به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۴۱۷۱۵
گفتگو با سخنگوی حزب اتحاد ملت در ارتباط با اعتراضات اخیر

نارضایتی‌ء‌ها؛ زخمی که باز شد

روزنامه بهار: پس از شکل گیری اعتراضات چندوقت اخیر برخی عملکــردهای مسئولین در مواجهه با معترضان مخاطب انتقادها قرار گرفته است. از فیلترینگ تا برخوردهای امنیتی با دانشجویان و... مورد اعتراض بسیاری از مردم و فعالان اصلاح‌طلب قرارگرفت و با آنکه حق اعتراض از سوی برخی ارکان حاکمیت و مسئولین به رسمیت شناخته شد اما در عمل و برای طرح مسالمت آمیز خواسته‌ها و مطالبات مردم راهی گشوده نشد. در گفت‌وگو با حسین نورانی‌نژاد، سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بر آن شدیم تا چرایی این اتفاقات را جویا شویم و ارزیابی او در ارتباط با عملکرد مسئولین در مواجهه با اعتراضات اخیر را مورد پرسش قرار دادیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانید.
***
 اعتراضات و حوادث اخیر را ناشی از چه مسئله‌ای مي‌دانید؟ نارضایتی داخلی و یا دشمن خارجی؟
اعتراضات اخیرکاملا بر بستر نارضایتی‌هاي داخلی، گله‌ها و انتقادات مردم اتفاق افتاد. ممکن است نیروهای دیگر و اپوزیسیون خشونت گرا با سواستفاده از وضعیت موجود بر موج اعتراضات سوار شوند و بهره‌برداری‌هاي خاص خود را انجام دهند اما باید بدانیم سر منشا این حوادث چیزی جز انباشت نارضایتی در طول زمان نیست. این نارضایتی‌ها مي‌تواند اقتصادی، سیاسی واجتماعی باشد که حالا با شروع این تظاهرات‌ها نیز به نوعی زخم باز کرده است. نباید فراموش کرد در بحث اعتراضات اخیر مورد محسوس، هدف گذاری تخریب دولت بود. از برخی تریبون‌هاي رسمی خارج از دولت به خصوص صدا و سیما برداشت مي‌شود که تلاش جریان رقیب دولت، برای تقلیل اعتراضات به موضوعات صرفا اقتصادی و فتنه خواندن دیگر شعارها و مطالبات است و نشان مي‌دهد جریان‌هاي رقیب داخلی هدف گذاریشان، تخریب دولت از قبل اعتراضاتی است که مخاطب آن‌ها صرفا دولت نیست. چه بسا این افرادو جریان‌ها نقش پررنگ تری در نارضایتی عمومی مردم داشته باشند.
واکنش حاکمیت و در درجه نخست دولت را در موضوع اعتراضات چگونه ارزیابی می کنید؟
دولت تنها مخاطب اعتراضات نبوده و در نتیجه تنها نهادی هم نیست که باید پاسخگوی وضعیت کنونی باشد. تا امروز ما موضع محکم و روشنی از سوی دولت مشاهده نکرده‌ایم جز همان سخنرانی روزهای اول رئیس جمهور. آن سخنرانی نکات مثبتی در خود داشت از جمله این که معترضان را از مردم برشماردند. باید دید چه مسئولیتی بر دوش چه نهادی است تا در آن نقاط تلاش برای رسیدن به مطالبات مردم افزایش یابد. برخی اقدامات کوتاه مدت هستند و برای آرام کردن فضای ملتهب جامعه و مردم انجامشان الزامی است. برای مثال در موضوع لایحه بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی مي‌تواند کمک کند تا مقداری از مطالبات جامعه در این باره عملی شود و مردم متوجه شوند که به آن‌ها و درخواست‌هایشان توجه وجود دارد.
