به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۶ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۱۵۲۳۰۷

فاز تازه جنگ تجاری چین و آمریکا

گروه بین الملل: روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ادامه مناقشات تجاری واشینگتن - پکن از وضع ۲۵ درصد تعرفه گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین با ارزشی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار خبر داد که به گفته کارشناسان، آغازگر جنگی تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان است.
فاز تازه جنگ تجاری چین و آمریکا
 اولین جرقه جنگ تجاری میان دو کشور زمانی زده شد که دونالد ترامپ  از تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین خبر داد. خبری که با واکنش متقابل چین مواجه شد. ترامپ همچنین اظهار داشت که این تعرفه ها بر اقلامی از کالاهای وارداتی چین اِعمال می شوند که به لحاظ استراتژیکی از اهمیت برخوردارند و وعده داد که در صورت اقدام تلافی جویانه پکن، به وضع تدابیر بیشتر اقدام خواهد کرد.

 رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا معتقد است که مازاد تجاری بالای چین ناشی از تجارت ناعادلانه این کشور با آمریکاست. روندی که با اعتقاد او باید با افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی پایان یابد. ترامپ بخشی از تعرفه‌های وضع شده علیه کالاهای چینی را تلاش برای مجازات این کشور به دلیل سرقت تکنولوژی آمریکایی اعلام کرده است. شین هوآ در همین ارتباط گزارش داد: «تصمیم آمریکا ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) و در مغایرت با توافقی است که دو کشور (چین و آمریکا) در مذاکرات اقتصادی به آن دست یافتند».

تسنیم هم در خبری نوشت: امروز دولت چین هم در اقدامی تلافی جویانه از تصمیم خود برای اعمال تعرفه اضافه 25 درصدی بر 659 محصول آمریکایی با ارزش 50 میلیارد دلار و در واکنش به تعرفه های جدید آمریکا بر واردات محصولات چینی خبر داد.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که تعرفه 34 میلیارد دلاری بر واردات از آمریکا شامل محصولات کشاورزی نظیر سویا که از 6 جولای اعمال خواهد شد و تعرفه 16 میلیارد دلاری دیگر نیز بر نفت خام، گاز طبیعی، زغال سنگ و برخی محصولات پالایشگاهی نیز متعاقبا اعلام می شود.

چین در ماه آوریل نیز اعمال تعرفه 25 درصدی بر 106 محصول آمریکایی را اعلام کرد. اگر چه لیست جدید اعلام شده از سوی چین بلندتر است اما مجموع ارزش آن همچنان بدون تغییر بوده و 50 میلیارد دلار باقی مانده و شامل هواپیما نمی شود که در لیست ماه آوریل آورده شده بود.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: آمریکا مخالفت جدی چین را نادیده گرفته و همچنان بر بکارگیری رفتارهایی که مخالف قوانین سازمان تجارت جهانی است اصرار دارد. این نقض حقوق مشروع و منافع چین بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی بوده و تهدیدی برای امنیت و منافع اقتصادی چین به شمار می آید. تعرفه جدید آمریکا علیه کالاهای چینی شامل 800 کالا خواهد بود. ترامپ پیش از این قصد داشت تعرفه 50 میلیارد دلاری را علیه واردات 1300 نوع کالای چینی اعمال کند. مطابق اعلام دولت آمریکا، تعرفه‌های وارداتی جدید آمریکا علیه محصولات صنعتی چین از جمله هوافضا، رباتیک و به خصوص تولیدات صنایع خودروسازی وضع اعمال می‌شود.
مرجع : مهر
برچسب ها: چین آمریکا