به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۱۴۲۷۸۳
برانکو چرا به کمیته اخلاق دعوت شده است؟

مارکوپلوهای اوکراینی یا دعوا با کی‌روش؟

محمد سررشته‌داری
روزنامه بهار
گرشاسبی در حالی خبر از حضور برانکو در کمیته اخلاق برای مارکوپلوهای اوکراینی می‌دهد که یک سال از آن ماجرا گذشته و بعید به نظر می‌رسد که برانکو را بابت چیزی که بارها توضیح داده خواسته باشند آن هم در روزهای قدرت و موفقیت این مربی، برخی منابع خبری می‌گویند برانکو برای دعوا نکردن با کی‌روش در آستانه جام‌جهانی به کمیته اخلاق دعوت شده است، به هر حال هر دو گزارش پیش روی شماست. اگر چه گرشاسبی مدیر مجموعه پرسپولیس اعلام کرده که ایوانکوویچ به خاطر خرید اوکراینی‌ها برای پرسپولیس به کمیته اخلاق دعوت شده و می‌رود تا توضیحاتی در این رابطه داشته باشد اما به نظر می‌رسد کمیته اخلاق بیش از اوکراینی‌ها در مورد درگیری‌های این مربی با کی روش است که او را احضار کرده و می‌خواهد در این رابطه بحث داشته باشد تا در آستانه جام جهانی خیالش از این مربی کروات راحت باشد و راه را برای کی روش باز کند.
با این حال نگاهی داریم به ماجرای اوکراینی‌ها در پرسپولیس  که مثل مارکو‌پلو آمدند و پس از انتقادهای زیاد باشگاه آنها را برگرداند و البته هزینه زیادی هم روی دست پرسپولیس ماند.
بگو کمیته اخلاق ورود کند
مرد همه‌کاره و پشت‌پرده باشگاه پرسپولیس آن روزها مصاحبه‌ای انجام داد که در آن بار دیگر به صراحت از خواست برانکو برای جذب بازیکنان اوکراینی صحبت کرد.
ترکاشوند که گفته می‌شد نقل‌وانتقالات باشگاه و آمدن اوکراینی‌ها با تصمیمات او در فصل قبل انجام ‌شد و در ماجرای بازیکنان بنجل اوکراینی پایش همچنان گیر است و جذب این دو بازیکن از سوی او با شک و شبهه مواجه است، گفت: «برانکو اوکراینی‌ها را برای پرسپولیس خواست و ما آنها را جذب کردیم.»
در همین حال تمام صحبت‌های ترکاشوند به گوش برانکو رسید و بنا به گفته اطرافیان برانکو آنها به سرمربی پرسپولیس توصیه کردند اگر در این‌باره مصاحبه کرد، بگوید که بهتر است کمیته اخلاق به پرونده اوکراینی‌ها ورود کند تا مردم و فدراسیون فوتبال متوجه اصل ماجرا شوند.همان روزها سایت باشگاه پرسپولیس که بابت این دو خرید زیر فشار بود مصاحبه ای منتشر کرد از مدیر برنامه‌های این دو اوکراینی: «مدیربرنامه‌های دو بازیکن اوکراینی با بیان اینکه قرار است یک شفاف‌سازی انجام بدهد، گفت: وقتی پرسپولیس در اوکراین بود، من هم در اوکراین حضور داشتم. به خوردبین گفتم اگر بتوانم در بحث معرفی چند بازیکن کمکی کنم، بسیار خوشحال می‌شوم. خوردبین گفت تصمیمات در این رابطه توسط برانکو گرفته می‌شود. من هم دو بازیکن به برانکو معرفی کردم که در تیم متالیست خارکوف اوکراین بازی می‌کردند. البته به خاطر شرایط حاکم بر کشور اوکراین این تیم منحل شده است اما من شناخت خوبی از فوتبال اوکراین و این فوتبالیست‌ها داشتم.مدیربرنامه‌های دو بازیکن اوکراینی افزود: برانکو به من گفت فرصت بدهید که ماجرا را بررسی کنم و این موضوع نیز امری کاملا طبیعی است. البته به خاطر نزدیکی دو کشور اوکراین و کرواسی، برانکو شناخت کاملی از وضعیت داشت. سرمربی پرسپولیس بعد از بررسی‌هایش با من تماس گرفت و گفت بروم و با مسئولان باشگاه صحبت کنم. قرار شد بازیکنان اوکراینی بعد از اتمام اردوی اوکراین به تهران بیاند و به تیم اضافه شوند.»
گران و بی کیفیت
موضوع بعدی به شرایط مالی قرارداد این دو بازیکن مربوط می‌شود. ارزش فنی آنها تا حدود زیادی با توجه به آمار رسمی و نیمکت‌نشینی و سکونشینی‌های پیاپی مشخص شد، اما این طرف ماجرا، مبلغ قرارداد پلی‌یانسکی و پریمیوف نیز قابل توجه است. باوجود اینکه آنها یک سوم فصل را از دست دادند، پلی‌یانسکی در پایان لیگ شانزدهم باید 900 میلیون تومان از پرسپولیس می‌گرفت و پریمیوف نیز 840 میلیون تومان! این پول یا از بیت‌المال به جیب این دو بازیکن نیمکت‌نشین پرداخت شد – یا می‌شود و یا از طریق مشارکت هواداران پرسپولیس در سامانه پیامکی که پول این همکاری، به صورت ماهانه به قبض تلفن‌همراه طرفداران تیم سرخپوش پایتخت اضافه شده یا می‌شود.
