به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۴۴۲۵۷
ضرورت پرداخت یارانه به مسکن

گرانی مسکن و کاهش شدید قدرت خرید

گروه اقتصادی: عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه رشد قیمت ها در حوزه مسکن را می توان عاملی برای رونق آن خواند، گفت: دولت برای متضرر نشدن مصرف کننده از این گران ها باید اقدام به پرداخت یارانه کند.
شادمهر کاظم زاده در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص گرانی مسکن دو برابر نرخ تورم، گفت: افزایش نرخ مسکن انگیزه ای برای ورود سرمایه گذار به حوزه مسکن است اما دغدغه خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را دوچندان می کند.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه رشد قیمت ها در حوزه مسکن را می توان عاملی برای رونق آن خواند، افزود: از نگاه مصرف کننده گرانی 22 درصدی نرخ مسکن یعنی کاهش شدید قدرت خرید و در نتیجه افزایش اجاره نشینی که این از بعد اجتماعی تبعات بسیاری دارد.
گرانی های اخیر مسکن برای اقشار ضعیف جامعه قابل تحمل نیست
نماینده مردم ایلام، دره شهر، دهلران و بدره در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه افزایش نرخ مسکن در ماه های اخیر برای اقشار ضعیف جامعه قابل تحمل نیست، تصریح کرد: وظیفه حاکمیت در شرایط فعلی کاهش نرخ مسکن به مرز تورم در جامعه است تا به این ترتیب از اجاره نشینی حاصل از ناتوانی در خرید مسکن کاسته شود. وی با بیان اینکه دولت باید با ارایه یارانه مسکن یا تسهیلات ارزان قیمت گرانی های این حوزه را برای اقشار جامعه هدف تعدیل کند، گفت: حباب فعلی ایجاد شده در برخی کلانشهرها در حوزه مسکن تاکنون بی سابقه بوده البته هر چند که در سال های 82 تا 86 نیز گرانی مشابه این در بخش مسکن رخ داد.
افزایش نرخ مسکن با توجه به رکود چندین ساله قابل پیش بینی بود
کاظم زاده با تاکید بر اینکه با توجه به رکود چندین ساله مسکن در سال های اخیر گرانی در این قابل پیش بینی بود، افزود: تولید مسکن انبوه می تواند تا حدودی نرخ های در این بازار را ساماندهی کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: گرانی های رخ داده در بازار مسکن بهترین انگیزه برای ورود سرمایه گذار از حیث وجود حاشیه سود در این بازار است اما دولت باید با ضمن رعایت منفعت تولیدکننده بخش مصرف کننده و خریدار را نیز مدنظر داشته باشد.عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تنظیم بازارهای موازی مسکن از جمله ارز نقش تعیین کننده در ساماندهی بازار دارد از این رو دولت باید بداند غفلت از این چنین نوساناتی می تواند به ضرر اقتصاد باشد.