بر ۲۸۱ هزار تن واردات داشته  و از نظر وزنی ۱.۴۲ از کل صادرات ایران به این کشور همسایه بوده است. از نظر ارزش مالی نیز صادرات به این کشور ۱۱۳ میلیون و ۷۵۶ هزار دلار بوده و در نهایت ۴.۱۸ درصد از کل صادرات کشور را در بر می‌گیرد.
تایلند هشتمین بازار صادراتی ایران است که طی اولین ماه سال جاری بالغ بر ۲۸۱ هزار تن کالا وارد کرده و در مجموع ۳.۴۹ درصد از وزن کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. البته حجم مالی صادرات به این کشور معادل ۱۰۷ میلیون و ۶۷۱ هزار دلار برآورد شده که ۳.۹۵ ارزش صادرات ایران می‌شود.
ژاپن نهمین بازار صادراتی ایران بوده که بالغ بر ۱۷۸ هزار تن واردات داشته و ۲.۲۱ درصد از وزن صادرات کشور مربوط به ژاپن می‌شود. از نظر ارزش دلاری نیز ۷۰ میلیون و ۷۰۸ هزار دلار حجم صادرات به این کشور بوده که ۲.۶ درصد از کل ارزش صادرات کشور را شامل می‌شود.
پاکستان  به عنوان دهمین بازار صادراتی ایران شناخته شده که ۱۶۵ میلیون و ۵۶۵ هزار تن واردات از کشور داشته و در مجموع ۲.۵ از وزن صادرات کشور به این کشور همسایه روانه شده است. از نظر ارزش نیز ۴۶ میلیون و ۷۴۱ هزار دلار یعنی معادل ۱.۷۲ درصد از کل ارزش صادرات کشور در ارتباط با این کشور بوده است.همچنین کشورهای ترکمنستان، سنگاپور، عمان، تایوان و کنیا در رده‌های یازدهم تا پانزدهم جدول صادرات ایران قرار گرفته‌اند و در مجموع در فروردین ماه سال جاری ۸۷.۶۴ درصد از وزن و ۹۲.۲۲ درصد از ارزش صادرات ایران مربوط به این پانزده کشور بوده است.
در مجموع ایران در اولین ماه سال جاری بالغ بر هشت میلیون تن صادرات داشته است که ارزش آن معادل دو میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار می‌شود.