به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۱۴۵۴۳۴

نحوه اعتراض به كم‌آبي در نمازجمعه اصفهان

گروه جامعه: تعدادی از کشاورزان شرق اصفهان که در ماه گذشته بارها نسبت به مشکل کم آبی و انتقال آب زاینده‌ رود دست به اعتراض زده بودند، روز جمعه ۲۵ اسفند پس از تجمع در کنار پل‌خواجو وارد مصلای شهر اصفهان شدند.
نحوه اعتراض به كم‌آبي در نمازجمعه اصفهان
با آغاز خطبه‌های نمازجمعه توسط حجت‌الاسلام میردامادی نیز کشاورزان شعار دادن را متوقف نکردند. «هیهات من الذله» و «عزا عزاست امروز روز عزا است امروز زندگی کشاورز روی هواست امروز» و «امام جمعه خوابش برد، حق آب ما رو یزد برد» از جمله شعارهای کشاورزان خشمگین اصفهانی بود. این افراد سپس با پشت کردن به امام جمعه موقت اصفهان شعار دادند: «تکلیف ما معلوم بشه نمازجمعه شروع می‌شه»!! امام جمعه اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه در پاسخ به معترضان گفت: «ما می دانیم که شما حقتان را می خواهید و فریادتان فریاد عدالت است اما برای حفظ عزت، آرامش و اقتدار این مملکت، غذا بر سر سفره دشمن نگذارید تا دشمن از این موقعیت و شرایط سواستفاده کند.»

کشاورزان معترض شرق اصفهان شعارهایی علیه حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، روسای جمهور پیشین بابت انتقال آب زاینده رود و مشکل کم‌آبی سر دادند. عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در روزهای آغازین اعتراض کشاورزان در گفتگو با مهر، واگذاری کنترل و توزیع آب زاینده رود به دولت را نقطه شروع مشکلات آبی اصفهان دانست و گفت: « در همین راستا رودخانه دائمی و زندگی ساز زاینده رود را خشک و نابود کردند و کشاورزان آن را به تمام بانک‌ها بدهکار، ورشکسته و به نان شب محتاج و محیط زیست و اکوسیستم این حوضه را نابود کردند.»  در اواخر دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی، انتقال آب زاینده رود به یزد آغاز شد. پس از ان در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، شرایط تقسیم آب این رودخانه کاملا تغییر کرد.
 
هفته گذشته نیز صدها کشاورز شهر ورزنه اصفهان با حضور در اطراف روستای باقرآباد در مقابل تاسیسات محلی انتقال آب تجمع کردند و قصد تخریب تاسیسات انتقال آب به یزد را داشتند که با دخالت نیروی انتظامی این تجمع پایان یافت. این تجمع در نهایت با دخالت نیروهای انتظامی پایان یافت اما معترضان به برخی از تاسیسات شبکه برق و تیرهای برق آسیب رساندند که انتقال آب به یزد را برای ساعاتی مختل شد.
مردم شهر ورزنه از توابع بخش بن‌رود اصفهان که اکثرا کشاورز هستند، در سال ۱۳۹۱ نیز در اعتراض به مشکل کم آبی، لوله های انتقال آب به یزد را شکستند. در حادثه سال ۹۱ درگیری کشاورزان با نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و چندین نفر نیز زخمی شدند.
برچسب ها: کشاورزان معترض

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۰۹:۳۵
این اعتراض نشان می دهد که مردم هنوز برای حل مشکل خود به سراغ روحانیت می آید. شما را به خدا نگذارید این فرصت از دست برود و روحانیت دیگر گروه مرجع مردم نباشد. (358910)
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۱۴:۲۷
شیوه اعتراض خلاف ادب بود. اصفهان پایتخت فرهنگی.......... متاسفیم (358924)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ ۱۵:۴۶
سلام.بر اساس پیش بینی بعضی از اسا تید محترم مثل اینکه کم کم دعوای مردم بر سر آب داردآغاز میشود.این همه آب از کارون بردند اصفهان پس این آب کجا میرود.البته همه ما از یک کشور و آب و خاک هستیم.ویزدی ها هم حق زندگی دارند.
این نتیجه مدیریتی است که اکوسیستم طبیعت را بهم زد ودر حال حاضر نه خوزستان آب دارد نه یزد ونه اصفهان.
(از دیار خاک و گرما. اهواز.) (358927)