به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۶۵۸۸۵
در باب مجادله ظلی‌پور و فراستی در برنامه «من و شما»

وقتی فراستی فرق بین سخیف و مستهجن را نمی‌داند!

وقتی فراستی فرق بین سخیف و مستهجن را نمی‌داند!
✍ صالح دلدم
حتما شما هم یا در پایِ تلویزیون یا در فضای مجازی و خبری واکنش غیرحرفه‌ای مسعود فراستی در برابر انتقادهای آرش ظلی‌پور مجری برنامه سینمایی «من و شما» را دیده‌اید که فراستی علیرغم ادعای احترام به مخاطبان، با بی‌احترامی هرچه تمام‌تر به مخاطبان «من و شما» سوال‌های مجری را بی‌پاسخ گذاشت و برنامه را ترک کرد. مجادله بین فراستی به عنوان منتقد و ظلی‌پور به عنوان مجری برنامه از آنجا شروع شد که فراستی بصورت تلویحی شعور چند میلیون نفر از مردم کشور را که به تماشای فیلم پرفروش «هزارپا» رفته‌اند، زیر سوال برد و از طرفی دیگر هم در ادامه ادبیات بی‌ادبانه خود بر علیه سینمای ایران، بیشتر کمدی‌های سینمای جمهوری‌اسلامی را مستهجن دانست!

فراستی طوری سینمای ایران را «مستهجن» می‌نامد که اگر یک نفر اطلاعی نداشته باشد، گمان می‌برد کمدی‌های اکران شده در سینمای جمهوری‌ اسلامی، یا از جنس به اصطلاح کمدی‌های نصرت‌الله وحدت یا نصرت کریمی در قبل از انقلاب و فیلم‌هایی مانند «تخت خواب سه نفره»، «عیالوار»، «شوهر کرایه‌ای»، «نقص فنی»، «محلل» و این دست فیلم‌هاست و یا از جنس کمدی‌های آمریکایی مانند «امریکن پای» یا کمدی‌های ایتالیایی لاندو بوتزانکا!
متأسفانه دانش سینمایی مسعود فراستی که ادعای منتقد بودن دارد در حدی است که فرق بین سخیف و مستهجن را نمی‌داند! اگر بخواهیم از کمدی‌های فعلی سینمای ایران انتقاد کنیم، می‌توانیم برخی از این آثار و نه همه این را «سخیف» به معنای ضعیف و سطح پایین بنامیم اما در ایران در چهل سال گذشته کمدی «مستهجن» به معنای قبیح و رکیک نداشته‌ایم که متاسفانه مدتی است عده‌ای کم سواد برای حمله به بخش خصوصی سینمای ایران، «مستهجن» را ورد زبان‌شان کرده‌اند!

اما تکلیف مسعود فراستی با خودش معلوم نیست، هم به فیلم جشنواره‌ای «جدایی نادر از سیمین» که در رویداد اسکار جایزه گرفت حمله می‌کرد و هم امروز به فیلم‌های کمدی سینمای بدنه! آرش ظلی‌پور به درستی به مسعود فراستی این انتقاد را وارد کرد که انتقادهایش هیچ تاثیری در سینمای ایران نداشته و فراستی چهره تاثیرگذاری نیست! اما فراستی به جای پاسخ به این سوال که تاثیرش سال‌ها در برنامه هفت چه بوده، به مانند یک بازنده میدان برنامه را ترک کرد! فراستی به آن علت تاثیرگذار نیست، که غرض ورز است، انتقادهایش از جنس منتقد سینما نیست و از جنس غرض ورزی به سینمای ایران است، فراستی نمونه امروزی دکتر هوشنگ کاووسی در قبل از انقلاب است که «فیلمفارسی» واژه ابداعی او برای سینمای آن زمان ایران بود اما خودش در عمل در ساخت یک فیلم موفق با قابلیت جذب تماشاگر واماند! و دو فیلم «ماجرای زندگی» و «وقتی که آفتاب غروب می‌کند» را نیمه‌کاره گذاشت و از به پایان رساندن این پروژه‌ها عاجز ماند! و طوری «فیلمفارسی» می‌گفت که گویی باید در سینمای ایران فیلم انگلیسی می‌ساختند! البته فرق بین مرحوم هوشنگ کاووسی و مسعود فراستی در این است که کاووسی از نظر تئوری تحصیلکرده و دارای شناخت به سینما بود اما فراستی فرق بین لغات و «سخیف» با «مستهجن» را هم نمی‌داند و هر جا که قافیه تنگ می‌آید در انتقاد از فیلم‌ها از واژه «شلخته» استفاده می‌کند، حال «جدایی نادر از سیمین باشد» یا «خالتور»!

