به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۳:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۳۵۶۱۳
ليستي كه ميليون‌ها ايراني در آن قرار دارند؛

سيماي وطني هزاران ممنوع‌التصویر دارد اين دو هم روي آنها!

سيماي وطني هزاران ممنوع‌التصویر دارد اين دو هم روي آنها!
گروه ورزشی: برخي از سايت‌هاي خبري نوشته‌اند كه محمد مايلي كهن و مهدي مهدوي‌كيا دو پیشکسوت پرسپولیس به دلیل حمایت از مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی (كه اين دو هم به دليل بازي كردن در يك تيم اروپايي مقابل يك تيم اسراييلي، ممنوع التصوير شده‌اند!!) ممنوع‌التصویر شدند!!

نكته اول اينكه طبق اين رويه، اگر كيروش زير بار فشارها نرود و اين دو را كه جزو تركيب ثابت تيمش هستند را در بازيهاي آينده در تركيب قرار داده به زمين بفرستد يك معضل!! جديد براي پخش تلويزيوني فوتبال تيم ملي  به معضلات قبلي افزوده خواهد شد زيرا هم گزارشگر بازي بايد نام آنها را سانسور كند هم لحظاتي كه توپ به آنها رسيد يا گلي به ثمر رسانده و يا از زمين تعوبض شوند، پخش زنده قطع و همچون لحظاتي كه هم اكنون در هنگام پخش زنده مسابقات واليبال و فوتبال در خارج از ايران، دوربين‌ها تصوير تماشاگران خانم را نشان مي دهد، صحنه تكراري نشان بدهد!

از سوي ديگر اصل اين خبر، مخدوش است زيرا اگر منظور، ممنوع التصويري در سيماي جمهوري اسلامي است كه اين موضوع امري معمولي است زيرا اين رسانه همواره موضوعات سياسي را به موضوعات هنري، ورزشي و ... در آميخته و عملا تصوير صدها فعال سياسي،‌ هنري، ورزشي را حتي اگر مسووليت‌هايي هم داشته باشند را نشان نمي‌دهد.

براي مثال آيا تا به حال شما تصوير كدام يك از چهره‌هاي شاخص سياسي اصلاح‌طلبان همچون سعيد حجاريان، محمدرضا خاتمي، محمدرضا تاجيك، استاد مجتهد شبستري، و ... را در سيماي جمهوري اسلامي ديده‌ايد؟ اگر هم براي دقايق يا لحظاتي از آنها تصويري پخش شده براي مذمت و منحرف دانستن، جيره خواري استكبار و ... يا نهايتا پخش اعترافات آنان در مقابل دوربين هاي تلويزيون بوده است! همچون دادگاه متهمان سياسي اعتراضات سال 88 و آوردن برخي از آنها به صدا وسيما براي اقرار به گناه و توبه كردن!

دايره تنگ، انحصاري و سليقه‌اي صداوسيما حتي تصاوير و نام  بسياري از فعالان مذهبي و حتي مراجع منتقد شيعه همچون مرحوم آيت الله منتظري، مرحوم آيت الله طاهري اصفهاني، مرحوم آيت‌الله شريعتمداري و ... و يا در حال حاضر مراجعي چون آيت‌الله صانعي، آيت‌الله بيات زنجاني و ... را در ليست ممنوعه خود دارد.

به اين ليست سياه مي‌توانيد صدها و بلكه هزاران چهره‌ قديمي و كنوني عرصه سياست، و همچنين عرصه هنر، موسيقي، سينما (براي مثال مرحوم محمدعلي فردين، همه خوانندگان و بازيگران سابق سينما و ... كه پس از انقلاب اسلامي در ايران ماندند و بعضا به فعاليت هاي خود در چهارچوب قوانين جمهوري اسلامي ادامه دادند)، فرهنگ و ورزش و .... را در سيماي جمهوري اسلامي ديده‌ايد؟

از سوي ديگر اصولا در نوع نگرش حاكم بر صداوسيماي جمهوري اسلامي، اكثريت مردم ايران هم در طول روزهاي معمولي سال، ممنوع‌التصويرند به جز مقاطعي همچون انتخابات و يا راه‌پيمايي سالانه 22 بهمن. براي مثال مصاحبه تصويري با بانواني كه از منظر صداوسيما بدحجاب ناميده مي‌شوند فقط در همين چند مناسبت خلاصه مي شود و در بقيه روزهاي سال هيچگاه چهره، تصوير و يا مصاحبه‌اي از آنان نمي بينيد زيرا ممنوع التصويرند!

در حال حاضر تنها افرادي كه رسما توسط قوه قضاييه ممنوع‌التصوير هستند و رسانه ها از چاپ تصوير آنان منع شده‌اند عبارتند از:
1- حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي (رييس جمهور سابق)
2- مهندس ميرحسين موسوي (نخست وزير سابق جمهوري اسلامي)
3- حجت الاسلام مهدي كروبي (رييس سابق مجلس شوراي اسلامي)
جالب اينكه سيما، در برخي برنامه‌هاي سياسي خود به اين دستور قضايي هم بي توجهي كرده و تصاويرشان را (عمدتا براي تخريبشان) پخش مي‌كند!

لذا اگر موضوع ممنوع‌التصويري مهدوي كيا، مايلي كهن، شجاعي و حاج صفي صحت هم داشته باشد امري عادي در ممنوع التصويري در تلويزيون است و نه ديگر رسانه‌هاي كشور همچون مطبوعات، سايت‌ها و خبرگزاري‌ها. به عبارت روشن‌تر بايد گفت: صدا و سيماي وطني هزاران ممنوع‌التصویر دارد اين چند نفر هم روي آنها! و در خاتمه طرح يك سووال ضروري به نظر مي‌رسد: در دنياي ديجيتالي امروز به جز ايران در كدام كشور ديگر مي‌توان شبيه چنين قوانين نانوشته‌اي همچون ممنوع التصويري را مشاهده كرد؟! و اصولا آيا واژه تركيبي «ممنوع التصويري» را به خودي خود مي‌توان معنا كرد؟ ممنوع‌التصويري آن هم در هزاره سوم؟

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ۱۷:۳۶
عجب تحلیلی بود. واقعا همینطوریه. صدا و سیما همواره در اختیار 5 تا ده درصد طیف اصولگرایان تندرو و هوادارانشونه. عجب حكایتیه! مردم در انتخابات رای می دهند اما صدا و سیما همواره تریبونه شكست خوردگان هستش! (355242)
مهرداد
United Kingdom
۱۳۹۶/۰۶/۰۳ ۱۸:۰۶
جالبه که به حکم ممنوع التصویری نفراتی که نام بردید و عنوان کردید ممنوع التصویرند توجهی وجود ندارد همه رسانه ها و سایتهای داخلی خصوصا در ماههای اخیر از آنها خبر می دهند و تصویر منتشر می کنند. (355243)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ۱۴:۰۸
صدا و سیمای میلی و بی مخاطبب (355251)
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ ۲۰:۱۸
......

اینها خودشون میدانن که رسانه اشان فقط ببینندگان خاص
خودشون رو دارن

یک اصلاح طلب از شهر اصلاح طلبان خرم آباد (355254)