به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۱۵۷۱۹۲
در نشست مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی مطرح شد:

اعتماد مردم به شهرداری از بین رفته است

گروه جامعه: فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی و NGOها در پنل نقش مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی از رویکرد و نگاه شهرداری انتقاد کرده و معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دفاع از اقدامات شهرداری گفت: ما در سال‌های اخیر همه مسوولیت‌ها را پذیرفته‌ایم اما هیچ نقشی از هزاران میلیارد تومان بودجه‌ای که به آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده شده، نداریم.
اعتماد مردم به شهرداری از بین رفته است
صبح امروز در نشست مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی که توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران برگزار شد؛ نشست دیگری با حضور کارشناسان مختلف اجتماعی، فعالان این حوزه و مسوولان شهری برگزار شد. در این نشست ولی‌الله شجاع‌پوریان (معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران)، محمدرضا جوادی یگانه (رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران)، لیلا ارشد (مدیر خانه خورشید)، زهرا رحیمی (مدیر جمعیت امام علی -ع) و عباس دیلمی‌زاده (مدیر موسسه تولدی دوباره) حضور دارند.زهرا رحیمی (مدیر جمعیت امام علی -ع) ضمن انتقاد از محسن هاشمی (رئیس شورای شهر تهران) که پیش از آغاز شدن پنل جلسه را ترک کرد، گفت: شما آمده‌اید تا صدای فعالان حوزه‌های شهری را بشنوید، اما رئیس شورای شهر به عنوان نماینده شورا پیش از آغاز پنل و پیش از اینکه ما بتوانیم صحبت‌هایمان را آغاز کنیم جلسه را ترک کردند.لیلا ارشد (مدیر خانه خورشید) نیز با بیان اینکه فعالان اجتماعی از پیش از انقلاب در محلات آسیب‌زایی همچون هرندی مشغول بوده‌اند، گفت: برای من جای سوال است که چرا شهرداری وارد این منطقه شده است؟ پیش از این می‌گفتند NGOها جاسوس هستند و از کشورهای دیگر پول می‌گیرند. امروز هم تبدیل به مراکز پولشویی شده‌ایم.

ارشد افزود: نگاه و فرهنگی که به NGOها وجود دارد اشتباه است. برخی روشنفکران هم به فعالیت‌های ما انتقاد می‌کنند.یادم می‌آید که در ابتدای فعالیتم دولت می‌خواست به ازای ۱۱ ماه کار ۳۰ تن سیب‌زمینی به ما بدهد و حتی بارها به ما تهمت زدند که از خارج چمدان چمدان پول آورده‌ایم، روشنفکران اجتماعی هم به ما می‌گویند شما با آسیب‌های اجتماعی مماشات می‌کنید.وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی در هیچ کجا سیاست‌گذاری نشده است، افزود: مدیران مدام تغییر می‌کنند و از برج میلاد یک نفر را برای حل مسائل اجتماعی، استخدام می‌کنند چرا یک جوان ۲۴ ساله با لیسانس ادبیات باید بیاید و معاون اجتماعی یک منطقه بسیار مهم شود؟ارشد افزود: ما هنوز شورای عالی کودک در کشور نداریم و در این رابطه نگاه‌های همه‌جانبه وجود ندارد. شهرداری آنقدر با مردم بد رفتار کرده است که اعتماد آنها به شهرداری از میان رفته و همه چیز شکسته است.ارشد با اشاره به حضور و فعالیت خود در هرندی افزود: در این محله هر ۲۰۰ قدم یک مسجد ساخته شده است، حتی زمین NGO خانه خورشید را از ما گرفتند و جایش یک مسجد چهار میلیارد تومانی را ساختند. باور کنید حتی یک نفر هم در آن نماز نمی‌خواند.

