به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۸ ساعت ۲۲:۳۶
کد مطلب : ۱۴۲۵۸۱

موسسات بی‌اعتبار و لزوم صراحت روحانی

موسسات بی‌اعتبار و لزوم صراحت روحانی
محمد توکلی- روزنامه بهار
قصه پر غصه موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به مراحل حساسی رسیده است و پس از تسویه حساب نسبی با ۹۸درصد سپرده‌گذاران حالا نوبت سپرده‌گذاران کلان رسیده است. سپرده‌گذارانی که ظاهراً دیگر نسبتی با مردم کوچه و بازار که هست و نیست خود را در میدان «بی اعتبارها» باخته‌اند ندارند و پای کسانی در میان است که شخصیت حقوقی سابق یا اسبق‌شان بر شخصیت حقیقی امروز آن‌ها غلبه دارد.

به موازات بررسی «طلب مشکوک» آنان دیگر زمان آن رسیده است که پشت پرده موسسات مالی بحران آفرین هم برای مردم روشن شود و مشخص شود که اینان با کدام پشتوانه توانستند این بحران بزرگ را در سه سطح اقتصادی، سیاسی و امنیتی پدید بیاورند. تقلیل این موضوع به اعتراضات سپرده‌گذاران خرد این موسسات مالی نوعی فرار از پاسخگویی است، در نتیجه لازم است مسئولان و رسانه‌ها حالا و پس از تسویه حساب نسبی با اکثریت سپرده‌گذاران به سراغ اصل مطلب بروند.

در چند روز گذشته حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور از هزینه دادن رییس‌جمهور روحانی در مسیر برخورد با «نزولخواران تسبیح به دست و پینه بر پیشانی» خبر داد که در پشت صحنه «موسسات بی اعتبار» قرار داشتند. او معتقد است «جز روحانی کسی جربزه و جسارت جمع کردن این بساط کثیف را نداشت»
این روایت مشاور رییس‌جمهور روحانی از پشت صحنه برخورد با بی‌اعتبارها با واکنش منفی رییس قوه قضاییه همراه شد. آقای آملی لاریجانی معتقد است که آنچه این چهره بسیار نزدیک به حسن روحانی روایت کرده است «قضاوت خلاف واقع» بوده است.

درباره آنکه از صفر تا صد ماجرای پر پیچ و خم موسسات مالی و اعتباری مجاز و غیرمجاز چه بوده است و قضاوت غیر خلاف واقع در این زمینه چیست شاید راهی جز صراحت رییس‌جمهور روحانی نیست. او نزدیک‌ترین فرد به این پرونده است و بنا بر نشست‌هایی که با مقامات ارشد نظام در اواخر دولت یازدهم در این زمینه داشته است حل‌وفصل این پرونده پیچیده را پیگیری کرده است. به نظر می‌آید که لازم است این بار حسن روحانی صریح باشد و یکبار برای همیشه برای مردم و مسئولان تمام آنچه در این پرونده بوده و هست را مطرح کند، شاید نشست خبری رییس‌جمهور که ظاهراً در آینده‌ای نزدیک است زمان خوبی برای این صراحت و صداقت باشد.

 

د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۰۹ ۰۸:۵۰
برداشت از خزانه براي پرداخت بدهي بدهكاران بزرگ چه منطقي دارد جز مجبوركردن دولت در ماجراي پرداخت- اين افتضاح فقط در كشور ما رخ داده است لابد براي پرداخت 120هزار مليارد معوقات هم برنامه ريزي بايد كرد كه از خزانه پرداخت شود (357867)