به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۱۶۲۷۴۵
عادل الجبیر: خودمان تصمیم می‌گیریم چه کسی کشور را هدایت کند

قتل خاشقجی اشتباهی فاحش است

گروه بین الملل: وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی به دفاع از تفسیرات متفاوت کشورش درباره قتل جمال خاشقجی پرداخت و اظهار داشت: عربستان کسی است که تصمیم‌ می‌گیرد چه کسی آن را هدایت و رهبری کند.
قتل خاشقجی اشتباهی فاحش است
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا اظهار داشت: ریاض مصمم به مجازات مسؤولان جنایت کشته شدن جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد) است و محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) هیچ اطلاعی از این اتفاق ندارد.وی در اشاره به اظهارات و مواضع اعضای کنگره آمریکا مبنیر بر اینکه بن سلمان پشت قتل خاشقجی است و درخواست‌ها برای برکناری او از ولیعهدی عربستان این گونه پاسخ داد: اظهارات قانونگذاران آمریکایی احساسی و از روی احساسات است.الجبیر به سوال فاکس نیوز مبنی بر اینکه آیا ملک سلمان پشت پسرش محمد بن سلمان است پاسخی نداد و تنها یک پاسخ کلی داد که ملک مصمم به افشای حقایق است.این اظهارات الجبیر چند ساعت بعد از گزارش رویترز درباره روایت تازه سعودی‌ها درباره پرونده خاشقجی مطرح شد.به گفته الجبیر، دادستان کل عربستان روشن کرد که اخباری که می‌گویند خاشقجی کنسولگری را ترک کرده کذب است و عربستان اصرار به مجازات عاملان جنایت و عدم تکرار چنین جنایت‌هایی دارد.

وزیر خارجه سعودی باز هم در حمایت از ولیعهد کشورش مدعی شد، نزدیکان ولیعهد در این جنایتی که خودش هم از آن بی‌اطلاع است دست ندارند!الجبیر اطلاع داشتن مقامات رده بالای سعودی از نوارهای صوتی ضبط شده از قتل خاشقجی را رد کرد و در ادامه به افشای تمامی حقایق این پرونده و ادامه تحقیقات سعودی‌ها وعده داد و مدعی شد، ملک سلمان بن عبدالعزیز مصمم به افشای حقایق و مجازات مسؤولان آن است.رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده را اشتباه فاحش و امری شنیع خواند و به خانواده خاشقجی تسلیت گفت.الجبیر در این مصاحبه اشاره کرد که گزارش‌های ضد و نقیض از خروج خاشقجی از کنسولگری در استانبول منجر به انجام تحقیقات سعودی شد و اذعان کرد که از مکان جسد جمال خاشقجی بی‌اطلاع است.وی با دفاع از تفسیر کشورش درباره قتل خاشقجی و اینکه او به دست تیم امنیتی کشورش کشته شده در حالی یکی از اعضای این تیم پزشک کالبدشکافی بوده گفت: تصور نمی‌کنم تمام اعضای تیم ۱۵ نفره در  زمان حادثه در کنسولگری بودند. ما از تمام این افراد بازجویی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم بفهمیم چطور احضار شده و به آنجا فرستاده شده‌اند و تمام حقیقت را فاش می‌کنیم.

وی درباره زمان‌بر شدن توضیحات کشورش درباره قتل خاشقجی و اعتراف به این جنایت گفت، حدود ۱۸ روز عربستان تلاش کرد تا آنجا که می‌تواند اطلاعات دقیقی ارائه کند.الجبیر ادامه داد: ما گزارش‌هایی داشتیم که اشاره می‌کرد او کنسولگری را ترک کرده اما تیم ویژه بازجویی ما در ترکیه از وجود برخی اخبار متناقض در این گزارش‌ها پرده برداشت.وزیر خارجه سعودی افزود:‌ زمانی که به اطلاعات درست رسیدیم دادستانی تحقیقات را شروع کرد. گزارش‌های اولیه گمراه کننده بودند اما آنچه رخ داده یک جنایت و اشتباه فاحش است و افراد تیم ۱۵ نفره از اختیارات خود عدول کرده‌اند و ما براساس نتایج برخی گام‌ها را برداشتیم.

الجبیر تاکید کرد: اما باید یادآور شویم که در چنین اتفاقاتی همیشه این گونه است که اطلاعات دقیقی تا حد ممکن ارائه شوند و ما نمی‌خواهیم گفته‌ها، شایعات یا گمانه‌زنی‌ها را نشر دهیم. از این رو موضوع زمان بر شده است. زمانی که ما به مساله ابوغریب بازمی‌گردیم می‌بینیم که افشای مساله و صدور گزارش‌های دولت آمریکا زمان‌بر بودند در این گونه موارد باید جانب احتیاط را رعایت کرد.وی گفت:‌ خاشقجی در داخل کنسولگری به قتل رسیده و تیم امنیتی سعودی در این باره برخورد می‌کند. مقامات عربستان تا به این لحظه نمی‌دانند چه بر سر جسد خاشقجی آمده و مکان جسد او کجاست اما بخش‌های مربوطه در حال حاضر برای یافتن جسد او تلاش می‌کنند تا دقیقا بدانند چه اتفاقی برای او افتاده است.الجبیر در پایان روابط کشورش با واشنگتن را تاریخی، استراتژیک و مهم برای دو کشور خواند.
مرجع : ایسنا