به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۱۵۴۶۴۸

مسوول آسیب به آثار هنری مترو کیست؟

گروه فرهنگ و هنر: صاحب اثر «نقش‌مایه‌های ایرانی» در ایستگاه مترو تئاترشهر، معتقد است بخش بزرگی از آسیب‌هایی که به این آثار وارد می‌شود از سوی مردم صورت می‌گیرد.
مسوول آسیب به آثار هنری مترو کیست؟
رویا فارسی درباره‌ی نگهداری آثار هنری موجود در مترو تهران، بیان کرد: شرکت بهره‌برداری مترو، نگهداری از تابلوهای نصب شده در ایستگاه‌های مترو را به مناقصه می‌گذارد و طرف قرارداد موظف است اگر اتفاقی برای تابلوها افتاد، آن را ترمیم کند حالا ممکن است این هماهنگی برای ترمیم با هنرمند صاحب اثر یا هنرمند دیگری صورت بگیرد.او ادامه داد: برای مثال سال گذشته یکی از افرادی که طرف قرارداد با شرکت بهره‌برداری مترو بود برای ترمیم اثر «نقش‌ مایه‌های ایرانی» با من تماس گرفت، من هم قطعاتی که داشتم را در اختیار آنها گذاشتم تا جایگزین کنند. اما در بسیاری از تابلوها و آثار، شماره تماس هنرمند ثبت نشده است، از طرفی برخی از خالقان این آثار دیگر فعالیت نمی‌کنند یا در ایران زندگی نمی‌کنند که از جمله دلایلی است که بخش مربوط به این کار برای مرمت آثار با هنرمندان دیگری تماس بگیرند.  این هنرمند با بیان اینکه از نظر من شرکت مترو وظیفه‌اش در این زمینه را انجام می‌دهد، گفت: فکر می‌کنم بخش بزرگی از اتفاقات و آسیب‌هایی که برای آثار هنری موجود در مترو می‌افتد، به مردم مربوط می‌شود و نمی‌دانم به چه دلیلی به این آثار آسیب می‌زنند یا آن‌ها را می‌شکنند.

فارسی افزود: دسترسی به برخی از تابلوها یا آثار دشوار است به همین دلیل به آنها آسیب کمتری وارد می‌شود اما برخی از آثار دیگر که در دسترس هستند به محافظت بیشتری نیاز دارند؛ البته شرکت بهره‌برداری مترو برای حفاظت از یکسری آثار، جلوی شان را شیشه کشیده است. من فکر می‌کنم لازم است به مردم آگاهی بیشتری در این زمینه داده شود تا به آثار مربوطه آسیب نرسانند.او درباره تابلوهای «نقش‌ مایه‌های ایرانی ۱ و ۲ » که یکی از آثارش در ایستگاه مترو تئاتر شهر است، توضیح داد: این تابلوها برگرفته از نقش‌ مایه‌های هنرهای قدیمی ایرانی از جمله گلیم و سنگ نوشته‌ها هستند. من سعی کردم در این اثر از تصاویر مختلف گندم، خورشید، گره چینی و گُل به شکل‌های متفاوتی استفاده کنم.این هنرمند با بیان اینکه سال ۱۳۹۲ این اثر را خلق کرده است، درباره چگونگی ارائه طرح‌هایش به مترو اظهار کرد: اصولا بنای کار این است، طرح‌هایی که داریم را ارائه تا بعد از بررسی‌ها به ما ابلاغ ‌شود، بعد از آنکه طرح مربوطه از سوی مترو پذیرفته شد، قرارداد این کار بسته می‌شود و مابقی مراحل کار پیش می‌رود.فارسی که سفارش تابلوهای نقش برجسته سفالی را در منازل مسکونی نیز انجام می‌دهد، درباره استقبال از این کار گفت: تا سال گذشته از این کار هنری خوب استقبال می‌شد اما وضعیت اقتصادی روی سفارش کارهای هنری نیز تاثیرگذار بوده و چون کارهای هنری متناسب با بودجه سفارش‌دهنده است، تحت شعاع قرار گرفته است.   

او همچنین درباره تاثیر روانی آثار هنری شهری روی مردم توضیح داد: بیشتر از معرق کاشی در سطح شهر استفاده شده و رنگ و فضایی که این آثار در سطح شهر ایجاد کرده موجب جلب توجه مردم می‌شود تا سمت یک اثر بروند و آن را از نزدیک لمس کنند. شاید یکی از دلایلی که موجب وارد کردن آسیب به این آثار می‌شود علاقه مردم به لمس کردن این آثار است. آنها دوست دارند بخشی از یک اثر هنری را به خانه شان ببرند. اما چون مبلغ آثار هنری دست ساخته کمی بالاست، همه‌ی افراد توانایی خرید آن را ندارند.   رویا فارسی فارغ التحصیل رشته ریاضی است که از سال ۱۳۹۱ وارد کار هنری شده و در رشته سفال نقش برجسته شروع به کار کرده است. حدود ۱۰ اثر این هنرمند در ایستگاه‌های مختلف مترو نصب شده و قرار است دو اثر دیگر هم به زودی نصب شود. بیشتر آثار او در ایستگاه‌های مترو خط ۳ از جمله تابلو «معراج» و «بوی پیراهن یوسف» در ایستگاه صیاد شیرازی، «خواجه عبدالله انصاری» در ایستگاه مترو خواجه عبدالله، «مرگ سهراب» در ایستگاه شهید همت، «رویای بهار» در ایستگاه قائم، تابلو «حافظ» در ایستگاه عبدل‌آباد نصب شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آثار هنری