به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۱۳۸۳۲
جالب است؛ شاه بخشیده، وزیر نمی بخشد!

فرهنگ: با کلیدروحانی قفل خانه‌‌امان را باز مي‌کنيم

گروه هنري: داریوش فرهنگ، کارگردان نام‌آشناي سینمای ایران، دل پردردی از روندهای فرهنگی جاری در کشور دارد. او مي‌گوید بیش از ۲ سال است سینماگران در پی حل مسئله خانه سینما هستند و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده اند. نایب رئیس کانون کارگردانان ایران، ضمن تشکر از برخورد خردورزانه پلیس مي‌گوید خانه سینما دوم، مکانی موهوم و غیر قابل قبول است که شمقدری و دوستانش برای اینکه جایگاهی برای فردای خود ایجاد کنند آن را علم کرده اند. داریوش فرهنگ همچنین تاکید کرد در زندگی اش نه آدم خودی بوده و نه آدم غیر خودی، اما تمام تلاشش را کرده که آدم بیخودی نباشد.
فرهنگ: با کلیدروحانی قفل خانه‌‌امان را باز مي‌کنيم
داریوش فرهنگ در گفت و گو با سايت خرداد با اشاره به اینکه تمام اقدامات لازم برای حل مسئله خانه سینما انجام شده اظهار داشت: حدود ۲ سال است که درگیر این داستان هستیم و هر اقدامی که فکرش را بکنید برای حل این قضیه انجام دادیم اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده. اما اینجا سوالی که پیش مي‌آید اینست که خانه سینما چه کرده است که بسته شده است؟ غیر قانونی عمل کرده است؟ عملی خلاف قانون انجام داده است؟ فعالیت غیر عرفی انجام داده، کار سیاسی کرده؟ متاسفانه روندی که در پیش گرفته شده که قابل پذیرش نیست، اقداماتی انجام شده و یک خانه سینمای دوم موهومی ایجاد شده است البته برخی از دوستان سینمایی ما هم ساده لوحانه فریب خورده اند و گمان کردند که مي‌توانند با استفاده از این خانه سینمای دوم جایگاهی برای خود دست و پا کنند.البته آنها در ابتدا نمی دانستند که اصلا این خانه سینمای دوم نمی تواند یک صنف باشد، چرا که در قانون شرکت‌ها شما نمی توانید دو شرکت با یک نام داشته باشید، در واقع این خانه سینمای دوم، یک انجمن فرهنگی است، نه یک صنف.

فرهنگ همچنین با اشاره به این ضرب المثل که شاه بخشیده، وزیر نمی بخشد، گفت: خیلی جالب است، حال که آقای احمدی نژاد رضایت داده و گفته این اقدام، کار غلطی است، آقای شمقدری و وزارت ارشاد مخالفت مي‌کنند. داریوش فرهنگ در این گفتگو ضمن تشکر از برخورد موقر نیروی انتظامی افزود: پلیس خرد به خرج داد که دخالت نکرد، که اگر مي‌کرد اشتباه نابخشودنی مرتکب مي‌شد. من واقعا از نیروی انتظامی تشکر مي‌کنم که منطقی و معقول برخورد کردند و نوع نگاهشان به این اتفاق به نحوی بود که هنرمندان و مردمی که آنجا حضور داشتند به پلیس به چشم دوست نگاه کردند و به گمان من این اتفاقی نیکی است.

نایب رئیس شورای مرکزی کارگردانان همچنین با تقدیر از عملکرد اعضای هیئت رئیسه خانه سینما گفت: در این بیست سالی که من با خانه سینما همکاری داشتم، فعالیت کردم و آشنایی داشتم، هیچگاه چنین مجموعه توانمندی را کنار هم ندیده بودم. فرهنگ با اشاره به عکسی که از او در حال باز کردن قفل در رسانه‌ها منتشر شده گفت: من با کلید آقای روحانی قفل خانه سینما را باز کردم اما نمی دانستم که پشت این قفل، حصارها و قفل‌ها و پلمب های دیگری هم هست. این کارگردان با سابقه سینمای ایران با رد این شایعه که این یک بازی از سوی دولت است ادامه داد: من فکر نمی کنم این یک بازی باشد که مثلا آقای احمدی نژاد بگوید مشکلی نیست و بعد آقای شمقدری با هماهنگی ایشان مخالفت کند، من گمان مي‌کنم این افراد با علم به اینکه روزهای پایانی دولت است، مي‌خواهند برای آینده خود شغلی دست و پا کنند و و جایگاهی برای آینده خود ایجاد نمایند.

