به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۱۶۲۷۹۷
معاون سازمان بهزیستی خبر داد

عملکرد موسسات خیریه شفاف می‌شود

گروه جامعه: معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور از تهیه دستورالعمل جمع‌آوری و جذب کمک‌های مردمی برای شفافیت عملکرد موسسات خیریه وابسته به سازمان بهزیستی خبر داد.
عملکرد موسسات خیریه شفاف می‌شود
محمدعلی کوزه گر ضمن ارائه گزارش کمک‌های مردمی در طرح «لبخند مهر» گفت: این طرح با هدف تامین نوشت افزار برای کودکان مناطق محروم آغاز به کار کرده و تا کنون بیش از ١ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان کمک نقدی و ٧ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان کمک غیرنقدی از کمک‌های مردم را جذب کرده است.وی با بیان اینکه این کمپین موفقیت آمیز بوده و نشان‌دهنده روحیه بخشندگی مردم است افزود: هر کسی به هر طریقی که می‌توانست به کمپین لبخند مهر کمک کرد، به ویژه در این طرح از کمک و همراهی بانک رسالت، بانک ملت و موسسه نیک گامان جمشید استفاده کردیم.معاون مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمک‌های سازمان بهزیستی برخلاف نهادهای حمایتی دیگر به شکل متمرکز جمع آوری نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از تفاوتهای سازمان بهزیستی با نهادهای دیگر این است که کار جمع آوری کمک های مردمی سازمان بهزیستی به شکل متمرکز نیست و حداکثر ۱۰ درصد از کمک ها به شکل متمرکز در ستاد جمع‌آوری می‌شود. به این ترتیب کمک‌ها در هر استان و  ۷ تا ۸ هزار موسسه خیریه مراکز نگهداری معلولین و سالمندان و اقدام به جمع آوری کمک‌ها کرده‌اند.

کوزه‌گر از جمع‌آوری ۳۴۰ میلیون تومان کمک نقدی در ستاد سازمان بهزیستی به شکل متمرکز خبر داد و گفت: این کمپین تا نوزدهم آبان ماه ادامه دارد و ۱۵۰ میلیون تومان از این مبلغ تبدیل به نوشت افزار شده است. ارزش هر بسته ۱۲۰ هزار تومان است اما توانستیم با مبلغ ۵۰ هزار تومان این بسته ها را که شامل کیف لوازم التحریر بوده است را تهیه کنیم.وی در ادامه با بیان اینکه کمپین بعدی مربوط به «تهیه لباس گرم» به ویژه کاپشن و لباس نو برای مناطق محروم از جمله منطقه زلزله زده کرمانشاه است توضیح داد: مقدمات این طرح فراهم شده است. همچنین ١٠٠ هزارمین واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در آینده نزدیک واگذار می‌شود.کوزه‌گر همچنین از تهیه دستورالعمل جذب مشارکت‌های مردمی در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت : به دلیل برخی گزارش‌ها درمورد عملکرد غیرشفاف برخی موسسات تصمیم گرفتیم تا این دستورالعمل را تهیه کنیم. همچنین اگر رسانه‌ها و نهادهای قانونی به دنبال شفاف‌سازی هستند باید در کنار دریافت پروانه تاسیس، پروانه جمع آوری کمک ها و مجوز تبلیغ از بهزیستی را دریافت کنند. همچنین نکاتی در مورد رعایت شئون مددجویان بهزیستی باید رعایت شود.  این آیین نامه بعد از مدت‌ها نگاشته شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

آغاز به کار سامانه « ارمغان» برای ساماندهی کمک‌های مردمی ظرف ۲ ماه آینده
به گزارش ایسنا، فرهاد اقطار ، رئیس دبیرخانه مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی از آغاز به کار سامانه « ارمغان» از دو ماه آینده برای ساماندهی جذب کمک‌های مردمی از سوی موسسات خیریه وابسته به بهزیستی خبر داد.اقطار با بیان اینکه سازمان بهزیستی برای ارائه کمک به کودکان محروم در همه استان‌ها هیچ محدودیتی ندارد گفت: تا این لحظه ۳۴۰ میلیون تومن نقدی و ۴۰ میلیون تومان کمک از سوی اصناف برای تهیه لوازم تحریر کودکان محروم جمع‌آوری شده است.وی با بیان اینکه در سراسر استان ها به جز کمک‌های متمرکز ستادی، یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان کمک نقدی جمعدآوری شده است، اظهار کرد: ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این کمک‌ها نیز غیر نقدی بوده و استان مازندران و البرز بیشترین کمک‌ها را جمع آوری کردند. همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان، هرمزگان، و خراسان رضوی در رتبه بعدی کمک‌ها قرار دارند.

اقطار با اشاره به اینکه این کمک‌ها با اولویت استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، ایلام،کرمانشاه، کردستان، لرستان و حاشیه تهران ارسال شده است تصریح کرد: با این وجود به هر استانی که سازمان آموزش و پرورش اعلام کند، این کمک‌ها ارسال خواهد شد.وی افزود: هزینه‌ای بابت حمل و نقل از سوی سازمان بهزیستی پرداخت نشده و هزینه حمل و نقل از سوی اسپانسر به شکل رایگان پرداخت شده است. همچنین این لوازم التحریر در دو بخش دبستان و دبیرستان دخترانه و پسرانه تهیه شده است.وی با انتقاد از بدقولی بنیاد برکت در مورد توزیع و تهیه لوازم التحریر نیز گفت: بنیاد برکت  قول داده بود تا ۵۰ هزار بسته لوازم التحریر را با کمک سازمان بهزیستی توزیع کند، اما سپس اعلام کردند سازمان بهزیستی  ١٠ هزار بسته 25 هزار تومانی لوازم‌التحریر را از آنها خریداری کند، اما در نهایت تصمیم گرفتند که این تعداد به ۲۰۰۰ بسته برسد درحالیکه تا کنون حتی این قول هم عملی نشده است.

اقطار در ادامه افزود: همانطور که درباره کمک و حمایت از کودکان مناطق محروم به جز تهیه لوازم التحریر قول داده بودیم، خیران را به  خراسان جنوبی ، سیستان و بلوچستان و ایلام بردیم تا آنها هزینه درمانی و حمایتی کودکان محروم را پرداخت کنند که در خراسان جنوبی ٣٧٠ میلیون تومان در این زمینه تخصیص داده شده است. در استان سیستان و بلوچستان نیز خیران خارج از کشور ١ میلیارد تومان برای هزینه مراکز شبه خانواده، مسکن، درمان و ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار پرداخت کردند؛ این برنامه سپس در خوزستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، لرستان و خراسان جنوبی اجرا خواهد شد.وی در ادامه از تهیه و تصویب دستورالعمل جذب مشارکت‌های مردمی با حضور وزیر رفاه، وزیر کشور، شهردار تهران، نماینده سازمان اوقاف خبر داد و تصریح کرد: از این به بعد کلیه موسسات و خیریه‌های بهزیستی برای افزایش شفافیت باید مجوز دریافت کنند. از دو ماه آینده مشارکت‌های مردمی در سامانه ارمغان ثبت می‌شود و ظرف ۲۴ ساعت پیامک آن به دست خیرین می‌رسد. به این ترتیب موسسات تا یک ماه فرصت دارند تاعمل‌کردشان را در سامانه ثبت کنند تا به خیرین پیامک ارسال شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سازمان بهزیستی