به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۴۸۳۳۹

دلار تقلبی را چگونه شناسایی کنیم؟

گروه اقتصادي: خواه ناخواه فعلا "دلار" به روال گذشته حکمران بازار ارز ایران است، حتی اگر تک نرخی شود، معامله آن قاچاق و یا قرار باشد زمانی یورو و یا پول محلی جایگزین آن شود. در هر حال همواره ارز خواستنی این بازار بوده و در مواقعی اشتها برای چنگ زدن به آن تشدید شده است. در این بین سواستفاده از این تقاضا و قالب‌کردن نوع تقلبی ارز خاص آمریکایی به مخاطبان ناآشنا مورد توجه خواهد بود.
دلار تقلبی را چگونه شناسایی کنیم؟
به گزارش ایسنا، در چند ماه اخیر که بازار ارز دچار نوسانات شدیدتری نسبت به گذشته شد و قیمت دلار در روندی افزایشی قرار گرفت و از ۶۰۰۰ تومان نیز گذشت،  با افزایش تقاضای خرید و تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها، دلالان و یا افراد دیگری به طرق مختلف و با شدت بیشتری دست به خرید و فروش دلار زدند که خود با توجه به التهابی که وجود داشت می‌توانست موجب سوء استفاده برخی شود. از این رو  پلیس در رابطه با خرید دلارهای تقلبی هشدار داد و به مخاطبان بازار ارز اعلام کرد که مراقب سوء استفاده‌های احتمالی باشند. این در حالی است که حتی بعد از تصمیم دولت برای تک نرخی شدن ارز از حدود ۱۰ روز پیش و ممنوعیت مبادله دلار در بازار آزاد و خارج از سیستم بانکی همچنان برخی تحرکات برای خرید و فروش دلار در بازار از سوی دلالان و یا افرادی وجود دارد که بازهم می‌تواند خطر خرید دلار تقلبی را در شرایطی که صرافی‌ها معامله‌ای انجام نمی‌دهند را افزایش دهد، از این رو توجه به اسکناس مورد خرید و اصل بودن آن برای مشتری ضروری است.در رابطه با اینکه چگونه دلار غیرتقلبی خریداری شود و اصل قابل شناسایی باشد، اولین مسئله این است که باید به صرافی‌های مجاز  و همچنین شعب ارزی و یا ارزی- ریالی  بانک‌ها تا حد امکان برای خرید دلار مراجعه کرد تا از دریافت اصل این اسکناس اطمینان یافت. اما در مورد تشخیص اصل بودن اسکناس دلار بر اساس آنچه که در سایت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در رابطه با فیوچرهای امنیتی دلار اعلام شده، باید گفت که در حال حاضر این بانک هفت اسکناس یک دلاری، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری چاپ می‌کند که دارای هفت فاکتور امنیتی هستند که می‌توان آن را از نوع تقلبی دلار تشخیص داد.




اول "جنس" کاغذ است که سه چهارم اسکناس‌های آمریکایی از کتان و یک چهارم از پارچه تشکیل می‌شوند و دارای خطوط قرمز، آبی بوده و فیبرمانند هستند. دومین مورد به "مهر وزارت خزانه‌داری آمریکا" برمی‌گردد که به شکل سبز رنگ و در سمت راست اسکناس زده می‌شود. فاکتور سوم "سطح برجسته" دلار است که به راحتی از طریق لمس کردن قابل حس خواهد بود. "مهر بانک مرکزی آمریکا" مورد چهارم است که به رنگ مشکی و در سمت چپ دلار قرار دارد."پرتره" دیگر مشخصه دلار آمریکایی است که حاوی اشخاص مشهور آمریکاست و روی اسکناس نقش بسته است. همچنین "شماره سریال" ششمین فاکتور امنیتی این اسکناس‌هاست که حاوی ۱۱ کاراکتر متشکل از اعداد و حروف است که در صورت گرفتن اسکناس در برابر نور به شکل متفاوتی از حالت عادی نشان داده می‌شود. هفتمین فاکتور امنیتی اسکناس دلار "نوار امنیتی سه بعدی" است که بر روی آن قرار دارد و به رنگ آبی یا بنفش در اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری به طور خاص دیده می‌شود.

                     


راه‌های شناسایی ۱۰۰ و ۵۰ دلاری
اما در مبادلات دلاری دو اسکناس ۵۰ و ۱۰۰ دلاری رایج تر بوده و بیشتر مبادله می شود که در ادامه جزئیات بیشتری در مورد نحوه فیوچرهای امنیتی آنها مطرح می‌شود.در مورد اسکناس ۱۰۰ دلاری یکی از شناسنه‌ها واترمارک است. با نگه داشتن ۱۰۰ دلاری در مقابل نور، تصویر کم رنگ "بنجامین فرانکلین" -مخترع آمریکایی-در فضای خالی راست اسکناس را پیدا کنید. تصویر از هر دو سمت اسکناس قابل مشاهده است.نکته دیگر تغییر رنگ جوهر در اسکناس است به طوری که اگر کمی اسکناس را کج کنید عدد ۱۰۰ در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می‌کند. همچنین با کج کردن اسکناس تغییر رنگ زنگ را در دوات از مسی به رنگ سبز مشاهده می کنید، بدین معناکه با حرکت اسکناس زنگ در داخل دوات ناپدید یا پیدا شود.نوارامنیتی سه بعدی دیگر مشخصه امنیتی اسکناس ۱۰۰ دلاری است. در حالی اسکناس را پشت و رو می کنید، به نوار آبی رنگ نگاه کنید، همان طور که می‌بینید ناقوس‌های آبی رنگ با حرکت اسکناس به ۱۰۰s تغییر شکل می‌دهد. هنگامی که می‌چرخانید(پشت و رو)، زنگ‌ها و ناقوس‌ها از سمتی به سمت دیگر می روند و اگر آن را به سمت راست بچرخانید، آنها بالا و پایین می‌روند.نخ امنیتی راه دیگر شناسایی ۱۰۰ دلاری است و در تاروپود کاغذ قرار دارد و بر روی آن چاپ نشده است. اسکناس را در مقابل نور نگه دارید تا یک نخ امینتی که به صورت عمودی در سمت چپ اسکناس قرار دارد، نمایش داده شود. این نخ امنیتی به حروف USA و ارقام ۱۰۰ با الگویی متناوب منقش شده و از هر دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. هنگامی که این نخ در برابر نور ماوراء بنفش قرار بگیرد، به رنگ صورتی روشن در می‌آید.


         
        
اما در مورد مشخصه‌ها اسکناس ۵۰ دلاری باید گفت که اگر اسکناس را در برابر نور نگه دارید یک نخ امینتی که به صورت عمودی در سمت راست پرتره قرار دارد، می‌بینید. این نخ منقش به متن USA ۵۰ و یک پرچم کوچک با الگویی متناوب وارد شده و از هر دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. هنگامی که این نخ در برابر نور ماوراء بنفش قرار بگیرد، به رنگ زرد در می آید.همچنین با نگه داشتن ۵۰ دلاری در مقابل نور، تصویر کم رنگ "گرانت" -رئیس جمهور اسبق آمریکا- در فضای خالی راست اسکناس نمایان می‌شود، تصویر از هر دو سمت اسکناس قابل مشاهده است. در عین حال که اگر  کمی اسکناس را کج کنید، عدد ۵۰ در گوشه پایین سمت راست روی اسکناس از رنگ مسی به سبز تغییر می‌کند.

برچسب ها: دلار دلار تقلبی