رستوران دار دلال
درباره چگونگی پیوستن اوکراینی‌ها به پرسپولیس حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شد. گفته می‌شود پرسپولیس در اوکراین در هتلی اردو زده که خارج از شهر بوده و آنها برای صرف نهار و تمرین کردن مدام هتل را ترک کرده و مسافتی را طی می‌کردند و این موجب خستگی بازیکنان بوده است، چون در هتل غذای حلال وجود نداشته و در رستورانی غذا صرف می‌کردند که مالک آن ایرانی بوده و همان فرد هزینه‌های اردوی اوکراین را متقبل شده و در جذب بازیکنان اوکراینی هم یک پای ماجرا بوده است.
این فرد با صاحب رستوران‌های «پ» در ایران ارتباط داشته و به این ترتیب در جذب اوکراینی‌ها دو رستوران دار دخیل بوده اند. یکی از این رستوران دارها با یکی از دلال‌های معروف با نام «م» ارتباط دارد. درباره این دلال معروف حرف و حدیث‌های زیادی درباره چگونگی انتقال بازیکنان و درصدهای بالایی که از آنها گرفته و بازیکنان را تحت سیطره خودش قرار می‌دهد وجود دارد. این دلال با تیم‌های اوکراینی ارتباطاتی داشته و زمینه جذب این بازیکنان را فراهم کرده است. اما این دلال تمایلی به عنوان شدن نامش ندارد و نمی‌خواهد کسی بداند در این نقل و انتقال نقش دارد و به این ترتیب سعی می‌کند کاملا مخفیانه  کار خود را انجام دهد، با این وجود رسانه‌ها پی به قضیه بردند و از «م» به عنوان عامل اصلی انتقال این بازیکنان یاد می‌شود که دو رستوران دار هم او را همراهی کردند. در این میان برخی  معتقدند عناصر دیگری هم در این قائله ذی‌نفع هستند که از اشاره به نام آنها به سبب جایگاهشان معذوریم.
در واقع با اینهمه خبر ناجور عجیب نیست که برانکو به کمیته اخلاق احضار شده باشد اما نکته اصلی اینست که چرا اینقدر دیر؟
آیا فرضیه دوم در مورد درگیری‌های این مربی با کی روش در آستانه جام جهانی دلیل اصلی دعوت برانکو به کمیته اخلاق بوده است؟
برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پر‌‌‌‌سپولیس علیه تصمیم کارلوس کی‌‌‌‌‌‌روش مبنی بر استراحت دادن به ملی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشان موضع گرفته و شمشیرش را برای همتای پرتغالی‌اش از رو بسته است. دعوای برانکو و کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روش بر سر مواضع ملی و باشگاهی است؛ هر دو حق دارند و نمی‌توان به تصمیم هیچ کدام خرده گرفت.
درگیری برانکو با کی روش
ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از اردوی تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی و دیدار دوستانه با مقدونیه و قرقیزستان، کارلوس کی‌‌‌‌‌‌روش دستور داد که ملی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشان شاغل در باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایرانی با تیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود تمرین نکنند و پس از پانزده روز استراحت دوباره به اردوی تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی بروند و بدنسازی پیش فصل را زیر نظر کادرفنی تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی  انجام دهند؛ دستوری که مطابق با توصیه فیفا بود تا بازیکنان در طول یک فصل نفس‌گیر مصدوم نشوند.
فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل، خواسته کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روش را در قالب یک نامه به باشگاه‌ها ابلاغ کرد و آنها با هم جوابی که حاکی از مخالفت باشد، ندادند. این در حالی بود که برخی مربیان مثل برانکو ایوانکوویچ هنوز کارشان را برای فصل جدید شروع نکرده بودند و شاید از درخواست کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روش بی اطلاع بودند.
یک مربی مانند برانکو حق دارد در شروع فصل و هنگام بدنسازی، بازیکنانش را – تمام بازیکنانش را – در اختیار داشته باشد و از طرفی منافع تیم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی و بازی‌های مهم پیش‌رو به ویژه دیدار برابر قطر و چین حکم می‌کند که در درخواست کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روش اجرا شود. ملی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشان در فصل استراحت لیگ در اردو بودند و وقتی برای استراحت نداشتند و طبق منطق به حق کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روش در صورت شروع تمرین با باشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود ممکن است، دچار مصدومیت شوند.
موضع گیری شدید برانکو علیه تصمیم کی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روش زمانی شکل گرفت که پر‌‌‌‌سپولیسی‌ها برای انجام تست پزشکی پیش فصل به مرکز جنجالی «ایفمارک» رفته بودند. آن جا بود که صدای اعتراض برانکو بلند شد و ماجرای جدیدی برای فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل ایران شروع کرد که هنوز هم نگرانی بابت ادامه آن وجود دارد، کی‌روش هم آن روزها اعلام کرد که این برنامه قبلا به باشگاه‌ها ابلاغ شده و برانکو و دیگر مربیان باید از آن اطلاع می‌داشتند، نمی‌توان مدام برنامه‌ها را به هم ریخت.
مارکوپلو‌ها یا دعوای برانکو و کی روش؟
حالا اما در نزدیکی جام جهانی هستیم و بیم آن می‌رود که با شروع لیگ قهرمانان آسیا دوباره بحث و درگیری ایجاد شود و کی‌روش  باز هم استعفا بدهد، در واقع جناب تورک و رفقا شاید در حال برنامه ریزی و مدیریت هستند تا این مربی مقابل کی روش دوباره قرار نگیرد که این البته اتفاق بدی نیست تنها ایرادش اینست که اعلام می‌کنند- گرشاسبی اعلام می‌کند – که یک سال بعد از ماجرای مارکوپلوهای اوکراینی  کمیته اخلاق برانکو را برای توضیح در مورد آنها خواسته است که برخی منابع خبری آن را رد می‌کنند.  باید دید خروجی این جلسه چیست؟