به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۰ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۱۵۴۲۲۶

هنر ایرانی را ضدضربه نکرده‌ایم!

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند گفت: مشکل ما در حوزه صنایع دستی فقط افزایش نرخ ارز نیست و این اتفاق ضربه‌ی دیگری به بدنه‌ی فرسوده صنایع دستی زد. مشکل اینجاست که در این زمینه هیچ‌گاه بنیان‌سازی نشده است تا چنین ضربه‌هایی به این حوزه آسیب نرساند.
هنر ایرانی را ضدضربه نکرده‌ایم!
هیاس حسینی بیان کرد: جمله‌ی «بال زدن پروانه در ماداگاسکار موجب طوفان در نیویورک می شود» مثالی است که می‌توان آن را در شرایط موجود کشور ما هم دید. افزایش نرخ ارز به طور مستقیم روی همه چیز تاثیر مستقیم گذاشته است که صنایع دستی و هنر را در هم دربرمی‌گیرد.او با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما نبود ثبات نرخ ارز است، افزود: متاسفانه برنامه‌ریزی هم در این زمینه وجود ندارد تا برای هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی ارز با قیمت مناسب در نظر گرفته شود. زمانی، یک هنرمند، همه‌ مواد اولیه‌ کار را خودش تهیه می‌کرد اما در حال حاضر هنرمندان برخی مواد اولیه کارشان را باید از کشورهای دیگر تهیه کنند و مبلغ این مواد هم روز به روز در حال افزایش است.این هنرمند فعال در شیشه‌گری اضافه کرد: من، موادی که لازمه کارم بوده است را قبل از عید کیلویی ۴۰ هزار تومان تهیه می‌کردم اما حالا باید هر کیلو از همان مواد را با منت، ۹۰ هزار تومان تهیه کنم. این روند روی قیمت محصول تمام شده نیز تاثیر مستقیم گذاشته و موجب افزایش قیمت محصول نهایی شده است.

هیچ خبری از فروش نیست
حسینی با بیان اینکه من محصولاتم را به گالری‌ها عرضه می‌کنم، گفت: اما چون در این زمینه ثبات قیمت وجود ندارد، گالری‌ها هر قیمتی که دلشان می‌خواهد روی محصولات می‌کشند و با توجه به مشکلات موجود زمانی که من به عنوان تولیدکننده مبلغی روی محصولاتم اضافه می‌کنم، آنها نیز محصول را چندین برابر قیمت عرضه می‌کنند که طبیعتا این موضوع روی فروش تاثیر مستقیم می‌گذارد به همین دلیل بیش از دو ماه است که با هر گالری که صحبت می‌کنم، می‌گویند هیچ خبری از فروش نیست.او ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و هوا گرم است، از طرفی تعداد گردشگران خارجی در این فصل نیز کاهش داشته است، پس می‌توان برای نداشتن فروش توجیه پیدا کرد اما واقعیت این است که افزایش نرخ ارز ضربه دیگری به بدنه صنایع دستی زد. جدا از این موارد، صنایع دستی حلقه‌های گم شده دیگری هم دارد. در نمایشگاه‌های صنایع دستی خلاقیت و نوآوری کمی می‌بینیم و بیشتر محصولات گذشته تولید می‌شوند.این شیشه‌گر بیان کرد: هنر معاصر ایتالیا در کتابی بررسی شده و در آن آمده است، ایتالیا با داشتن ۳۴۰۰ موزه و ۲۵۰۰ منطقه و سایت تاریخی همچنین ۴۳ بنای ثبت شده در یونسکو در درآمد کالای فرهنگی در اروپا نفر آخر است در حالی که همه شرایط  را برای درآمدزایی این کار دارد اما چون خلاقیت و نوآوری وجود ندارند، به داشتن موزه‌ها و بناهای تاریخی‌شان اتکا کرده‌اند در حالی که نیروی خلاقیت و نوآوری نقش مهمی در این زمینه دارد. در کشور ما نیز به خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع دستی آن طور که باید فکر نشده است. ما در این حوزه نیاز به مدیر خلاقیت نیاز داریم.