دولت چه اقدامات کوتاه مدتی را برای بهبود فضای جامعه مي‌تواند انجام دهد؟
از اقدامات کوتاه مدت دیگری که دولت مي‌تواند از طریق بازوی امنیتی‌اش، وزارت اطلاعات کمک کند این است که هرچه سریع‌تر بازداشت شدگانی که بعید است بحث تشکیلاتی و وابستگی به خارج از کشور داشته باشند را آزاد کند و مانع از بد‌تر شدن زخم و فاصله‌ای باشد که میان مردم و دولت در حال ایجاد است. در کنار این مسئله دولت باید بررسی و تحقیق کند که تا چه میزان در نارضایتی‌ها و ناامیدی‌هاي جامعه سهم دارد و به ترمیم ایرادات خود بپردازد. به عنوان نمونه در ماجرای انتخاب وزرای دولت دوازدهم و معرفی کابینه، آقای روحانی کمتر از سطح انتظاراتی که در زمان انتخابات ایجاد کرده بود، ظاهر شد. مردم انتظار انتخاب گزینه‌هاي بسیار بهتری نسبت به این انتخاب‌هاي آقای رئیس‌جمهور داشتند و این توقع از رفتار خود آقای روحانی شکل گرفته بود. ایشان بعد از انتخابات یک گردش به راست محسوس چه در بحث گفتمانی و چه در بحث رفتار داشتند. بهتر است این مسائل در نظر دولت بیاید و گامی در راستای تحقق خواست جامعه برداشته شود. از جمله دیگر اقداماتی که دولت باید به سرعت عملی کند، تلاش وزیر علوم برای آزادی دانشجوهای بازداشت شده مي‌باشد. در موضوعات اقتصادی نیز باید گام‌هاي مهمی برداشته شود. تیم اقتصادی دولت در سطحی دیده نمی‌شود که بتواند تغییرات جدی ایجاد کند و تجدید نظر در انتخاب‌ها مي‌تواند مردم را به آینده خوش‌بین‌تر کند.
روز گذشته یک نماینده مجلس از بازداشت پیشگیرانه برخی افراد سخن گفت. ارزیابی شما از این سخن چیست و نهادهای امنیتی باید چه رفتاری در شرایط فعلی داشته باشد؟
اصل امنیت یک اصل ضروری است. ما نباید شاهد تخریب اموال عمومی و یا برخی رفتارهای مشاهده شده در تظاهرات‌ها باشیم. طبیعی خواهد بود که نیروهای امنیتی در صدد رفع این مشکلات برآیند اما این که شکل این مدیریت چگونه باشد به نظر مي‌آید از جمله بخش‌هايي که بین وعده‌ها و عمل دولت تفاوت جدی وجود دارد همین بخش امنیتی است. بخشی از مديريت امنيتى به دولت بازمی‌گردد و بخشی نیز به نیروهایی خارج از دولت. وقتی بین گفتار و عمل دولت در بحث امنیتی تعارض وجود داشته باشد خود باعث شکاف بیشتر میان دولت و هوادارانش خواهد شد و در شرایط کنونی این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست. لازم است دولت با تجدیدنظر در این باره درصدد رفع کدورت‌ها برآید و از طرف دیگر نقش دولت در اداره نهادی امنيتى که به نام دولت تمام مي‌شود، افزایش یابد.
پس از فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام اعتراضات زیادی متوجه دولت شد. آیا این فیلترینگ ضروری بود و نتایج آن را چطور می بینید؟
از افتخارات آقای روحانی که در زمان انتخابات سرش را بالا مي‌گرفت و از آن سخن مي‌گفت، بحث فضای مجازی بود. همینطور این فضا کمک بسیاری به ایشان در راستای رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری کرد. اگر قرار باشد این فضا مسدود شود، یک شکست جدی در کارنامه دولت دوازدهم ثبت خواهد شد. نکته جدی دیگری که باید درباره آن اندیشه کرد عدم لزوم این فیلترینگ است. کسی که بخواهد از این فضا برای آشوب یا مشابه آن استفاده کند نهایتا با یک فیلترشکن این کار را مي‌کند ولی دود اصلی این فیلترینگ به چشم مردم عادی خواهد رفت و این موضوع اصلا به نفع حاکمیت نخواهد بود.