به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۳۳۹۴۴
اولین فیلم سینمایی مهران مدیری طوفان به‌پا کرد

رکوردشکنی در ساعت پنج عصر

مرجان یگانه پرست- روزنامه بهار
مهران مدیری در همه این سال‌ها چه برای تلویزیون برنامه‌سازی کرده و چه برای شبکه خانگی، یا وقتی خواننده شد و در عرصه موسیقی فعالیت کرد و حتی وقتی دوباره به تلویزیون بازگشت،  این بار مجری برنامه‌ای محبوب و مبتکرانه شد، در همه این تجربه‌ها رکوردشکن بود و همیشه در صدر. چرا؟ آیا می‌توان فاکتوری غیر از محبوبیت و نفوذ کلام برای او که چهره‌ای محبوب و سرشناس است، در نظر گرفت؟ او در اولین تجربه سینمایی اش آن هم در پنجاه سالگی باز هم رکوردشکن شد و فیلمش در فروش و اکران رکورد‌های بی‌سابقه‌ای را به نام خود ثبت کرد. مدیری در طی تمام دوران کاری اش یکی از خبرسازترین‌ها بوده است.
***
خبرساز به دلیل اعلام ساخت اولین فیلم
زمانی که مهران مدیری بعد از مدت‌ها دوری از تلویزیون و قطع همکاری مشترک به عنوان مجری در برنامه ابتکاری و متفاوت «دورهمی» حضور پیدا کرد، تلویزیون در دوران افول خود به سر می‌برد و حضور یک چهره مطرح می‌توانست در جذب تماشاگر بی‌اندازه اثرگذار باشد. مدیری بعد از ساخت برنامه «در حاشیه» دوباره به خانه اول خود یعنی تلویزیون بازگشته بود اما بازگشتی پر حاشیه! برنامه «درحاشیه» مجموعه‌ای بود که جامعه پزشکی را به چالش می‌کشید اما با وجود استقبال مردمی، خودش با واکنش‌های پزشکان دچار چالش شد. این مجموعه با تهدید به تجمع از سوی سازمان نظام پزشکی روبه رو شد اما چندی بعد مدیری در برنامه «دورهمی» به عنوان مجری حضور یافت و نقدهای اجتماعی اش را از سر گرفت. او که با اجرای برنامه «دورهمی» دوباره مطرح شده بود و امید به حضور او در تلویزیون داشت قوت می‌گرفت، دربرنامه «هفت» خبر ساخت اولین فیلمش را اعلام کرد و درباره ادامه سریال‌سازی اش گفت: «حوصله ندارم. خیلی وقت است که حالم خوب نیست. یک نوع دگردیسی نیاز است برای‌ترک تلویزیون و سینمای خانگی به سمت سینما می‌روم و سالانه یک یا دو سینمایی خواهم ساخت. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شده‌ام. اصلاً دیگر دوست ندارم و ارضایم نمی‌کند.»

اقدام برای ساخت اولین فیلم
مهران مدیری که 17 سریال تلویزیونی، 5سریال شبکه خانگی و دو تاک شو در کارنامه کاری اش به ثبت رسانده بود، بالاخره در اوج‌گیری دوباره اش در شبکه نسیم از قاب تلویزیون و البته با حمایت جدی سرمایه‌گذار برنامه «دورهمی» یعنی «اول مارکت»، اعلام کرد که اولین فیل سینمایی اش را می‌سازد. همین اعلام هم کافی بود تا موانعی را جلوی پای مدیری بگذارد و نبود مجوز کارگردانی و مجوز ساخت فیلمش از سوی مسئولین دنبال شود. کمی بعد از اعلام مدیری در برنامه «هفت» ، نشست خبری فیلم سینمایی او با عنوان «ساعت ۵ عصر» در ۴ شهریورماه در هتل هما با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. مهران مدیری در ابتدای این نشست درباره چگونگی رسیدن به سوژه «ساعت ۵ عصر» گفت: من ۸ سال بود که تصمیم داشتم فیلم سینمایی بسازم اما هر بار به دلایلی نمی‌شد. این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه ایده این فیلم برای سه سال پیش است، بیان کرد: قصه «ساعت ۵ عصر» روایت کننده مشکلاتی است که برای همه ما در تهران پیش می‌آید ولی گویی ما به آنها عادت کرده‌ایم و همواره با آنها زندگی می‌کنیم. وی افزود: این فیلم ما را متوجه می‌کند که پیرامون ما چه اتفاقاتی می‌افتد. همانطور که در برنامه «هفت» گفتم شخصیت اصلی این فیلم فردی است که باید تا ساعت ۵ عصر از یک نفر امضا بگیرد اما یک سلسله اتفاقات عجیب و غریب می‌افتد که البته عجیب و غریب هم نیست. این فیلم یک نقطه صفر تا صد دارد که به ما نشان می‌دهد چگونه اتفاقات بزرگتر می‌شود. این را هم باید بگویم که خیلی از اتفاقاتی که برای شخصیت اصلی می‌افتد اجتناب ناپذیر است.