جامعه‌ معاصر نیاز به کارهای معاصر مدرن دارد
حسینی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های صنایع دستی بارها به هنرمندان تاکید می‌کنند که محصولات کاربردی تولید کنید، گفت: در حالی که جامعه‌ معاصر نیاز به کارهای معاصر مدرن دارد و این طور نیست که فقط روی یک کالا تکیه کرد و به فکر کاربردی بودن آن بود. تولید کالای کاربردی با قیمت پایین از عهده ماشین نیز برمی‌آید. وظیفه اصلی هنرمند صنایع دستی بردن زیبایی به خانه مردم است.او اضافه کرد: هنر صنایع دستی در دنیا چهار نوع تقسیم‌بندی (کارکردی، نمادین، فرهنگی و هنری) دارد و ما تنها یک وظیفه کارکردی برای آن تعیین کردیم که فقط روی این موضوع تاکید داریم، بعد هم گِله می‌کنیم چرا محصولات چینی وارد ایران می‌شود! تا زمانی که یک محصول را نتوانیم با دستگاه تولید کنیم، می‌توان به عنوان صنایع دستی مطرح کرد و زمانی که بتوان آن را با دستگاه تولید کرد از صنایع دستی خارج می‌شود.این هنرمند همچنین درباره حضور در نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از ایران با توجه به افزایش نرخ ارز، اظهار کرد: قبل از عید در نمایشگاهی در کشور عمان شرکت کردم که هزینه‌های غرفه، هتل و خوراک را کشور میزبان پرداخت کرد، هزینه رفت و آمد و حمل و نقل را نیز خودم پرداخت کردم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کوچکترین کمکی که در این زمینه به ما کرد این بود که نامه‌ای به ما داد تا بدون مشکل بتوانیم محصولاتمان را جابجا کنیم.  حسینی با بیان اینکه اگر محصولات یک هنرمند خلاقیت و نوآوری داشته باشد و مطمئن باشد که طرفدار دارد، می‌تواند محصولاتش را به خوبی عرضه کند و از حضور در یک نمایشگاه سود کافی هم ببرد، افزود: ما به اتاق فکری نیاز داریم تا درباره خلاقیت و نوآوری صحبت شود. مدیران ما در اتاق‌هایشان صحبت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به همین دلیل برخی از هنرمندان صنایع دستی هیچ امیدی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ندارند و خودشان کارهایشان را پیش می‌برند. برخی دیگر هم فقط به دنبال بیمه و غرفه رایگان صنایع دستی هستند و خواسته‌هایشان از سازمان میراث فرهنگی در حدی است که ما احساس می‌کنیم اگر چنین مطالباتی را نداشته باشیم بهتر است.

چرا نمایشگاه‌های صنایع دستی مثل پنجشنبه بازار برگزار می‌شود؟
او اعلام کرد: سازمان می‌گوید صنعتگران ما می‌توانند تولید کنند، تولیدکننده‌ای که نتواند خودش را بیمه کند، چگونه می‌تواند زیر تابوت تولیدی که ورشکسته شده است را بگیرد!؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از تولید و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز باید از خلاقیت و تولید حمایت کند.این هنرمند گفت: یک بار از هنرمندان صنایع دستی که به خودشان اتکا دارند نخواستند تا جلسه‌ای برگزار کنند و این افراد مطالبات واقعی‌شان را عنوان کنند. چرا نمایشگاه‌های صنایع دستی مثل پنجشنبه بازار برگزار می‌شود؟ صنایع دستی آنقدر بد معرفی شده که وقتی اسم آن می‌آید همه به نحوی از آن گریزان هستند. غرفه‌سازهای نمایشگاه‌ها معتقدند بدترین نمایشگاه‌ها مربوط به صنایع دستی است زیرا در این زمینه غرفه سازی وجود ندارد. متاسفانه برخی از هنرمندان صنایع دستی یاد گرفته‌اند و در نمایشگاه‌های دیگر شرکت می‌کنند زیرا استاندارد نمایشگاه صنایع دستی را در حدی که باید بالا باشد، نمی‌دانند.  حسینی با اشاره به افزایش نرخ ارز اظهار کرد: برخی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی از چند روز دیگر به دنبال این هستند که بتوانند از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارز رایگان بگیرند تا مواد اولیه وارد کنند و بتوانند به تولیدشان ادامه دهند. به عبارتی به مشکلات صنایع دستی فقط مُسَکِن تزریق می‌شود و این راهکار خوبی نیست.  
مرجع : ایسنا