به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۶۲۷۶۶

پایان رای‌گیری در انتخابات افغانستان

پایان رای‌گیری در انتخابات افغانستان
گروه بین‌الملل: منابع دولتی در افغانستان از پایان رای گیری در انتخابات پارلمانی این کشور خبر دادند و تاکید کردند که بیش از هشتاد درصد آراء تاکنون شمارش شده است. مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در جریان نشستی خبری به تشریح روند این انتخابات پرداختند و خاطرنشان کردند که رای گیری در بیش از دویست مرکز اخذ رای در بیست و دو ولایت که روز شنبه به دلیل مشکلات امنیتی تعطیل شده بود روز یکشنبه انجام گرفته و به اتمام رسیده است.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخاباتی در این نشست با اشاره به پایان یافتن شمارش هشتاد درصد آراء از مشارکت سه میلیونی رای دهندگان در این انتخابات سخن گفت و آنرا یک دستاورد بزرگ تلقی کرد. صیاد در ادامه بدون نام بردن از شخص یا گروهی، به دخالت «شماری افراد زورمند» در روند انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد که تعدادی از صندوق های رای گیری توسط این افراد شکسته شده است. رییس کمیسیون مستقل انتخاباتی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از نقش نیروهای انتظامی در برقراری امنیت انتخابات تشکر کرده است.
 
این درحالی است که منابع محلی، دومین روز برپایی انتخابات، از کشته شدن یازده غیر نظامی بر اثر انفجار بمب در ولایت ننگرهار خبر دادند. شش تن از قربانیان این حمله که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است کودک هستند. از سوی دیگر بر اساس تایید وزارت کشور افغانستان روز شنبه نیز در جریان برگزاری انتخابات ۱۹۲ حادثه تروریستی از سراسر این کشور گزارش شده بود. این حوادث در مجموع به کشته شدن ۳۶ نفر از جمله ۲۷ غیرنظامی منجر شد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز یکشنبه اعلام کرد بیش از پنج هزار گزارش در باره وجود مشکلاتی در جریان رای گیری دریافت کرده است. علیرضا روحانی، سخنگوی این کمیسون با تایید این مطلب تصریح کرد موارد یاد شده در بیست و نه ولایت ثبت و گزارش شده است. از سوی دیگر معاذ‌الله دولتی معاون مالی و اداری کمیسیون مستقل انتخاباتی در نشست خبری روز یکشنبه این کمیسیون ضمن اشاره به حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای و باورمندی آنها به روند رای گیری از «موفقیت در مدیریت این پروسه» سخن گفت و از مردم خواست تحت تاثیر انتقاد های برخی جریان های سیاسی قرار نگیرند.

به گفته وی «از میان ۲۵۶۵ کاندید صرفا ۲۵۰ کاندید موفق می‌شود، بنابر این طبیعی است که (هر جریان) نظریات و ملاحظات خویش را داشته باشد.» این درحالی است که به گفته خبرنگار یورونیوز برخی از کاندیداها و هوادارنشان از هم اکنون در شبکه های اجتماعی اعلام کرده اند که از نظر شمارش آراء از رقبا پیش افتاده اند. ائتلاف بزرگ ملی تشکلی که شماری از مقام‌های ارشد حکومت، چهره‌های سیاسی و رهبران پیشین جهادی را در خود جای داده نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است که نتایج بخشی از آراء را قبول ندارد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «هشت صبح» محمد ناطقی، عضو ائتلاف بزرگ ملی، در این خصوص گفته است: «نتایج آرای مراکزی که در آن از دستگاه بایومتریک برای مشخص ساختن هویت رای‌دهنده‌گان استفاده نشدند، قابل قبول احزاب و جریان‌های سیاسی نیست.» مسئولان کمیسیون انتخاباتی در افغانستان در حالی از پایان یافتن مراحل رای گیری خبر داده اند که به گفته مقام های محلی در ولایت قندهار، امکان برگزاری انتخابات در این استان به دلایل امنیتی فراهم نبوده و جمع آوری آراء در مناطق مختلف این ولایت به روز بیست و هفتم اکتبر موکول شده است. انتخابات پارلمانی افغانستان از صبح روز شنبه بیست و هشتم مهرماه آغاز شد و در برخی مناطق تا عصر روز یکشنبه ادامه داشت.