نشست خبری فیلم او که با حضور اصحاب رسانه و حاشیه سیگار کشیدن مدیری در جلسه همراه بود، توجه مسئولین سازمان سینمایی را برانگیخت و نبود مجوز کارگردانی و ساخت آن را مطرح کردند.
ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در آبان ماه سال 1395 بعد از نشست پرحاشیه فیلم «ساعت پنج عصر» اعلام کرد: در جلسه‌ای تذکر لازم را دادیم که یک فیلم سینمایی زمانی آغاز می‌شود که مجوز ساخت آن صادر شده باشد. هر چند طبیعی است که فیلمسازان مقدماتی را فراهم کنند ولی اینکه این چنین پر سروصدا درباره یک اثر خبررسانی شود آن هم پیش از آنکه اقدامی قانونی صورت بگیرد، کمی خارج از رویه‌ای است که ما در سینما داریم. او با بیان اینکه این مسئله به سازندگان فیلم تذکر داده شده و آن‌ها هم پذیرفته‌اند، گفت: با این حال امیدواریم در جلسات آتی تکلیف پروانه ساخت این فیلم هم مشخص شود.

بزرگ‌ترین اکران خصوصی در تاریخ سینمای ایران
مراسم اکران خصوصی «ساعت 5 عصر» اولین فیلم بلند سینمایی مهران مدیری 28 تیر ماه در پردیس کوروش برگزار شد. این مراسم در حالی برگزار شد که یکی از پرستاره‌ترین اکران‌ها بود. مدیری در این مراسم میزبان طیف وسیعی از اهالی هنر، رسانه و سیاست و ورزش بود. در ابتدای این برنامه علی اوجی روی سن آمد و بعد از خوش‌آمدگویی گفت: من تابه‌حال این تعداد آدم را یکجا ندیده بودم و واقعاً باعث خوشحالی است که همگی امشب در کنار هم به تماشای اولین ساخته مهران مدیری خواهیم نشست. مهران مدیری به عنوان میزبان در این مراسم ابراز داشت: امشب بزرگ‌ترین اکران خصوصی در تاریخ سینمای ایران رقم خورده و هنرمندی نیست که‌ در میان ما نباشد. این‌ اتفاق شگفت‌انگیز است و همه‌، بر من منت گذاشتید.

مدیری افزود: به جرات می‌گویم که امشب میزبان 95 درصد از اهالی سینما، تئاتر، تلویزیون و رسانه هستیم، من نمی‌توانم نام تمام ۶۳۰ مهمان هنرمند این مراسم را بخوانم، اما چند اسم را باید نام ببرم؛ ازجمله آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور، بهمن فرمان آرا، حسین علیزاده و همایون شجریان که‌‌ای کاش حال استاد شجریان خوب‌ بود و اینجا بودند که‌ روی چشم ما جا داشتند.او در پایان هم گفت: سه نفر هستند که به طرز شگفت‌انگیزی دلم می‌خواست امشب بودند و مطمئنم در همین اطراف و در کنار ما هستند؛ علی معلم، افشین یداللهی و عارف لرستانی.  دکتر محمدباقر نوبخت، بهمن فرمان آرا، حسین علیزاده، عادل فردوسی پور، همایون شجریان، سالار عقیلی، رضا عطاران، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، آزیتا حاجیان، رویا تیموریان، مهتاب کرامتی، حسین پاکدل، عاطفه رضوی، بهروز افخمی، علی انصاریان، بزرگ‌مهر حسین پور، بیتا فرهی، آزاده صمدی، امیر جعفری، شهره سلطانی، کوروش تهامی، علی صالحی، پرستو صالحی، چنگیز جلیلوند، مژده لواسانی، فرزاد حسنی، سروش جمشیدی، برزو ارجمند، بهاره کیان افشار، شیلا خداداد، علی اوجی، نرگس محمدی، الناز حبیبی، بهروز افخمی، مرجان شیرمحمدی، امیر ژوله، رامبد جوان، همایون ارشادی، مجید مظفری، سامان مقدم، سامان سالور، محمد سلوکی، علی ضیا و برخی از چهره‌های حاضر در این اکران بودند.