فرهنگ همچنین با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن تلاش‌ها افزود: با تلاش هایی که از سوی سینماگران و همچنین رسانه های مسئولی چون شما انجام پذیرفته حتما این اتفاق خواهد افتاد و مشکل خانه سینما حل خواهد شد. با توجه به هوای گرم امروز اقدام تحسین برانگیزی که انجام شد این بود که شاهد بودیم بسیاری از دوستان آمده بودند و ما را تنها نگذاشتند، اگر این جمعیت نبود مطمئن باشید که خانه سینما را مصادره مي‌کردند، من عمیقا باور دارم اگر همین حمایت‌ها ادامه یابد ما در آینده نزدیک موفق به بازپس گیری خانه سینما مي‌شویم.

فرهنگ با اشاره به اینکه ما امروز جمع شده بودیم که انتخابات شورای صنفی را برگزار کنیم گفت: ما امروز آمدیم دیدیم همچنان ساختمان پلمپ است و رفع پلمب نشده است و چیزی که امروز شاهد بودیم اخبار متنقاض مختلفی بود که هر لحظه از معاونت سینمایی، از وزارت ارشاد و ... مي‌آمد. داریوش فرهنگ همچنین اعلام کرد با اشاره به اینکه انسان باید تلاش کند بیخودی نباشد اظهار داشت: من در طول عمرم هیچگاه آدم خودی نبودم، همچنین هیچ وقت هم آدم غیر خودی نبودم اما تمام تلاشم را کرده ام بیخودی نباشم. این دوستان معدود سینمایی ما هم که فریب خورده اند، باید سعی کنند به جای اینکه آدم کسی باشند و با استفاده از رانت‌ها فیلم سازی کنند، با کمک های دولتی و بودجه های آنچنانی فعالیت کنند، سعی کنند سالم کار کنند، بدون حمایت دولتی فیلم بسازند نه با استفاده از رانت و کمک های آنچنانی. داریوش فرهنگ همچنین در پایان با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکل خانه سینما، افزود: عصر مونولوگ تمام شده است و امروز آغاز عصر دیالوگ است، با تلاش و همکاری که رسانه‌ها و سینماگران انجام مي‌دهند این مشکل به زودی حل خواهد شد.

۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۶:۱۲
ايشالا همه چي درست ميشه البته حال کردم شمقدري اينکارو کرد 3 ساي احمدي نژاد تعطيلش کرد به اسم وزيرش اما اين دقيقه نودي ميخاست با اسمه خودش باز کنه (92934)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۶:۱۴
ما هم به اين كليد خيلي دل خوش كرديم ! فقط اميدوارم به قفل بخوره !! (92936)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۶:۱۷
بهار چرا نمی ذاری واسه بعضی خبرها نظر بدیم؟؟من می خوام بدونم کی به آقای عسکراولادی گفته ایشون باید پادرمیونی کنه؟چندروز یه بار هی یه چیزی می گه.به ایشون بفرمایید توبه فرمایان چرا خود توبه کم تر می کنند؟؟؟؟؟ (92940)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۹:۵۶
من اصلا خبر ع.ا. رو نخوندم
ترجیح می دم روی حرفای این و امثال این کلیک نکنم و بازدید و اهمیت عرایضشون رو افزایش ندم...
از اولش هم برام مشخص بود که خرشون که از پل بگذره حرفاشون به اصلشون نزدیک تر میشه... (93012)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۱:۲۹
بهار جان دلیلی نداره خبرایی که مجبورین کادر نظراتش رو ببندین و کاملا برامون قابل درکه رو تو سایت قرار بدین!چرا که هم عموما ارزش خوندنو ندارن و هم اینکه کاملا یک طرفه هستن و عذاب آور!!!

یکی از تفاوت های اصلی بین اندیشه اصلاح طلبی با اصول اقتدارگرایی همینه که ما فکر میکنیم نباید خبری باشه که در مورد اون نشه نظر داد و یا نقدش کرد! اصولا زیاد اهل خط قرمز تراشی نیستیم. (93040)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۲:۲۳
آفرين ... همين آقا گفت
موسوي و كروبي سران فتنه هستند
باز گفت موسوي و كروبي سران فتنه نيستن

باز گفت موسوي و كروبي بايد از حصر در بيان ...