عباس دیلمی ‌زاده (مدیر موسسه تولدی دوباره) نیز با انتقاد از عملکرد شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: یا کار نکنید یا اگر کار می‌کنید حداقل درست کارتان را انجام دهید. شهرداری در بسیاری از مناطق پول مددکاران خود را پرداخت نکرده است! حداقل حقوق مددکار را بدهید. زمانی که مراکز بهاران قرار بود احداث شود من برای نحوه استفاده از آنها سند نوشتم و قرار بود NGOها به صورت مجانی در آنها کار کنند.دیلمی‌زاده با تاکید بر اینکه در شهرداری تهران اشکال سیستمی و ساختاری وجود دارد، افزود: قرار بود  مراکز بهاران در اختیار NGOها قرار گیرد تا به صورت مجانی به مردم خدمات دهد، مراجعات ما در آن زمان به شهرداری بی‌نتیجه ماند و برای من جای سوال است که چطور فلان بخش شهرداری می‌تواند میلیاردها تومان صرف خریداری چیزهای بیهوده کند اما دو هزار تومان ندارد تا مکانی را که برای آسیب‌های اجتماعی ساخته شده در اختیار ما قرار دهد تا خودمان اداره‌اش کنیم.دیلمی‌زاده با تاکید بر اینکه مراکز بهاران امروز کماکان به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند، افزود:‌ شاهد بودیم که بهاران مدتی تبدیل به یک اردوگاه‌ نظامی شد و مراکز نگهداری در شهرداری تهران همه تبدیل به یک زندان با سیم خاردار شده‌اند.در این شرایط باید به جای هزینه کردن در شهرداری، ساختارسازی کنیم.

وی به نگاهی که به معتادان در جامعه وجود دارد، انتقاد کرده و افزود: ما در کشورمان به معتادها انگ می‌زنیم و همه مشکلات جامعه را به گردن آنها می‌اندازیم. یعنی هیچ بخشی از جامعه و دولت و مسوولان و شهروندان کاری نکرده‌اند تا همه تقصیرها بر گردن معتاد است؟ ما مدام به معتادان سرکوفت می‌زنیم و معتاد را مقصر می‌دانیم چراکه این مساله برای جامعه منافع دارد.وی ادامه داد: معتاد را تبدیل به یک طفیلی کرده‌ایم و فقر، فساد، ایدز و ... را تقصیر او انداخته‌ایم. برای آنها اردوگاه ساخته و مثل زندانی آنجا می‌بریمشان. کار به جایی کشیده که یک روز همه آنها را جمع کرده و داخل دریا بریزیم!در ادامه جلسه ولی‌الله شجاع‌پوریان (معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران) با بیان اینکه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در کشور ما همچون مبارزه با فساد کماکان به توفیق نرسیده است، گفت: در زمینه آسیب‌های اجتماعی مانند مبارزه با فساد دستگاه‌های متولی فراوانی وجود دارند، اما هنوز در این زمینه به توفیق نرسیده‌ایم. من نمی‌خواهم به عنوان یک مسوول مانند یک کارشناس صحبت کنم چراکه وظیفه ما آن است که بگوییم چه اقداماتی در این خصوص انجام داده‌ایم. یکی از مشکلات اساسی ما این است که مدیریت واحد در این زمینه وجود ندارد هرچند در حال حاضر مقام معظم رهبری در این مساله داخل شده‌اند و امیدوار هستیم توفیقاتی در این خصوص حاصل شود.

شجاع‌پوریان با اشاره به اینکه اولین اقدامش تجمیع مطالعات صورت گرفته در شهرداری تهران بوده است، افزود: قرار شد تمام مطالعاتی که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در یک دهه گذشته انجام داده در اختیار محققین قرار گیرد. شهرداری در این مدت زحمات بسیار زیادی را در خصوص آسیب‌های اجتماعی کشیده و تمام مسوولیت‌ها را پذیرفته است درحالیکه براساس قوانین، شهرداری فقط دارای دو تکلیف است، اول جمع‌آوری و دوم غربالگری.شجاع‌پوریان با تاکید بر اینکه همه شهرداری را مسوول می‌دانند، افزود: شهردار تهران شخصا به آسیب‌های اجتماعی بسیار حساس هستند و برنامه ما این است که در این دوره به جای نقص تصدی‌گری نقش تسهیل‌گری را به عهده بگیریم. طی تفاهمنامه‌ای با بهزیستی مقرر شده که زمینه نگهداری هزار معتاد را فراهم کنیم اما باید بگویم از ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی که برای آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده حتی یک ریالش هم در اختیار شهرداری نیست.در ادامه جلسه؛ حاضران که اکثرا نماینده NGOهای مختلف بوده‌اند سوالات خود را از اعضای پنل پرسیده و از رویکرد شهرداری انتقاد کردند.
مرجع : ایلنا