به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۳:۴۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۱۵۷۷۵

تخریب میراث ملی برای خدمت به خوزستان!

گروه جامعه: دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: با احداث جاده جدید در روستای «چهار ده» و تخریب میراث ملی فاجعه زیست محیطی رخ خواهد داد.
تخریب میراث ملی برای خدمت به خوزستان!
فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قرار است یک جاده در روستای «چهار ده» احداث شود. این جاده از کنار بنای تاریخی «قلعه مدرسه» رد می‌شود و وارد منطقه تحت حفاظت محیط‌ زیست و منابع طبیعی می‌شود. طول این جاده 54 کیلومتر است. وی افزود: این منطقه حفاظت شده یکی از غنی‌ترین، اصیل‌ترین و مهمترین مناطق تحت حفاظت در ایران است. علت با اهمیت بودن این منطقه پوشش جنگلی بلوط و ویژگی خاص جغرافیایی آن است. خوشاب با اشاره به احداث این جاده، بیان کرد: احداث این جاده سبب از بین بردن بخش زیادی از جنگل‌ خواهد شد. طی پیگیری‌هایی که ما داشته‌ایم بعد از ساخت حدوداً 500 متر از جاده و قطع درختان، با فشارهای وارده از سوی ما و اداره منابع طبیعی ایذه و اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان توانستیم به شکل موقت جلوی این فاجعه در حال وقوع را بگیریم.

وی توضیح داد: ظاهرا توجیه مسؤولان مربوطه‌ای که درصدد احداث این جاده هستند احقاق حقوق مردم و خدمت به مردم منطقه‌ای که پشت سد کارون 3 هستند می‌باشد. او اضافه کرد: جاده‌ دسترسی که سال 84 این آقایان احداث کردند به منطقه‌ای رسید که ریزش داشت و حالا نیاز به پل و تونل دارد اما آن‌ها حاضر نیستند هزینه مالی کنند تا قضیه از آن محل حل شود. به همین علت، از منابع ملی و میراث طبیعی مایه می‌گذارند تا هزینه خودشان پایین بیاید. مطمئناً این موضوع قابل قبول نیست.
این دوستدار میراث فرهنگی بیان کرد: مدیر کل منابع طبیعی استان خوزستان و رییس اداره منابع طبیعی ایذه به شدت نسبت به احداث این جاده مخالفت کردند و ما از پیگیری این دوستان نهایت تشکر را داریم. خوشاب ادامه داد: به کسانی که می‌خواهند این جاده را احداث کنند می‌گوییم اگر مدعی خدمت به مردم هستید راهش این نیست و تخریب میراث ملی کار درستی نمی‌باشد چراکه مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند با قطع درختان و احداث جاده، دیگر سوخت هم ندارند زیرا در این منطقه گاز وجود ندارد و آن‌ها از راه هرس کردن این درختان سوخت مورد نیازشان را به دست می‌آورند.

او گفت: مصلحت و صلاح این است جاده‌ای که در گذشته احداث کردید و نیمه تمام مانده را ادامه دهید چراکه همین جاده اگر تکمیل شود جاذبه گردشگری نیز ایجاد می‌شود چون چشم‌انداز زیبایی دارد. خوشاب اظهار کرد: اگر احداث جاده‌ای که از میان جنگل می‌گذرد ادامه پیدا کند ما حتماً این موضوع را به دفتر دادستانی کل کشور منعکس می‌کنیم و اعلام خواهیم کرد که شما می‌خواهید از این طریق فقط با صرف هزینه کمتر و تخریب میراث ملی کار خودتان را ساده‌تر کنید که نه تنها خدمت به خلق نیست بلکه خیانت است. دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایذه گفت: ما از استاندار انتظار داریم این قضیه را جدی بگیرد. درست است که اینجا ایذه است اما میراث ملی کشور در خطر است. وی تصریح کرد: این جنگل بسیار بکر است و از گذشته‌های بسیار دور به ما به ارث رسیده است. جای دیگری چنین جنگلی وجود ندارد، بنابراین وظیفه ما نگه‌داری از آن است چراکه سود آن فقط و فقط به خود ما می‌رسد.

دكتر
۱۳۹۲/۰۶/۱۸ ۱۵:۴۲
خدا كنه كه كار كنيد و درست كنيد. (124281)