یکی از مشکلات بزرگ سینمای امروز ایران، عنصر حسادت و بخالت است، اگر «هزارپا» می‌فروشد، نمی‌گویند از هنر و هوش سازنده «اثر» و پخش‌کننده آن بوده است و سازنده اثر را به مستهجن سازی متهم می‌کنند و پخش‌کننده را به مافیای سینما! اگر یک پردیس سینمایی پرفروش می‌شود، پای رانت و اتهامات دیگری را وسط می‌کشند و نمی‌گویند از هنر مدیریت آنجا بوده، اگر اصغر فرهادی جایزه می‌گیرد، می‌گویند بیگانه پرست است و فیلمش شلخته!
متاسفانه عده‌ای در سینمای ایران و حاشیه سینما از صبح تا شب کاری به جز نفرت‌پراکنی و اتهام زنی و حسادت ندارند و فردی مانند «فراستی» که از عالم و آدم ایراد می‌گیرد و خود را منتقد می‌داند، خودش جنبه انتقاد ندارد و در دفاع مجری برنامه از بخش خصوصی سینمای ایران و شعور مخاطبان میلیونی سینمای کمدی، چون پاسخی نداشت و عادت دارد که در تلویزیون متکلم وحده باشد، برنامه را خیلی راحت ترک کرد!

حیدری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ۱۸:۵۲
یعنی نمیشه چند میلیون نفر بیشعور باشند؟ (361956)
۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ۲۱:۴۴
ولی رفتار مجری به عنوان میزبان واقعا زننده بود.
تند ترین انتقادات را هم می شود مودبانه مطرح کرد. (361957)
۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ۲۲:۵۰
شما بابکار بردن غیر حرفه ای سوادی از خود بروز نمیدهید!شاید با فراستی اشتراک نظر نباشد،ولی یکی از بهترین برخوردها در مقابل توهینهای سیما بوده!هیچ توهینی هم متوجه مخاطب نیست. (361961)
111
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۰۷:۳۲
فیلم مصاحبه را دیدم مجری بسیار بی ادبی کرد مسئله انتقاد نیست توهین است اگر مجری اطلاعات داشت چرا کارشناس دعوت کرد- در یک کلام تعدادی از مجریهای جوان تلوزیون خیلی از خود راضی هستند> (361964)
111
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۰۷:۵۸
بیش از این رسانه های اصلاح طلب را منزوی نکنید با این خبرهاو حمایت از یک مجری بی نزاکت (361965)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۰۸:۱۵
به نظرم نوشته شما هم با غرض ورزی و بسیار یکطرفه است. وقتی فردی نام منتقد را یدک می کشد باید به نقد صریح و بی پرده به پردازد کاری که بسیاری از منتقدان انجام نمی دهند.فراستی به عنوان یک منتقد رک شناخته شده است و نوع ادبیاتش هم معلوم است.ولی این که یک مجری که از فیلم و نقد سررشته آنچنانی ندارد نباید آن گفتمان را با آقای فراستی باشد. (361966)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۰۸:۱۷
معنی مستهجن یعنی زشت
پس میشود استفاده کرد
این متن شما هم نشون میده که شما مشکل شخصی با فراستی دارید والا در زننده بودن رفتار مجری هیچ شکی وجود نداره از طرز نشستنش بگیر تا گفته هایی که فقط به قصد عصبانی کردن فراستی به زبان آورد (361967)
یاسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۱۰:۰۱
من به شخصه سایت خبری بهار رو همیشه دنبال میکنم. اما در مورد این مساله باید بگم همه نقدهای آقای فراستی رو نمیشه گفت درست...ولی در مورد کمدی و فیلم هایی مثل هزارپا، آنچه گفتن به واقعیت خیلی نزدیک بود. کمدی باید بیانگر وضعیت جامعه و مشکلات آن باشه، اما موضوع و دغدغه این فیلم ها واقعا برجسته کردن کم و کاستها و...در جامعه ماست؟... از طرفی سبک گفتار و بیان مجری خیلی تند و زننده بود و نوعی خودشیفتگی و نگاه از بالای حق به جانب رو میشد در ایشون دید. (361968)
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۱۰:۳۶
تعجب میکنم از شما که میخواهید از یک مجری بی ادب جانبداری کنید (361971)
حاج رسول رستگاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۱۲:۱۲
این آقا دقیقا شبیه حسن عباسی به اصطلاح استراتژیست است. (361973)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ۱۵:۲۹
به نظرم حرف های فراستی در مورد علاقمندان به این نوع فیلم ها درست بود .در ضمن مجری نباید وارد مسایل خانوادگی شود (361975)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۰۱:۰۷
"مستهجن" بودن یا نبودن یک فیلم، یک موضوع نسبی هست؛ اما
وقتی اقای ظلی پور هنوز تفاوت "گفت و گو" و "گفتمان" رو نمیدونه، چه طور به خودش اجازه ی جدال با فراستی رو میده، بعضی ها حتی نباید برنامه ی کودک هم اجرا کنن با این سطح اطلاعات ... (361981)
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۴:۱۲
بسیارازظلی پور متشکرم که این آدم ازخودراضیرا از میدان بدر کرد وصداوسیما حق نداشت از فراستی حمایت کند مانمیدانیم این فراستی به کجا وصل است (361986)