همه رکوردهای فروش اولین فیلم مدیری
فیلم «ساعت پنج عصر» نخستین ساخته سینمایی مهران مدیری در روز جمعه 30 تیرماه به اکران عمومی درآمد. این فیلم سینمایی در نخستین روز با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد و در نتیجه این استقبال رکوردهای تازه‌ای به نام مدیری ثبت شد. اکران رسمی «ساعت پنج عصر» از روز جمعه سی‌ام تیر ماه آغاز شد و در این روز بنا به اعلام علی سرتیپی پخش‌کننده فیلم، رکورد فروش آنلاین بلیت یک فیلم سینمایی، تعداد سانس‌های نمایش و همچنین میزان فروش در روز افتتاحیه همگی به نام ساخته مدیری ثبت شد. تعداد سانس‌های نمایش: تمام سانس‌های این فیلم در سینماهای تهران برای روز جمعه (30 تیرماه) به صورت اینترنتی پیش فروش شدند و اتفاق جالبی از این نظر رخ داد. ناگفته نماند که در پردیس سینمایی کوروش 40 سانس به این فیلم اختصاص داده شد. به گفته علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران که پخش فیلم مدیری را هم برعهده دارد، درباره تعداد سانس‌های فیلم «ساعت 5 عصر» توضیح داد: اولین اکران «ساعت 5 عصر» هفت صبح بود و ما در طول روز بیشتر ساعت‌هایی که پیک اکران نیست و بقیه فیلم‌ها فروشی ندارند را برای این فیلم استفاده کردیم. ضمن اینکه به دلیل خرید اینترنتی این فیلم و پر شدن سالن‌ها، بسیاری از کسانی که برای تماشای «ساعت 5 عصر» حضوری به سینما مراجعه می‌کنند با پر بودن سالن‌ها بلیت فیلم‌های دیگر را می‌خرند و این خود به فروش فیلم‌های دیگر کمک می‌کند.
میزان فروش در روز افتتاحیه: این فیلم در روز نخست نمایش براساس اعلام سرتیپی در تهران ۴۵۰ میلیون و در شهرستان‌ها ۲۵۰ میلیون تومان فروخت تا در نهایت با مجموع فروش ۷۰۰ میلیونی رکورد فروش روز نخست نمایش را از «سلام بمبئی» که ۶۰۰ میلیون فروخته بود، بگیرد و به نام خود ثبت کند. مدیری در نخستین روز نمایش فیلم خود با مخاطبان در سینماهای کوروش و قدس همراه بود. رکورد رزرو آنلاین سینماها: تا این لحظه بیش از 300 میلیون تومان خرید اینترنتی بلیت داشته است تا رکورد رزرو آنلاین سینماها را بشکند. رکوردی که پیش از این در اختیار فیلم «گشت 2» و «سلام بمبئی» بود. باید دید با فروش بقیه سینماها فیلم مهران مدیری آیا می‌تواند رکورد فروش اولین روز سینمای ایران را هم جا به جا ‌کند یا خیر.

رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما؟
با توجه به رکوردهای بی سابقه‌ای که تاکنون فیلم مدیری از آن خود کرده است، پیش بینی می‌شود فیلم «ساعت 5 عصر» رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را هم بزند. این در حالی بود که اکران بهار و تابستان امسال پر از فیلم‌های مفرح، کمدی و پرستاره‌ای بود که همگی هم فروش خوبی در گیشه داشتند. امسال عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بین چند فیلم کمدی در رفت و آمد بود و رقابتی سنگین بین این فیلم‌ها در جریان بود. در ابتدای سال این رقابت بین دو فیلم «گشت 2» و «خوب، بد، زشت» بود. فیلم هایی با ستاره‌های محبوب و داستانی طنازانه که در این رقابت «گشت 2» پیش افتاد. با اکران «نهنگ عنبر2» این رکورد جابه جا شد و شادی وصف ناپذیر عوامل فیلم «گشت 2» را که فکر می‌کردند مثل بولدوزر از روی فیلم «خوب، بد، زشت» پیمان قاسمخانی گذشته اند، بی نتیجه ماند. اما به نظر می‌رسد حتی موفقیت‌های چشمگیر فیلم «نهنگ عنبر2» با حضور ستاره‌های محبوب و قصه پرکشش هم تاب مقابله و رقابت با محبوبیت فردی مهران مدیری نداشته باشد. احتمال این که «ساعت 5 عصر» ، پیروز این رقابت سنگین شود و رکوردی دیگر یعنی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از آن خود کند، دور از ذهن نباشد.