به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۱۶۴۸۵۰
تاج چگونه در فدراسیون فوتبال ماندنی شد؟

تکرار سناریوی تاج برای رئیس فدراسیون والیبال!

تکرار سناریوی تاج برای رئیس فدراسیون والیبال!
گروه ورزشي: جنجال‌های اجرای "قانون منع به کارگیری بازنشستگان" در راس فدراسیون فوتبال سرانجام با تدبیر قانونی به پایان رسید. با توجه به این تدبیر، اگر مشکلی در بازگشت به کار تاج به وجود نیاید، او با استناد به "قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران" می‌تواند هم‌چنان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال، ادامه فعالیت داشته باشد.
 
جنجال "قانون منع به کارگیری بازنشستگان" در فدراسیون فوتبال یکی از پرچالش‌ترین مباحث اخیر اجرای این را رقم زده و مباحث و اظهارنظرهای متفاوت و متضادی پیرامون چرایی و چگونگی اجرای آن را مطرح کرده بود اما در نهایت پس از ۲ روز بررسی و نشست وزیر ورزش و جوانان، رییس کمیته ملی المپیک و رییس فدراسیون فوتبال، سرانجام راهکاری قانونی برای برون رفت از این وضعیت اعلام شد که بواسطه آن امکان ادامه حضور "تاج" در راس فدراسیون فوتبال وجود دارد.

بر اساس جمع‌بندی نشست سه جانبه مذکور، مهدی تاج رییس کنونی فدراسیون فوتبال با استناد به "قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران" مصوب سال ۱۳۹۱ و اصلاحات نهایی مصوب ۲ / ۱۰ / ۹۱ مجلس شورای اسلامی می‌تواند همچنان به عنوان رییس، در فدراسیون فوتبال ادامه‌ فعالیت دهد. بر اساس ماده "۶۰" این قانون، دستگاه‌های موضوع ماده ۲ (نهادها و سازمان‌ها) مکلف هستند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بود و قطع همکاری نموده‌اند صرفا برای یک بار نسبت به اعاده به خدمت آنها اقدام نمایند.

تبصره ماده "۶۰" این قانون نیز می‌گوید، افرادی که به موجب رای صادره از مراجع قضایی یا هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و یا سایر مراجع قانونی مربوط به دلیل محکومیت از کار بر کنار شده‌اند مشمول این قانون نخواهند بود. مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال کارمند فولاد مبارکه اصفهان بوده است و ظاهرا با ۲۵ سال سابقه فعالیت خود را بازنشسته کرده است. اکنون او با استناد به این قانون می‌تواند بازگشت به کارش را از طریق فولاد مبارکه اصفهان به جریان بیندازد و در صورت تایید و موافقت و طی مراحل اداری، می‌تواند همچنان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال به فعالیتش ادامه‌ دهد.

نکته حائز اهمیت این موضوع این جاست که پس از بازگشت به کار مهدی تاج به فولاد مبارکه اصفهان او باید این شرکت را راضی کند تا با انتقال و ادامه فعالیت او به وزارت ورزش و جوانان موافقت کند، در این صورت و طی این فرآیند اداری حضورش در راس فوتبال حتمی خواهد بود. به جز مهدی تاج که از این استثنای قانونی برای ماندن بهره خواهد برد، سایر اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال همچون اسلامیان، بهاروند، کفاشیان، اصفهانیان و حتی محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون مجبور به ترک فدراسیون فوتبال در راستای اجرای "قانون منع به کارگیری بازنشستگان" خواهند بود. بر این اساس به احتمال زیاد مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در ۲ ماه آینده برگزار و طی آن اعضای مجمع نسبت به انتخاب افراد جایگزین در هیات رییسه اقدام خواهند کرد.

تکرار سناریوی تاج برای رئیس فدراسیون والیبال!
به نظر می‌رسد قانون منع بکارگیری بازنشستگان باعث جدایی رئیس فدراسیون والیبال هم نخواهد شد.
در ماه‌های اخیر از احمد ضیایی به عنوان یکی از روسای بازنشسته فدراسیون ها نام برده شده که باید با قانون جدید منع به کارگیری بازنشسته ها پست خود را ترک کند. این در حالی است که ضیایی حتی یک سال هم نیست کار خود را در فدراسیون والیبال آغاز کرده و به دنبال اجرای برنامه‌های مدنظر خودش است.
رییس فدراسیون والیبال که پیش از این هم اعلام کرده بود با ۲۸ سال کار بازنشسته شده و با توجه به داشتن مدرکی بالاتر از کارشناسی می تواند بازگشت به کار بگیرد و تا ۳۵ سال خدمت خود را ادامه دهد.
این اتفاق در روزهای اخیر برای مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال با هماهنگی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک رخ داده و حالا به نظر می رسد شانس بقای احمد ضیایی در فدراسیون والیبال هم بالا رفته است.
رییس فدراسیون والیبال همچنین با توجه به قوانین بین المللی و حساسیت FIVB روی فدراسیون های عضو خود باید تا پایان دوره ۴ ساله اش در این فدراسیون باقی بماند.
فدراسیون جهانی والیبال که اتفاقا در روزهای اخیر اجلاس خود را با حضور محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش برگزار کرده، روی تغییرات در فدراسیون های داخلی حساسیت زیادی دارد و قوانین و چارچوب هایی را برای این اتفاق قرار داده که باید طبق آن رفتار شود.
با توجه به تمام این مسائل به نظر می رسد احمد ضیایی نیز مثل همتای خود در فدراسیون در سمت خود با استفاده از بندهای قانونی باقی بماند و به کار خود تا پایان دوره ۴ ساله مدیریتش ادامه دهد.