باز گفت بايد توبه كنن !!!

بابا چقدر رنگ عوض ميكنين ؟؟؟

فقط به فكر مقاصد خودشون هستن و بس ! (93059)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۱:۵۴
چون خودشونو بي گناه مي دونند و بقيه رو دشمن و منافق و فتنه گر و گناهكار و خس و خاشاك و ..... چقد اسم داريما :) (93046)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۶:۵۴
تورو خدا به آقای مسجد جامعی بگید شورای شهر رو ول نکنه ما باید شهردار اصلاح طلب داشته باشیم.... وزارت فرهنگ رو حالا یه نفر دیگه قرار می دهیم (92956)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۰:۵۳
چرا شما تهرانيها اينقدر همه چيزها را واسه خودتون ميخاين؟ چرا فكر ميكنيد كه ايران فقط تهرانه؟ چرا ؟ مگه بقيه شهرستانهاي ايران جزوكشور نيستند كه اينگونه صحبت ميكنيد؟ ( نه اقاي مسجدجامعي بايد توشورا بنونه!) هرايراني هرجاي ايران حق داره از محاسن كساني مانند جناب مسجدجامعي بهرمند باشه مگر ماها تواين هشت سال زجر نكشيديم؟ چرا حالا كه قراره بهتربشه خوبا فقط واسه شما بمونند؟ چرا ؟ (93030)
علی
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۷:۰۱
آقای فرهنگ بهتر است به جای اینکه از هیئت مدیره دفاع کنند از آنها بپرسند که چرا با تعلل و اهمال در اصلاح اساسنامه و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و همچنین معرفی صنوف به وزارت ارشاد باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی شدند (92962)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۸:۰۱
عدم استفاده از عارف در پست معاون اولی به هیچ عنوان قابل قبول نیست (92970)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۱:۱۷
مهم اینه طرف اصلاح طلب و دلسوز باشه چه عارف باشه چه جهانگیری چه نهاوندیان (93037)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۸:۰۲
احداث نمازخانه در مجتمع‌های تجاری شیراز الزامی است.

احداث نمازخانه در مجتمع‌های تجاری شیراز الزامی استمدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز بر ضرورت احداث نمازخانه در مجتمع های بزرگ تجاری و سالن های پذیرایی بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد.
http://www.shirazna.ir/news/49977 (92971)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۸:۱۶
احمدی نژاد ازین مدل حرفا و رفتارا زیاد داره آقای فرهنگ زیاد جدی نگیرید! (92975)
حمید
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۸:۲۶
اقای شریفی نیا،اقای حیائی،خانوم شاکردوست و ...هستین تا بخونین که اقای فرهنگ درموردتان چه حرفهایی زدن؟؟؟تامل کنین و با دوستان و همکارتون یک صدا باشین تا رفع پلمپ کنن. (92978)
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۱۸:۳۱
هنرمندان عزیز کشورمان همانند آقای فرهنگ با این حرکت خود میتوانند به جامعه و مردم درس تعهد و ایستادگی در مقابل رفتارهای غلط را بیاموزند قطعا این حرکت میتواند کلید بسیاری از قفلهای باشد که امروز بر سرنوشت ملت ما زنده شده است قطعا این حرکت حرکتی است سرنوشت ساز باید به هنرمندان عزیز کشورم که در این حرکت بی تفا وت نبودند تبریک گفت مانند بسیاری ازاقشارجامعه نسبت به سرنوشتشان بی توجه هستند این است حرکت انسانی و این است حرکتی که نسلهای آینده را نجات خواهد داد و نص صریح قرآن کریم و امامان (ع) هم بر اینگونه بودند است. (92981)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۴/۲۸ ۲۰:۱۰
اميدوارم درب اين سراي فرهنگي و هنري با دستان توانمند يه هنر دوست گشوده بشه و روسياهي به الناز خانم و امين خان و اكبراقا و محمدرضا خان و ............ برسه به اميد روزي كه كشور متمدن ما مانند تمام كشور هاي دنيا به مسايل اجتماعي به عنوان مساله اصلي توجه بشه و ديگر شاهد تبر برريشه فرهنگ ايراني نباشيم (93017)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۰:۵۷
کمی صبر کنید... ان شاا... با حضور دولت جدید، روند دموکراسی در کشور در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت. (93102)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۰۳:۴۶
انشاا... (93134)