به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۷ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۱۴۳۹۴۳
مخالفان از حمله شیمیایی به غوطه خبر می‌دهند

بمباران غوطه شرقی مجددا آغاز شد

لاوروف: شبه‌نظامیان حومه دمشق مشمول توافق آتش‌بس نیستند
گروه بین‌الملل: علیرغم قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر برقراری آتش بس در غوطه شرقی در حومه دمشق، بمباران این منطقه روز دوشنبه نیز ادامه یافت و جان اعضای یک خانواده ۹ نفره را گرفت.
بمباران غوطه شرقی مجددا آغاز شد
همزمان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد شبه‌نظامیان و مخالفان مسلح حاضر در غوطه شرقی و نیز ادلب که وی از آنها با عنوان تروریست نام برد، مشمول توافق آتش‌بس نیستند. رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران هم دیروز شنبه در واکنش به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش بس ۳۰ روزه در سوریه گفت که ما و سوریه به قطعنامه آتش بس پایبند خواهیم بود اما حومه دمشق که در اختیار تروریست‌هاست مورد آتش بس نیست و پاکسازی آنها ادامه خواهد داشت.

مخالفان از حمله شیمیایی به غوطه خبر می دهند
 کارکنان بخش بیمارستانی در غوطه گفته اند که ۱۸ آسیب دیده این حمله با گاز سمی کلر مورد مداوا قرار گرفته اند و یک کودک جان باخته است. مسئولان بیمارستانی در غوطه شرقی می گویند چندین نفر بواسطه تماس با گاز کلر دچار آسیب دیدگی شده اند و یک کودک نیز جانش را از دست داده است.
این مسئولان گفته اند که برخی آسیب دیدگان و رانندگان آمبولانس ها گفته اند که بعد از یک انفجاد بوی گاز کلر منتشر شده است. کارکنان بخش بیمارستانی گفته اند ۱۸ آسیب دیده این حمله با گاز سمی مورد مداوا قرار گرفته اند و اکسیژن به آنها وصل شده است. با این حال وزارت دفاع روسیه قبل از اعلام این حمله با گاز سمی هشدار داده بود که مخالفان دولت بشار اسد که غوطه شرقی را در کنترل دارند در پی متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی هستند. روسیه گفته است که این مخالفان در پی آن هستند که از مواد سمی استفاده کنند و دولت سوریه را مسئول جلوه دهند.

در هفته های اخیر ایالات متحده آمریکا بارها سوریه را متهم کرده است که از گاز کلر بعنوان سلاح علیه مخالفان استفاده کرده است.  یک تحقیق مشترک از سوی سازمال ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی که سال گذشته صورت گرفته نشان می دهد که دولت سوریه در آوریل ۲۰۱۷ از گاز سارین برای حمله به خان شیخون استفاده کرده است. این تحقیق همچنین نشان می دهد که نیروهای دولتی سوریه سه بار در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از گاز کلر استفاده کرده اند و داعش نیز گاز خردل را برای حملاتش بکار گرفته است. غوطه شرقی آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق به حساب می آید که ارتش بشار اسد هفته هاست در حال بمباران شدید آن است. قطنعنامه آتش بس شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه خواستار ۳۰ روز آتش بس در سوریه بویژه غوطه شرقی شد با این حال حملات دولت سوریه به غوطه شرقی بعد از این قطعنامه نیز ادامه داشته است و ایران متحد بشار اسد می گوید که این قطعنامه حومه دمشق را شامل نمی شود.

 
گوترش: جهنم روی زمین در غوطه شرقی را متوقف کنید
گوترش
دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) گفت، زمان آن فرارسیده است که «جهنم روی زمین در منطقه غوطه شرقی» سوریه متوقف شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از طرف‌های درگیر خواست تا از آتش‌بس ۳۰ روزه مورد تصویب شورای امنیت تبعیت کنند. این سخنان در آغاز جلسه امروز شورای حقوق بشر تحت حمایت سازمان ملل مطرح شد. این اولین اظهارات گوترش از زمان تصویب قطعنامه عضو شورای امنیت با درخواست اجرای آتش‌بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه است. گوترش گفت، از این قطعنامه استقبال می‌کند اما تاکید کرد قطعنامه های شورای امنیت تنها در صورتی معنادار هستند که به صورتی اثرگذار اجرا شوند. گوترش گفت، انتظار دارد این قطعنامه فورا اجرایی شود. او همچنین خواستار ارسال امن، بدون مانع و مداوم کمک‌ها و خدمات انسان‌دوستانه و نیز خروج بیماران و مجروحان از منطقه شد.
زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در سخنانی محتاطانه درباره اینکه آیا آتش‌بس مورد نظر سازمان ملل در سوریه اجرایی می‌شود، گفت، حملات هوایی بر فراز حومه های دمشق تحت کنترل شبه‌نظامیان هنوز ادامه دارد. او همچنین درخواست‌ها برای اجرای کامل آتش‌بس را تکرار کرد اما گفت: با این حال دلایل زیادی داریم که محتاط باشیم و علت آن هم هفت سال ناکامی در توقف خشونت و هفت سال کشتار بی‌وقفه و وحشتناک در سوریه است.