به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۶۴۶۱۲
شهردار جدید تهران:

چاره‌ای جز تغییر نداریم

چاره‌ای جز تغییر نداریم
گروه جامعه- رسانه ها: پیروز حناچی؛ شهردار منتخب تهران اعتقاد دارد بحران‌های شهرداری، بدنه سنگین و منابع مالی ناپایدار است. او ناامید نیست و می‌گوید تهران چاره‌ای جز تغییر ندارد.روزنامه ایران گفتگوی کوتاهی با پیروز حناچی؛ شهردار منتخب تهران انجام داده است.بخشی از این مصاحبه بخوانید:

چگونه می‌خواهید تهران را با 56 هزار میلیارد تومان بدهی و ۶۸ هزار کارمند بدون شهر فروشی اداره کنید؟
از موقعی که باب شهر فروشی برای اداره امور شهر آغاز شد ما معتقد بودیم، که این روش به بن‌بست خواهد رسید. اگر روزی کسی برای دریافت پروانه مراجعه نکند، آیا امور شهرداری باید متوقف شود؟وابستگی صدرصدی درآمدهای شهرداری به ساخت و ساز اعم از قانونی و غیرقانونی، یک اشتباه استراتژیک بود. مردم به ما امید بستند و در اداره امور شهر، تغییر می‌خواستند.در ده کلانشهر کشور تغییرات جدی و معناداری رخ داد، نظام مدیریت شهری باید به این تغییرات پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد و مشخص کند این تغییر چگونه و حوزه‌های که مردم آن را لمس کنند، اتفاق خواهد افتاد. ناچار هستیم نگاه متفاوت به شهر تهران داشته باشیم، سالهاست که کشورهای پیشرفته در همه دنیا خیابان جدیدی را به شهر اضافه نمی‌کنند.نگاه به شهر باید تغییر کند، به جای پول و اتوبان بیشتر و نگاه سیویل(عمرانی) باید نگاه خلاقانه به شهر داشته باشیم. تنها راه ایجاد سرمایه اجتماعی و توسعه قلمرو عمومی است، همان اتفاقی که در تپه‌های عباس آباد و پل طبیعت افتاد. توسعه فضایی که مردم بازیگر اصلی آن هستند. تهران مملو از این ظرفیت‌هاست و مهم این است که افرادی را انتخاب کنیم که این ظرفیت‌ها را می‌شناسند و می‌توانند آنها را توسعه دهند.

سؤال من چیز دیگری بود. مسأله این است که بحران مالی در شهرداری تهران مانع تحقق این وعده‌ها شده و بودجه شهرداری فقط نگهداشت می‌شود. راه‌حل شما چیست؟
دو بحران جدی در شهر وجود دارد؛ اول بدنه سنگین و لَخت شهرداری و دوم منابع مالی ناپایدار است. تغییر در نحوه درآمدزایی از منابع پایدار به منابع ناپایدارتغییری یک روزه نیست و نیازمند یک برنامه میان مدت و حداقل پنج ساله دارد. در این راستا بخشی از بودجه‌های جاری باید کنترل شده و معتدل گردد. دولت هم لایحه منابع پایدار را به مجلس داده و در میان مدت می‌توان روی آن حساب کرد. بخشی از مالیات‌های محلی باید به مدیریت شهری اختصاص پیدا کند و این روال در همه دنیا وجود دارد.معتقدم شهر تهران ظرفیت‌های مغفولی دارد که به آنها پرداخته نشده است. یکی از راه‌های تأمین منابع پارادایم شیفت از صدور پروانه به سمت خلاقیت است. این کار به صورت آنی ممکن نیست، اما چاره‌ای هم جز این نداریم. باید با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه خدمات بیشتر را فراهم کنیم. من مثل شما ناامید نیستم و معتقدم این کار در این شرایط سخت هم ممکن است.ظرفیت ایجاد اشتغال در شهرداری از دولت بیشتر است اگر بدنه شهرداری را اخراج کنیم، به فوجی از معترضین تبدیل خواهند شد که در آینده جلوی شهرداری تجمع می‌کنند. باید با روش اقتصادی برد-برد با آنها برخورد کنیم طوری که احساس کنند با جداشدن از بدنه شهرداری به برد دست پیدا کردند.

شهرداری تهران همواره پست پر حاشیه‌ای بوده است. آیا شما نگران نیستید؟
من در این مورد قضاوت نمی‌کنم ولی تجربه‌ام نشان می‌دهد، هرکجا که تصمیمی پشت درهای بسته گرفته شود، می‌تواند منبع فساد باشد. باطل السحر این مسأله استفاده از رکن چهارم دموکراسی و گردش آزاد اطلاعات است. اگر دربرخی حوزه‌های شهری فساد وجود دارد به خاطر بخشی از اطلاعات است که منتشر نمی‌شود.اگر فضای اجتماعی در اداره امور شهر حساس بوده و به این حساسیت دامن‌ زده شود، مطمئن باشید این اتفاقات نمی‌افتد. ما در دوره قبل نتیجه فشار افکار عمومی روی حفظ باغ‌ها را شاهد بودیم. باید به نهادهای مدنی بها داده و به آنها اجازه اظهار نظر داده شود. اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری باید تحمل انتقاد و نظرات را داشته باشند.
برچسب ها: شهردار تهران