به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۲۷ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۱۵۴۷۸۹
مطالعات آزمایشگاهی "داروهای شیمی‌درمانی تولید داخل" مبهم است

داروی سرطان اثر نکند، بیمار می‌میرد

گروه جامعه: عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: پزشکان در رابطه با اینکه داروهای شیمی درمانی تولید داخل مطالعات بالینی را طی کرده‌اند یا خیر، تردید دارند.
داروی سرطان اثر نکند، بیمار می‌میرد
حسین فودازی (عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران) در رابطه با نگرانی بیماران سرطانی و پزشکان آنها برای استفاده از داروهای شیمی درمانی تولید داخل گفت: وزارت بهداشت اعلام می‌کند که هیچ مشکلی در رابطه با دارو وجود ندارد، اما مساله این است که حتی بیشتر از ۹۰ درصد از برخی داروها در داخل تولید شده و اغلب داروها دیگر وارد نمی‌شود.وی افزود: داروی شیمی درمانی برای اینکه سندیت استفاده را کسب کند، باید مطالعات آزمایشگاهی را طی کند. در اینکه آیا این مطالعات آزمایشگاهی برای داروهای شیمیایی تولید داخل انجام گرفته یا خیر، تردید وجود دارد. مطالعات آزمایشگاهی باید در مراکز دانشگاه‌ها با کمک انجمن‌های علمی درگیر با سرطان صورت گیرد و در واقع مجوزهای لازم را بعد از طی این مطالعات کسب کنند، مطالعاتی که اثربخشی دارو را مشخص می‌کند.عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران تصریح کرد: داروی سرطان با داروی سرماخوردگی متفاوت است. داروی سرماخوردگی حتی اگر اثر نکند، فرد پس از یک هفته رو به بهبود می‌رود، اما داروی سرطان به این صورت نیست، اگر اثر نکند فرد می‌میرد و اگر عوارض آن زیاد باشد، عارضه ایجاد می‌کند. بنابراین تولید این دست داروها با داروهای معمولی در تمام دنیا متفاوت است و به همین خاطر این داروها گران هستند، چراکه تولید آنها هزینه‌بر است.

عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران خاطرنشان کرد: سیستم R&D تحقیق و توسعه داروهای شیمی‌درمانی در کل دنیا هزینه‌ زیادی می‌برد تا دارویی تولید شود که نوعی سم اثربخشی ضدسرطانی داشته باشد و همزمان از عارضه‌ کمی هم برخوردار باشد.فودازی گفت: همه انجمن‌های داخل کشور در حوزه درمان علاقه دارند که یک داروی باکیفیت ایرانی در بازار وجود داشته باشد و تولید شود، چراکه ارز بیهوده نباید از کشور خارج شود. در این تردیدی نیست، اما یک پزشک به این فکر می‌کند که باید در رابطه با بیماران طوری رفتار کند که گویی خانواده‌اش هستند، برای همین پزشک به دنبال داروی باکیفیت است و همیشه برای پزشکان در خصوص بیماران این مساله مدنظر است.وی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم کیفیت تمام داروهای داخل کشور را زیر سوال ببریم، اما در رابطه با داروهای شیمی درمانی در مورد اینکه مطالعات بالینی را طی کرده‌اند یا خیر پزشکان تردید دارند. اینکه چطور می‌شود که یک شبه همه داروهای شیمی‌درمانی همگی با هم تولید شوند، مورد تردید است.

او با اشاره به اینکه دارویی که هدفمند و تکنولوژیک باشد، حداقل دو تا سه سال دوره آزمایشی آن طول می‌کشد، افزود: داروی باکیفیت ایرانی را حمایت می‌کنیم، ولی تولید آن بدون بررسی و طی مراحل آزمایشگاهی نباید انجام گیرد. باید رقابت در بازار دارو به وجود بیاید و همچنین امکان اینکه یک چهارم بازار در دست داروهای برند باشد تا بتوانیم اثربخشی داروها را با هم مقایسه کنیم. پزشکان به راحتی می‌توانند، این کار را انجام دهند. مسئولان می‌توانند پوشش بیمه‌ای داروهای خارجی را کاهش دهند، اما اینکه ناگهان جلوی واردات آن گرفته شود، درست نیست.عضو انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران گفت: با این کار بازاری را در کشور ایجاد می‌کنیم که شبیه به بازارخودرو است و جان بیماران به خطر می‌افتد. در پزشکی اثرات بدتری وجود دارد. در این رابطه شدیدا بازار سیاه به وجود آمده است و دارویی که در حالت عادی یک میلیون و نیم بوده است، در حال حاضر با قیمت سه یا چهار برابری خرید و فروش می‌شود، آن هم در ناصرخسرو. یعنی این دارو اکنون سه تا چهار برابر قیمتی است که پیش از این دولت با دلار آزاد وارد می‌کرده است.فودازی در پایان گفت: برای داروها دو نوع مطالعه وجود دارد؛ اول اینکه دارو از جنبه عوارض و بعد اثربخشی مطالعه و آزمایش می‌شود، یعنی اگر عارضه داشته باشد اثربخشی پس از آن اهمیت دارد. این مطالعات ۶ ماه تا دو سال زمان می‌برد. داروهای سرطانی نیز باید با مطالعه بالینی در مراکز دانشگاهی و به این صورت که رایگان مورد مطالعه قرار گیرند، بررسی می‌شد که اطلاع درستی در این خصوص داده نشده است و به همین خاطر پزشکان برای مصرف و تجویز آن برای بیماران شک دارند.
مرجع : ایلنا